Madeleine Bjørnestad Røed, daglig leder og Christine Kvaalen, markedssjef i Stack by.me lanserer ny investeringsapp denne uken.
Madeleine Bjørnestad Røed, daglig leder og Christine Kvaalen, markedssjef i Stack by.me lanserer ny investeringsapp denne uken.

Hentet millioner til «Instagram for aksjehandel»: Slik skal de få flere kvinner til å investere

Gründerne Madeleine Bjørnestad Røed og Christine Kvaalen har satt seg som mål å få flere kvinner til å tørre investere i fond og aksjer. 60 prosent kvinneandel blant investorene i den første emisjonen er en god start.

Publisert Sist oppdatert

– Målgruppen vår er nybegynnere og folk som aldri har investert sine penger i noe som helst, men vi må bare innse at det er veldig mange kvinner i den målgruppen, sier Madeleine Bjørnestad Røed, daglig leder i investeringsappen Stack by.me.

Hun forteller at verken utdannelse eller tilgang på penger å investere er avgjørende faktorer for dette, og nevner at de i sine brukerintervjuer møtt noen litt ekstreme eksempler på dette.

– Vi har snakket med, la oss kalle det «eks-typ McKinsey-konsulenter» som putter sine personlige sparemidler på en bankkonto og lar mannen ta seg av investeringene. Hvorfor gjør høyt utdannede kvinner, som kan økonomi likevel så lite på spareområdet? spør Røed.

Mangler kunnskap

Brukerintervjuer har gitt dem svaret: Mangel på kunnskap. Sammen med det faktum at nesten alle de snakket med som har kommet i gang, har gjort det etter å ha spurt venner. Dette har så skapt fundamentet for den appen som Røed og Kvaalen har ønsket å bygge.

Der skal e-læring kombineres fonds- og aksjehandel på toppen av et livaktig «community» der medlemmene kan følge hverandre og få beskjed når vennene har gjort en investering.

Instagram for investeringer

– Vi ser på det som Instagram for investeringer. På Instagram er folk opptatt av å brande hvem man er som person gjennom å dele bilder fra stranden eller fjellet. Det er litt det samme med investeringer, aksjer viser for eksempel at du har et aktivt forhold til dine investeringer, sier Røed.

Ideen til appen fikk Madeleine Bjørnestad Røed under en investeringskveld for noen år siden hun hadde invitert til hjemme i leiligheten på Skøyen i Oslo. Da var hun fortsatt ansatt i Pareto Asset Management og solgte fond til investeringsselskapets kunder. I alt ble det nesten åtte år med ulike roller i Pareto.

Markedssjef Christine Kvaalen og Madeleine Bjørnestad Røed, daglig leder i Stack by.me sammen med lykkemaskoten en «sparekatt» som Røed har arvet etter sin bestemor.
Markedssjef Christine Kvaalen og Madeleine Bjørnestad Røed, daglig leder i Stack by.me sammen med lykkemaskoten en «sparekatt» som Røed har arvet etter sin bestemor.

Røed innså at det ikke var noe hun kunne gjøre alene, så den første telefonen gikk til venninnen siden ti år tilbake, Christine Kvaalen. Hun har jobbet med kjente varemerker som Gucci og Chanel og valgte å slutte i jobben som kategorisjef i Vita for å bli med på reisen.

– Jeg visste at dette ville handle mye om markedsføring, og Christine har hatt alle kule markedsføringsjobber som finnes, sier Røed.

Vellykede betatester

I august I fjor så selskapet dagens lys, og litt etterpå gjorde Madeleine Bjørnestad Røeds, sønn Edgar det samme. Så det første året med selskapsbygging har vært litt spesielt. I desember er permisjonen over og nå gjør seg gründerduoen klar for å gire opp.

– Vi har kjørt betatesting av appen og våre e-læringsfunksjoner i et par måneder nå. Det har fungert godt, vi har over 3000 visninger og det er flere som er blitt hektet på våre læringsvideoer, sier Kvaalen, som er markedssjef i selskapet.

Denne uken erklærer de to betatestingen for avsluttet og lukker appen. Dermed vil det fra nå av koste 99 kroner i måneden for den som ønsker å ta del av videoforklaringer, webinarer og andre eventer for å lære seg mer om investeringer.

– Vi har et par spennende innslag på gang, blant annet med Charlotte Rakner, Investment Director i et Nordisk PE-fond og Cecilie Weltz i Otovo som skal snakke om fornybarinvesteringer, sier Kvaalen.

Satser på fonds- og aksjehandel

Før Røed og Kvaalen er kunnskapsdelingen først og fremst et middel for å trekke folk inn i løsningen. Det er ikke tenkt å være en hovedinntektskilde.

De store pengene skal komme fra fonds- og aksjehandel i appen. Det skal være på plass i første kvartal 2022.

Til å begynne med skal Stack operere som tilknyttet agent, men selskapet er også i ferd med levere inn en konsesjonssøknad til Finanstilsynet om å få bli distributør av verdipapirer.

Hvor mye det vil koste å handle aksjer og fond via Stack, er gründerne ikke klare til å fortelle, men Røed sier de skal være konkurransedyktige på fond og så ha en flat prismodell på aksjer som vil være fordelaktig for små investeringer.

– Vi skal ikke være en tjeneste for daytradere, sier hun.

Men om man skal plassere dere i det norske landskapet, høres det ut som om dere blir en mellomting av Kron og Nordnet?

– Ja, det vil jeg si. Målgruppen er nok likere Kron, men vår virksomhet vil ligge nærmere Nordnet, sier Røed.

Overtegnet emisjon

Det er et sted i investeringsverdenen, som flere synes å mene at det kan finnes plass for en ny aktør. Da Røed og Kvaalen skulle gjennomføre sin første emisjon tidligere i høst, var målet å hente 3–3,5 millioner kroner, til en verdivurdering på 20 millioner kroner før penger. Det endte med tegninger for godt over fire millioner.

Da jobbet med å skalere ned tegningene, var de kvinnelige investorene prioritert. De endte med at 17 av totalt 28 investorer var kvinner.

– En kvinneandel på 60 prosent blant investorene tror jeg ikke så mange andre kan vise til, sier Røed.

Det største bidraget kommer fra Askeladden-systemet. Eller for å være mer eksakt 27 personer knyttet til Askeladden gikk inn med 900.000 kroner, hovedsakelig via et felles investeringsselskap.

Telte de som mann eller kvinne?

– Mann. Selv om det var kvinner med blant investorene der også.

Andre kjente navn på investorlisten er finansdirektør i Otovo Cecilie Weltz, og hennes forgjenger på posten og medgründer av solcelleselskapet, Lars Syse Christiansen. Lene Drange fra Luksusfellen er et annet ikke helt ukjent navn. Hun skal også fungere som ambassadør for Stack og markedsføre appen via sin egen Snapchat-kanal «Snaponomi».

Powered by Labrador CMS