Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.
Annonse
Hva er saken?
Finans Norge hadde meget elegant plassert Klarnas Norge-sjef Geir Østby og Vipps-sjef Rune Garborg som talere rett etter hverandre på Betalingsformidlingskonferansen.
Dermed ble vi budt på en sjelden mulighet til å stille de to betalingsselskapene og deres visjoner fremover opp mot hverandre.
Annonse
Tallenes tale avslører jo at de egentlig spiller i ganske så ulike divisjoner. Der Garborg med stolthet snakker om fremtiden med tre land og 11 millioner brukere, mens Østby snakker om tre kontinenter og nevner omtrent i forbifarten at Klarna har passert 20 millioner brukere ... i USA. (Totalt har Klarna 90 millioner brukere)
Når det gjelder Norge, viser Garborg frem en graf som viser at Vipps har gått fra cirka 1,7 millioner som betaler med Vipps på nett hver måned før pandemien til cirka 2,4 millioner i dag. Han forteller også at Vipps har hatt 100 prosent vekst på netthandel det siste året. Der må Østby nøye seg med 700.000 månedlige brukere, men peker på at 95 prosent av alle nordmenn kjenner til Klarna og at over 50 prosent angir selskapet som foretrukket betalingsmiddel på nett.
Hvorfor er dette interessant?
Vipps og Klarna blir ofte fremstilt som store konkurrenter på betaling. Noen ganger gjør de selv sitt beste for å fremheve konkurransen.
Annonse
Som at Rune Garborg sier «Det er et understatement å si at the battle is on», når han refererer tilbake til Østbys presentasjon av Klarnas planer fremover.
En viktig årsak er selvfølgelig Klarnas suksess med utsatt betaling. «Det spiller ingen rolle at jeg elsker kort. Det er uinteressant når brukerne vil ha buy now, pay later», sier Garborg og lover en checkout i begynnelsen av neste år.
Annonse
Samtidig er det litt fascinerende hvor like selskapene til tider høres ut.
«Vi er hysterisk opptatt av kundeverdi og fjerne all mulig friksjon i forhold til handel. Enkelhet og trygghet er to bærende elementer i reisen så langt», sa Geir Østby om Klarnas mantra i det daglige og fortsatte:
Annonse
«Hvorfor skal en kunde trykke på den rosa knappen? Det er det vi tenker på hver dag når vi går ut av sengen».
I Klarnas verden heter det «smooth», noen som er litt mer lekne og prater på en annen og mer rosa måte med forbrukerne enn den mer tradisjonelle blå tiltalen fra bankene. Men det skal samtidig innby til tillit og trygghet, forklarer Klarna-sjefen.
Og steget fra å våkne å tenke på en rosa knapp til Vipps mantra «Vi begeistrer hver dag, gjennom forenkling i verdensklasse!», er virkelig ikke langt.
«De som virkelig vinner er de som gjør kundene hverdag enklere» sier Garborg, men kunne like gjerne ha sagt at Vipps skal fjerne all friksjon.
Også når det gjelder omtanke for kunden finner vi likheter. Klarna har begynt å snakke om bærekraftige betalinger, erkjenner at de ikke gjør alt rett og derfor fjerner finansieringsformer som gjør at kundene kan bygge opp gjeld. Og hevder bestemt at purregebyr er negative inntekter.
Rune Garborg velger å snakke om kundeempati, og er veldig opptatt av å unngå å gjøre de samme feilene som Klarna har gjort med utsatt betaling.
«Det handler om kundeempati. Vi må spørre oss selv: Hva er det optimale produktet for en kunde som ønsker utsatt betaling. Det er viktig å huske at vi ikke bare skal gjøre det enkelt å kjøpe, men også å gjøre opp for seg om to eller fire uker».
Hva er konsekvensen?
Det vil nok fortsette å være et litt kjærlig fiendskap mellom selskapene, omtrent som mellom landene de kommer fra.
Det må likevel innrømmes at etter å ha hørt visjonene rett etter hverandre, var det vanskelig å ikke tenke tanken at Vipps og Klarna nok hadde kunnet fungere ganske så godt sammen.
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
«Det er det eneste nyhetsbrevet jeg leser med en gang det kommer, hver gang. Det er den enkleste og beste måten å holde seg oppdatert på utviklingen og de store spørsmålene innen fintech og betalingsmarkedet.»