Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.
Annonse
Hva er saken?
I løpet av noen hektiske dager på Slush fikk den finske fintech-stoltheten Enfuce landet en serie C-runde 45 millioner euro, cirka 463 millioner kroner. På grunn av litt ekstra papirarbeid ble den ikke offentliggjort før mandag, passende nok på Finlands selvstendighetsdag.
Hovedinvestor i runden var det britiske investeringsselskapet Vitruvian Partners, som også har investert i Wise og Marqeta. I tillegg deltok selskapets tidligere investorer, blant annet kinesiske Tencent og finske Maki.vc.
Annonse
Enfuce ble startet i 2016 i Mariehamn på Åland av Denise Johansson, Monika Liikamaa, William Ekström, Niklas Jansson och Tom Gråhn. I løpet av noen få år er det blitt ett av de mest ettertraktede fintech-selskapene i Europa med de to kvinnelige gründerne som ansiktene utad.
I et intervju med Helsingin Sanomat, sier administrerende direktør Monika Liikamaa:
– Nå i høst har vi mottatt seks oppkjøpsforslag på én gang. Noen har vært store amerikanske selskaper som har ønsket å kjøpe seg inn på det europeiske markedet. Vi har også fått forespørsler fra tradisjonelle kortselskaper som har ønsket å kjøpe en ferdig teknologi, i stedet for å bygge en skybasert tjeneste selv.
Enfuce startet som en open banking plattform, men det er som kortutsteder selskapet har fått sitt store gjennombrudd. I dag markedsfører de seg om et CaaS-selskap, det vil si at de tilbyr kort som en tjeneste, i stedet for software som en majoritet av tech-selskaper gjør i dag.
Annonse
Hvorfor er dette interessant?
Selskapet ville fra begynnelsen tilby produkter som gjorde det enklere for tradisjonelle banker å ta steget inn i en digital verden. Det gikk ikke så bra. Bankene var ikke så interessert i å kjøpe produkter fra en ukjent startup så Enfuce fant seg et nytt marked på fintech-scenen.
Annonse
Den danske enhjørningen Pleo, som tilbyr bedrifter kort og utgiftshåndtering, var en tidlig kunde, svenske Qred en annen og her til lands er bankutfordreren Astat å finne på kundelisten.
Satsingen på fintech har betalt seg. Særlig etter at selskapet i februar, etter fem år, ansatte en markedssjef. Nylig passerte selskapet én million euro i månedlige gjentagende inntekter og 13 millioner bruker på plattform.
Annonse
I løpet av de siste syv månedene har selskapet fått like mange kunder som i de foregående 4,5 årene.
– Jeg vet ikke om det typisk finsk, men vi har verdens beste plattform og er elendige på å markedsføre det, forklarte den kommersielle direktøren Denise Johansson til Sifted.
Det økte oppmerksomheten har også ført til at bankene som i starten fant det lite interessant å snakke med Enfuce, nå har begynt å ta kontakt igjen.
Selv om det finnes fem med-gründere til Enfuce, fremstår selskapet i dag som verket til Monika Liikamaa og Denise Johansson. I en ellers veldig mannsdominert fintech-verden gjør det dem til viktige rollemodeller – ikke minst etter den siste investeringsrunden.
Hva er konsekvensen?
Fremtiden er allerede staket ut, skal man tro Enfuce-sjef Liikamaa og tross en lang rekke beilere i høst er oppkjøp ikke veien å gå.
– Vi ønsker å bli børsnotert på en egen hånd i løpet av noen år. Jeg har sagt at vi skal gjøre en IPO før jeg fyller 50, nå er jeg 46, sa Liikamaa til Helsingin Sanomat.
Med en så tydelig fremdriftsplan, ville det være dumt av Finshift å foreslå noe annet.
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
«Det er det eneste nyhetsbrevet jeg leser med en gang det kommer, hver gang. Det er den enkleste og beste måten å holde seg oppdatert på utviklingen og de store spørsmålene innen fintech og betalingsmarkedet.»