Mintos-gründerne.

Folkefinansiering: Hentet 57 millioner første dagen

Den latviske låneplattformen Mintos slo en rekke rekorder da selskapet åpnet sin aksjebaserte folkefinansieringskampanje på Crowdcube.

Publisert

Målet var å hente inn én million euro. Det tok 15 minutter. Etter tre timer passerte kampanjen tre millioner euro og da de første 24 timene var over hadde selskapet fått inn 5,3 millioner euro, cirka 57 millioner kroner.

I alt 4600 av selskapets egen «crowd» bidro til at rekordene på Crowdcube falt på rekke og rad. Etter at kampanjen åpnet for alle, har summen økt til 5,8 millioner euro og antallet investorer til 5470. Med 19 dager igjen av kampanjen finnes det gode muligheter til nye rekorder.

Til sammenligning er norgesrekorden på 12,4 millioner kroner. Den er det Horde som har etter å ha gjennomført kampanjen på Dealflow.

Det første døgnet var kampanjen bare tilgjengelig for Mintos egen «crowd», som er ganske så betydelig. Ifølge selskapets hjemmesider har selskapets 347 155 investorer fra 63 land siden starten i 2015 investert totalt 5,7 milliarder euro til en gjennomsnittlig rente på 12,61 prosent.

– Vi er begeistret over responsen fra vår crowd, sier daglig leder og medgründer Martins Sulte i en pressemelding.

Han mener at resultatet viser hvor sterkt bånd selskapet har knyttet med sine investorer og ser frem imot fortsettelsen når kampanjen blir offentlig

– Men en slik vurdering av vår egen «crowd», er vi veldig nysgjerrige på hva neste nivå blir, sier Sulte.

Ifølge pressemeldingen har Mintos en markedsandel på omtrent 45 prosent av det europeiske markedet for lånebasert folkefinansering. Et marked som i 2019 var verdt 57 milliarder euro i 2019 og ventes å vokse til 472 milliarder euro i 2027.