Fabian Grimelund og Evelina Olssons finansagent bytter navn og har fått en prominent plass på Nationaltheatret stasjon til å fortelle om det
Fabian Grimelund og Evelina Olssons finansagent bytter navn og har fått en prominent plass på Nationaltheatret stasjon til å fortelle om det

Finanstipset byttet navn til Okida, for å bli den «sympatiske og forståelsesfulle problemløseren»

– Vi har vært gjennom mange, mange navn, men da vi satt igjen med de siste fire var det ikke noe snakk om hvilket som var vårt valg, sier gründer Evelina Olsson.

Publisert

– Navnebyttet er et ledd i ambisjonen om å bli Skandinavias ledende selskap for lånerefinansiering med pant, forklarer daglig leder Evelina Olsson.

Prosessen begynte i vår da hun og medgründer Fabian Grimelund hentet syv millioner kroner i en emisjon, der kjente navn som Gunnar Rydning fra Verdane Capital og tidligere TV Norge-sjef Harald Strømme kom inn på eiersiden.

Bak emisjonen sto Petter Mannsverk Andresen, gründer av investerings- og rådgivningsselskapet Marchfirst, som har fulgt selskapet over tid, og sitter i styret.

– Akkurat der og da, var det ikke planlagt å bytte navn allerede i 2021, men Fabian og jeg ble raskt enige om fordelene med noe som er kortere og lettere å huske og fikk styret med på det, sier Olsson.

Har gjort jobben

At det er blitt mulig for selskapet å promotere navneendringen med en reklamekampanje på storskjerm blant annet på Nationaltheatret stasjon i Oslo og på 60 kjøpesenter rundt om i Norge, samt på radio, henger sammen med at selskapet inngikk to gunstige reklameavtaler i forbindelse med emisjonen. Etter en uke med nytt navn merker Olsson av effekten.

– Vi har aldri hatt så stor pågang som nå, sier hun.

– Var det slik at Finanstipset var blitt litt for traust og en anelse utdatert?

Finanstipset har gjort jobben sin. I den vekstfasen vi nå går inn i, mener vi Okida er et bedre navn, sier Grimelund som er markedssjef i selskapet.

– Hva er det som gjør Okida bedre enn Finanstipset? Det er jo tross alt et navn som gir en pekepinn om hva selskapet gjør og som skulle fungere også i Sverige og Danmark.

– I finansbransjen er det mange som bruker ordet finans i navnet. Med Okida ønsker vi å bygge en merkevare som er mer enn bare finans. Vi ønsker å være en løsning for nordmenn, og etter hvert alle i Skandinavia, som har havnet i en vanskelig situasjon, sier Olsson og legger til:

– Vi vil være den sympatiske og forståelsesfulle problemløseren for den som trenger hjelp med økonomien. Når du hører om Okida skal du vite hvilket problem vi løser, sier Olsson.

– Det er vel ikke noe nytt. Den ambisjonen har dere vel hatt hele tiden?

– Det stemmer. Men tips kan tolkes som om vi kun gir råd, mens det vi faktisk gjør er å løse problemene, sier Grimelund.

Okida er resultat av en prosess som begynte kort tid etter emisjonen. Via investorenes nettverk kom selskapet i kontakt med reklamemannen Nils Petter Nordskar. Han har så sammen med flere andre erfarne mennesker fra reklamebransjen kommet opp med nytt navn, logo, slagord og reklamekampanje.

– Vi har vært gjennom mange, mange navn, men da vi satt igjen med de siste fire var det ikke noe snakk om hvilket som var vårt valg, sier Olsson.

Raskere skalering

Pengene fra emisjonen har også bidratt til at selskapet har kunnet skalere raskere enn planlagt. I løpet av sommeren er det blitt ansatt seks nye rådgivere. Når alle etter hvert er på plass i løpet av høsten, vil selskapet nesten ha doblet antallet ansatte, fra åtte til 14.

Det er en konsekvens av at Okidas forretningside om å hjelpe folk å refinansiere usikret gjeld med lån med pant i bolig, går så det suser. I første halvår bidro selskapet til å refinansiere lån for like mye som i hele 2020 og nærmer seg dermed med en halv milliard i år. Okida er den eneste finansagenten i sin nisje som har avtale med alle åtte banker som tilbyr såkalte omstartslån.

Stresser ikke med Sverige

Friske penger, nytt navn og gode tall har derimot ikke fått Olsson og Grimelund til å stresse frem utenlandssatsingen. Planen om å satse i Olssons hjemland, Sverige, i andre halvdel av 2022 ligger fortsatt fast.

– Dere er ikke redde for å bli kalt Okejda, når skal svenskene skal begynne å uttale navnet?

– Neida. Det blir Okida i Sverige også, ler Olsson

Anbefalte artikler for deg...

Powered by Labrador CMS