FINTECH
Hedvig gikk fra nedskalering til nedstenging i Norge på tre måneder
Norge skulle bare være et springbrett på vei ut i Europa for den svenske forsikringsutfordreren. Nå handler alt for Hedvig om å nå lønnsomhet på hjemmebane - innen 2025.
Så sent som i september i fjor var gründer og administrerende direktør i Hedvig, Lucas Carlsén, i Oslo og snakket om satsingen i Norge og håpet om at en helt fersk samarbeidsavtale med Husleie.no, skulle gi et skikkelig løft i kundetilstrømningen.
Siden har det gått raskt utfør med de norske planene.
I midten av mars i år meldte selskapet at satsingen i Norge og Danmark ville bli kraftig nedskalert. Blant annet måtte norgessjefen Heikki Stengelsrud gå. Men satsingen var fortsatt ikke helt død:
– Vi vil fortsette å tilby service til våre eksisterende og nye kunder i Norge, skrev kommunikasjonsjef Désirée Maurd i en e-post til Shifter i mars.
Nå er det imidlertid slutt med det også. Fra og med onsdag denne uken er det ikke lenger mulig for nordmenn å kjøpe nye forsikringer fra Hedvig. I en melding fra selskapet kommer det frem at det vil ta ansvar for alle forsikringsavtaler frem til løper ut. Hedvig har også inngått et samarbeid med Gjensidige, som skal gi nåværende norske kunder en mulighet til å være ordentlig forsikret også etter at Hedvig-avtalene har løpt ut.
– Beslutningen om å forlate Danmark og Norge og pause vår internasjonale ekspansjon var selvfølgelig ikke enkel. Vi ble tatt imot med stor varme i disse landene, både fra medlemmer og forretningspartnere. Men med de økte kapitalkostnadene som alle vekstselskaper som oss nå står overfor, må vi adoptere en mer fokusert strategi for å fordele våre ressurser, sier Lucas Carlsén i meldingen.
– Målet vårt er å oppnå et positivt resultat innen 2025, og for å gjøre det vil vi fokusere på vårt hjemmemarked, Sverige, fortsetter Carlsén.
Kursendringen kommer etter to år med store tap for Hedvig. I 2021 endte resultat før skatt med et tap på 167 millioner svenske kroner. Tapene økte i fjor til 203 millioner svenske kroner. Dette til tross for at premieinntektene ble mer enn doblet fra 70 millioner til 148 millioner kroner fra 2021 til 2022.
Parallelt har Hedvig gjennomført to emisjoner som har sendt verdsettelsen av kraftig ned fra toppen i september 2021. Da hentet selskapet 390 millioner svenske kroner til en verdsettelse på 1,6 milliarder kroner. I fjor høst fylte selskapet på kassen med nye 83 millioner kroner, etter å halvert verdivurderingen.
Og i mars, samtidig som beskjeden om nedskalering i utlandet kom, var det dags for enda en kjemperunde på 333 millioner svenske kroner til en verdivurdering på 670 millioner svenske kroner før penger.