folkefinansiering

Fortsatt stor interesse for norsk folkefinansiering

Tross uroen i verden, har 2022 startet bedre enn fjoråret for både Dealflow og Folkeinvest. De første tegnene på at investorene begynner å holde hardere i pengene, begynner imidlertid å dukke opp.

For både Stine Sofe Grindheim i Dealflow, t.v. og Amalie Holt i Folkeinvest har har 2022 begynt bedre enn rekordåret i fjor. Emisjonsvolumet hittil i år ligger klart over fjoråret
Publisert

2021 var i prinsippet en eneste lang fest for aksjebasert folkefinansiering i Norge. Dealflow og Folkeinvest slo rekord på rekord og endte opp med å gjennomføre emisjoner for 625 millioner kroner til sammen, opp fra 170 millioner kroner i 2020.

Dermed ble ambisjonene skrudd opp ytterligere et hakk. Dealflow satte seg som mål å tilrettelegge emisjoner for en halv milliard kroner i år, mens Folkeinvest siket mot en dobling av volumet og ende et stykke over 600 millioner.

Til tross for uro i markedene, skyhøye energipriser, inflasjonsspøkelse og krig i Ukraina har verken Stine Sofie Grindheim, daglig leder i Dealflow eller Amalie Holt, kommunikasjonssjef i Folkeinvest, foreløpig noen grunn til å justere på de målene.

Volumet har økt med 60 prosent

Januar og februar er normalt de svakeste månedene, men så langt i år ligger begge selskapene klart bedre an enn på samme tid i fjor.

Dealflow har tre avsluttede kampanjer, og en aktiv som har passert minstebeløpet. Til sammen har de en verdi på cirka 32 millioner kroner. Det er 60 prosent høyere enn ved samme tidspunkt i fjor, da selskapet hadde tilrettelagt emisjoner for cirka 20 millioner.

Tallene fra Folkeinvest er enda litt bedre. Fem avsluttede kampanjer og en aktiv over minstebeløpet har til sammen gitt emisjoner for 53,9 millioner kroner. Av disse kommer riktig nok 30 millioner fra én kampanje. Inseanergy, som skal lage flytende solcellekraftverk for oppdrettsanlegg, begynte året med den nest største folkefinansieringskampanjen hittil i Norge.

Ved samme tidspunkt i fjor hadde Folkeinvest passert 32,3 millioner kroner. Dermed ligger selskapet 67 prosent foran fjoråret.

Stor investeringsvilje

Folkeinvest ser heller ikke tegn til at krig og uro har påvirket investorer eller selskaper.

– Vi gjennomfører månedlige undersøkelser av både investeringsevne -og vilje hos investorene våre. Foreløpig har vi ikke sett at ytre omstendigheter har endret folkets interesse for folkefinansiering, sier Amalie Holt i Folkeinvest.

Ifølge Holt viser undersøkelsene at den gjennomsnittlige investeringsevnen i «crowden» er på 43.000 kroner per investor. Med over 35.000 registrerte investorer tilsier det at det finnes mer enn penger nok til å nå målene for 2022.

Hun har heller ikke notert seg at de som vil hente penger via Trondheims-selskapet sin tjeneste har latt seg påvirke av krigen i Ukraina.

– Så langt har vi ikke opplevd at noen har begynt å skyve på kampanjene, sier Holt.

Ser tegn til tøffere tider

Hos Dealflow i Bergen er bildet et annet, tross at 2022 har begynt bedre enn 2021. Selskapet har begynt å merke at det butter imot for flere selskaper.

– Vi hadde mange kampanjer som skulle ut nå. Vi har fått tilbakemelding om at flere selskaper sliter med å få inn investorer i den lukkede fasen, sier Stine Sofie Grindheim i Dealflow.

Hun mener også at småinvestorene i «crowden» viser tendenser til å ha begynt å holde litt hardere i lommeboken, og peker blant annet på den foreløpig eneste aktive kampanjen hos folkefinansieringsplattformen.

Naardic, det digitale treningskonseptet til blant andre Brødboksen-gründer Arnulf Refsnes og kjendistrener Yngvar Andersen, hentet 3,3 millioner kroner via Dealflow i november 2020.

Denne gangen er målet å hente 8-12 millioner kroner. Med knapt to dager igjen av kampanjen har selskapet akkurat klart å passere minstebeløpet på åtte millioner.

Ifølge Grindheim har Naardic gjort det bra og vokst kraftig siden forrige kampanje. Link Venture Capital, som gikk inn i selskapet i den første emisjonen, følger opp med et større beløp denne gang.

– Vi hadde veldig tro på den kampanjen. Vi er nesten litt skuffet over investeringsviljen så langt. Det forteller meg at investorene er blitt litt mer tilbakeholde med pengene, sier hun.

For Grindheim er tendensene et faresignal, men ikke sterkt nok til å endre mening om fortsettelsen.

– Vi er fortsatt optimister for året videre, sier hun.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*