Den innsikten ligger til grunn for det siste tilbudet fra Horde – den abonnementsbaserte AI-tjenesten Horde Plus.
Kundene
skal få tilgang til en rekke spesiallagde assistenter som kan hjelpe til med alt
fra å prute på boliglånet og gi økonomiske råd, til å foreslå middagsmenyer, være
leksehjelp eller bidra til oppussingsprosjektet. Det er også mulig å lage sine
egne assistenter.
Den innsikten ligger til grunn for det siste tilbudet fra Horde – den abonnementsbaserte AI-tjenesten Horde Plus.
Kundene
skal få tilgang til en rekke spesiallagde assistenter som kan hjelpe til med alt
fra å prute på boliglånet og gi økonomiske råd, til å foreslå middagsmenyer, være
leksehjelp eller bidra til oppussingsprosjektet. Det er også mulig å lage sine
egne assistenter.
Må ha spissede oppgaver
På
et tidspunkt der snart sagt alle tech-bedrifter har begynt å kalle seg for
AI-selskaper, har Horde satt seg det ambisiøse målet om å bli «de første som
lager kunstig intelligens som faktisk gjør en stor forskjell i folks hverdag».
Og
veien det går altså gjennom spesialisering.
– For at disse store språkmodellene skal fungere bra, må
de ha en spisset oppgave. Prøver du å stille alle spørsmål i en chatt, blir det
bare rot, sier daglig leder i Horde, Alf Gunnar Andersen.
Selv
har Horde-sjefen laget seg en rekke hjelpere som han bruker nesten daglig;
Grammar luker ut språkfeil i tekstene, Power BI-eksperten hjelper til med å gjøre
dataanalysearbeidet mer effektivt, mens Podkast-Terje gjør at Andersen i dag
bruker 20 minutter på å forberede en innspilling mot kanskje to timer
tidligere.
– Jeg har til og med en Konsesjons-Kari. Hun kom
med innspill til låneformidlingssøknaden vår, sier Andersen.
To hovedassistenter
De
to assistentene som Horde er mest stolt over i betaversjonen som har vært tilgjengelig
i noen uker er «Boliglånsforhandleren» og «Økonomiassistenten».
Det er også laget noen andre assistenter som kan hjelpe til med leksene, ukens meny, ting du vil gjøre selv, eller hvordan du kan få tips til husarbeidet. Der har Horde gjort jobben med å skrive gode instrukser til assistentene. Fordi de har én tydelig definert oppgave vil de også huske hvilke preferanser «sjefen» har.
Da
Shifter testet den nettbaserte tjenesten, var Økonomiassistenten fortsatt ikke tilgjengelig.
– Den lanseres neste uke. Språkmodeller
er gode på språk, men ikke nødvendigvis på matematikk, så det har tatt litt
lenger tid enn ventet å få alt på plass, sier Andersen.
Problemet
er at disse store språkmodellene egentlig ikke regner ut at 1+1=2, de sannsynlighetsberegner
seg frem til svaret. Dette kan raskt skape problemer når tallene er flere og
mer kompliserte.
– Vi har måttet
bygge flere assistenter i bakgrunnen som jobber med forskjellige oppgaver. En er
for eksempel å kategorisere og trekke ut et utvalg med transaksjoner sende dem
til beregning. Så blir svaret konkludert tilbake i et kort svar til hovedassistenten
som du snakker med. Det er en ganske så kompleks oppgave.
Skal gi deg bedre boligrente
Bolingslånsforhandleren var derimot i
drift og klar til å begynne å jakte på bedre rentetilbud. Alt man trenger å
gjøre er angi adresse (antatt verdivurdering blir hentet inn automatisk,
gjenværende bolig lån og årsinntekt på låntakerne og gi sitt samtykke til å at
assistenten kan sende ut forespørsler på vegne av kunden.
– Hvorfor skal jeg betale månedsabonnement
til Horde for å prute på boliglånet. Finansportalen har jo nesten den samme
tjenesten med de to knappene «Start Bankbytte» og «Gi din bank en sjanse til å møte
tilbudet». Det koster jo ikke noe å bruke dem?
– Du kan selvfølgelig
bare gå inn på Finansportalen, se på listen og ta kontakt med bankene selv. Vi
har på en måte turboladet det konseptet. Vår assistent sender ut forespørsler
til flere banker, inkludert din eksisterende bank, sier Andersen, og fortsetter:
– Vi har allerede
fått meldinger av folk som har spart 30.000 kroner i året på å bruke vår
assistent. Det gjør folk villige til å betale 149 kroner i måneden, særlig når det
er så mye bevegelse i rentemarkedet som nå.
– Er det like automatisert hos bankene? At
Horde-boten snakker med forskjellige bank-boter som svarer på egen hånd.
– Det varierer fra
bank til bank. Vi gir bankene får nok informasjon til å vurdere forespørselen,
som verdivurderingen av boligen din. Digitalbankene er ganske flinke til å gi
automatiske svar basert på klare listepriser, noen er flinke til å bare se på
kundens situasjon og belåningsgrad og så si ja, og så er det sparebankene som
helst vil få lånesøkeren på telefon før de kan gi et tilbud. Det er jo det
siste vi prøver å komme vekk fra. Vi lar vår assistent ta kampen for deg, slik
at du ikke trenger snakke med ti forskjellige banker før du har funnet det
beste tilbudet.
Bruker premiumversjon av GPT4
Alle Hordes assistenter bruker Open AIs språkmodell
GPT4, som brukes i betalversjonen av ChatGPT. Det er også forklaringen til hvorfor Horde og
Andersen mener det er mulig å ta betalt for å bruke de digitale assistentene.
– Jeg overdriver ikke om jeg sier den er fem-seks ganger
så bra som gratisversjonen. Vi testet den åpne 3.5-modellen, men det var ikke
sjans at den klarte å håndtere all den logikken vi har lagt inn i vår
Boliglånsforhandler, sier han.
Horde
skal tilby tre abonnementsnivåer fra 149 til 499 kroner i måneden, avhengig av hvor
mange kreditter man ønsker å bruke på å snakke med ChatGPT-assistentene. For det
billigste abonnementet får man 200 kreditter og før det største 1500.
– Hvor mange kreditter trenger man for eksempel for å forhandle
om boliglånet?
– Jeg tror blir det cirka 100 kreditter, forteller Andersen, og forklarer at bruk av kreditter fungerer omtrent som bruk av mobildata.
Planlegger app-versjon
– Per
i dag er tjenesten nettbasert. Må dere ikke få tilbudet inn i Horde-appen for
at folk virkelig skal ta det i bruk?
– Det ligger allerede så mye funksjonalitet i dette, og at
hva planer om å utvide det enda mer, at det er mer sannsynlig at det blir til
egen app og som man enkelt kan bruke sammen med Horde-appen -litt som Facebook
og Messenger.
– Er dette begynnelsen på en ny retning for Horde som vokser
frem her?
– Det kan du si, men allerede da vi startet Horde, så
jeg for meg er fremtid der du bare kunne stille telefonen din økonomispørsmål.
Dette er allerede ganske så nært, legger vi til talestyring på toppen av
våre assistenter, så er vi der, sier Alf Gunnar Andersen.
Abonner på nyhetsbrevet FinShift
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen