Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.
Annonse
Hva er saken?
At vekstselskaper har hatt en særdeles tøff vår, med slakt i verdsettelser og problemer med å hente ny kapital, med mindre lønnsomheten er god, er etter hvert blitt en nesten-sannhet.
Men ingen regel uten unntak. Her er den representert av det svenske fintech-selskapet Juni. Selskapet ble stiftet for to år siden og dukket opp ut av det blå i fjor etter å ha hentet cirka 600 millioner kroner i løpet av noen måneder og fått en verdsettelse på litt over tre millarder kroner.
Annonse
Nå slår selskapet til på ny. I forrige uke fylte selskapet på kassen med en ny milliard. Runden på 100 millioner dollar ble ledet av Mubadala Capital, det statlige investeringsfondet til Det forente arabiske emirater. Eksisterende aksjeeiere som EQT Ventures, Felix Capital, Cherry Ventures var også med.
I tillegg sikret selskapet seg en lånefasilitet på ytterligere én milliard kroner fra Silicon Valley-selskapet Triplepoint Capital. Den milliarden skal brukes for å finansiere utstedelsen av de kredittkort Junis kunder skal bruke.
Denne uken kunne Dagens Industri fortelle at verdsettelsen av selskapet dermed hadde økt til svindlende 6,4 milliarder kroner.
Hvorfor er dette interessant?
Annonse
Juni er noe som i blant blir kalt vertikalbank, det vil si et selskap som hjelper aktører innen en bestemt nisje. I Junis tilfelle handler det om netthandelsbedrifter.
«Vi forstår deres smertepunkter og forretningsbehov på en måte en tradisjonelle banker ikke gjør. Det betyr at vi vil kunne tilby dem et kredittprodukt, som faktisk gir mening for dem», lyder gründer og daglig leder, Samir El-Sabinis programforklaring.
Annonse
For eksempel kan selskapet la en kunde utstede mange virtuelle kort, og koble hvert kort til en spesifikk tjeneste, Alt for å gjøre økonomistyring og rapportering så oversiktlig som mulig for kjøpmennene på nett. Det kan minne en god del om tjenesten Folio tilbyr i Norge sammen med Sparebanken Vest, men har også en del klare forskjeller.
Det finnes også flere internasjonale konkurrenter, hvorav franske Qonto med 220.000 kunder er den største. Qonto hente 552 millioner dollar i januar i år til en verdsettelse på fem milliarder dollar, cirka 50 millarder kroner.
Annonse
Juni har litt andre tall å komme med. I startåret 2020 var omsetningen 0 og tapet på litt under én million kroner. Tallene for 2021 ønsker selskapet foreløpig ikke å dele, men sier til Dagens Industri at man har hundretalls kunder og sikter på å tidoble kundebasen i løpet av året.
At veksten har imponert mange, er åpenbart. «Juni er det raskest voksende fintech-selskapet vi har sett», sa partner i EQT Ventures, Ted Persson til Breakit, etter pengerunden i fjor.
Hva er konsekvensen?
Vem vet? I dagens klima fremstår det nesten absurd at et selskap med så få konkrete tall å vise til, kan hente slike beløp og nå en slik verdsettelse. Det føles veldig ... 2021.
På den andre siden vil selskapet løse et problem mange sliter med - bedre oversikt over økonomistyring og rapportering og de gjør det i en viktig nisje – netthandelsaktørene. Det klart at slikt lokker den risikovillige. Lykkes Juni, er det mange som har skutt gullfuglen.
Klarer de derimot ikke å leve opp til vekstforventningene, kan Sverige få se den mest spektakulære konkursen siden Boo.com under dotcom-tiden.
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
«Det er det eneste nyhetsbrevet jeg leser med en gang det kommer, hver gang. Det er den enkleste og beste måten å holde seg oppdatert på utviklingen og de store spørsmålene innen fintech og betalingsmarkedet.»