FINTECH

Flere Klarna-brukere betaler direkte

Klarna vokste på muligheten for å «betale senere». Nå velger stadig flere kunder å betale med en gang. Et av tre kjøp i Europa blir nå betalt umiddelbart.

Går det kommende Klarna-resultatet opp eller ned? Det er ikke mulig å gjette seg til fra dagens pressemelding.
Publisert

I løpet av de kommende ukene vil Klarna presentere tallene for første halvår. Det er en rapport som vil leses nøye av mange. 

Rapporten vil gi en veldig tydelig pekepinn om Sebastian Siemiatkowski vil klare å innfri løftene fra i fjor om å være tilbake i pluss omtrent nå.

I november i fjor satt han på scenen på Slush i Helsinki og mente at markedet hadde overreagert både på utviklingen for e-handelsselskapene og på Klarnas situtasjon.  

– Det beveger seg i riktig retning. Da vi begynte omstillingen i mai, var vi tydelige på at det vil ta omtrent ett år. Forbedringen kommer til å skje gradvis for hvert kvartal og synes mer og mer. Planen vår er å være lønnsomme på månedsbasis en gang etter sommeren 2023, sa Siemiatkowski til Dagens Industri etter seansen på Slush.

På onsdagsmorgenen kom en liten teaser til rapporten i form av en pressemelding, der budskapet er at Klarna vokser raskere enn netthandelsmarkedet.  

Klarna viser til at selskapets egen «gross merchandise volume» (GMV), altså verdien av varer og tjenester solgt gjennom den svenske fintech-giganten i andre kvartal økte med 14 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. 

Dette samtidig som det europeiske netthandelsmarkedet var tilbake i pluss med en vekst på én prosent, etter flere kvartaler med synkende volum.

– Det er fantastisk å se denne stabile og fenomenale veksten over hele Europa med en GMV-vekst for hele regionen på 14 prosent. Samtidig som mindre aktører justerer ned sin aktivitet eller velger å forlate regionen, så satser vi enda mer og styrker vår posisjon i Europa, som vi gjør i USA, sier Klarna-sjefen i meldingen.

Hva 14 prosents vekst betyr for kvartalresultatet eller hva det innebærer i kroner, sier Klarna derimot ikke noe om. Heller ikke om det er mye eller lite i forhold til foregående kvartal.

En kjapp kikk på rapporten fra første kvartal viser imidlertid at GMV-veksten for hele virksomheten, inkludert USA, da var på 13 prosent. Om det er en pekepinn på hvor resultatet for andre kvartal ender, gjenstår å se.

Første kvartal endte i hvert fall med et tap på 1,3 milliarder kroner. Det var en tydelig bedring sammenlignet med samtlige kvartalsresultater i fjor, men fortsatt et betydelig underskudd.

Vel så interessant som Klarnas avsløring av GMV-veksten, var tallene om hvordan kundene bruker Klarna. Ifølge en egen undersøkelse blant 10,000 europeiske Klarna-kunder viser det seg at tre av fire kunder i de 11 landene selskapet er til stede, bruker Klarna minst en gang i måneden.

Etter å ha komplettert det etablerte kjøp nå, betal senere-alternativet med en «betal nå»-mulighet, kan det virke som om europeiske forbrukeres apetitt på kreditt kanskje ikke lenger er like stor. Ifølge Klarna blir nemlig et av tre kjøp betalt med en gang.

Abonner på nyhetsbrevet FinShift

Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen