Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.
Annonse
Hva er saken?
I slutten av april er det dags for den første utgaven av Norway Fintech Festival. Fintech-klyngen NCE Finance Innovation har sett seg lei av at Stockholm, København og Helsinki alle har årlige arrangementer som trekker store mengder besøkende og vil bygge sin egen fest i Bergen.
– Slush har klart å skape noe helt enestående. Men vi har også sett på «fintech-ukene» i København og Stockholm og Techcrunch i USA. Jeg vil si at vi ønsker å være en blanding av alle sammen, sier Rea Parashar, operativ sjef i Finance Innovation om inspirasjonskildene.
Annonse
Stefan Astroza i Cicero Consulting, som bidrar til festivalen, mener det bare er bra at Finance Innovation har gått for å lage festival i stedet for konferanse, og den norske finansbransjen vil nyte godt av et litt mer uformelt arrangement.
Hvorfor er dette interessant?
Allerede da Bent Gjendem ble ny sjef i Finance Innovation i fjor høst var han tydelig på at klyngen nå var på vei inn i en ny fase og at den trengte å bli mer synlig.
– Det er et behov for det. Det er for lite fokus på finans som en vekstnæring i Norge, sa Gjendem i Shifter.
Annonse
En møteplass som sannsynligvis vil trekke folk i hundretall fra både inn- og utland er utvilsomt en måte å øke synligheten på.
Det er også noe som har vært ønsket av medlemmene i organisasjonen. Ifølge Rea Parashar har festivalen i høy grad vokst frem som et medlemsdrevet initiativ.
Annonse
Hva er konsekvensen?
Det er bare å håpe at Gjendem & Co lykkes med ambisjonen om å «lage en bra opplevelse for dem som kommer til Bergen i april, slik at de har lyst til å komme tilbake neste år».
Annonse
Et årlig fintech-arrangement som klarer å kombinere faglig tyngde med en passe dose party og som gjør behovet av å dra til de nordiske nabolandene mindre, er en utvikling som de fleste innen norsk fintech vil like.
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
«Det er det eneste nyhetsbrevet jeg leser med en gang det kommer, hver gang. Det er den enkleste og beste måten å holde seg oppdatert på utviklingen og de store spørsmålene innen fintech og betalingsmarkedet.»