FinSHIFT 09.02.2022

Hva er Klarnas rolle i gigantsøksmålet?

Publisert Sist oppdatert

Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.

Fr.v. Pricerunner-sjef Mikael Lindahl og Klarna-sjef Sebastian Siemiatikowski

Hva er saken?

Den svenske prissammenligningstjenesten Pricerunner saksøker Google for 2,1 milliarder euro, cirka 21 milliarder kroner.

«Selvfølgelig ønsker vi å bli kompensert for skaden Google har forårsaket oss over mange år, men vi ser også søksmålet som en kamp for forbrukerne, som har lidd stor skade gjennom Googles brudd på konkurranseloven i 14 år, et problem som fortsetter her og nå», forklarte Pricerunner-sjefen Mikael Lindahl i en pressemelding.

Ifølge Pricerunner er søksmålet en konsekvens av at EU-kommisjonen allerede har dømt Google for brudd på EUs konkurranselovgivning ved å manipulere søkeresultatene til fordel for sin egen produkt- og prissammenligningstjeneste.

Allerede i 2017 fikk Google en gigantbot på 2,4 milliarder euro, den gangen drøyt 22 milliarder kroner av EU nettopp fordi den egne shoppingtjenesten var blitt gitt fordeler.

Etter den boten gjennomførte Google endringer, og Frederic Abrard, direktør for CSS Shopping Ads program i Google gir i dag følgende generelle kommentar til disse tiltakene og til søksmålet:

«De endringene som vi gjorde i systemet for shopping-annonser i 2017, fungerer bra, og skaper vekst og jobber for et hundretalls prissammenligningstjenester med mer enn 800 ulike sider i Europa. Systemet er dessuten underlagt løpende tilsyn av EU-kommisjonen og eksterne eksperter. Pricerunner har valgt å ikke bruke shopping-annonser på Google, og har kanskje derfor ikke sett de samme gode resultatene som andre. Vi ser frem til å forsvare vår sak for domstolen.»

Pricerunner og 13 andre europeiske aktører, deriblant Schibsted-eide Prisjakt, var ikke like fornøyde. I 2018 skrev de sammen et åpent brev til EU-kommissær Margrethe Vestager med der de mente at Google likevel ikke hadde fulgt EU-kommisjonens beslutning, men fortsatt å misbruke sin dominerende posisjon.

Det er den kampen som nå ender hos den svenske Patent- och Marknadsdomstolen.

Hvorfor er dette interessant?

Google-direktøren Frederic Abrard kom ikke bare med et stikk Pricerunner. I uttalelsen påpekte han også at «til og med Klarna, som nylig meddelte at man ville kjøpe Pricerunner, har uttalt seg positivt om bruken av shopping-annonser».

Med det peker han tilbake på at Klarna i juni i fjor lanserte sin egen CSS-tjeneste i 21 land, som har klare likheter med Google egen tjeneste. CSS står for Comparison Shopping Service.

På den andre siden sa Klarnas markedssjef David Sandström i forbindelse med den lanseringen at: «Med dette produktet gir vi forhandlerne mulighet til å vise sine «Google Product Listings Ads» bedre. Vi tilbyr dem en mer effektiv og billigere måte å øke kunderekkeviden og konvertere svært relevant trafikk fra forbrukere søker etter produkter de vil kjøpe. På den måten kan vi maksimere forhandlernes avkastning på reklamekostnadene.»

Og da Klarna for tre måneder siden meldte at selskapet blar opp ni milliarder svenske kroner for Pricerunner, var David Fock, Klarnas globale produktsjef ganske så tydelig på hvorfor oppkjøpet var viktig for selskapet. «Oppkjøpet sementerer også at Klarna ikke er en markedsplass, men et konkurransekraftig alternativ til Amazon, Google og Facebook for våre bedriftspartnere».

Hva er konsekvensen?

Det store spørsmålet er hva Klarna vil oppnå med å la det nykjøpte selskapet dra i gang en gigantisk rettsprosess mot en stor konkurrent? For det er neppe slik at Pricerunner satt i gang dette apparatet uten å ha fått grønt lys fra Siemiatkowski & Co.

Og apropos Klarna-sjefen. Vanligvis er han ganske så rask på Twitter-tastaturet når noe skjer i hans interessesfære, men Pricerunner-søksmålet er ikke nevnt med så mye som et kommategn.

Svarene lær uansett vente på seg. Pricerunner-sjefen Mikael Lindahl har allerede varslet at det vil ta år og mange hundre millioner i advokatkostnader for det kommer en endelig avklaring.

Pricerunner har forsikret seg mot tap hos det sveitsiske selskapet Nivalion. Det vil si at Nivalion har i praksis veddet flere hundre millioner på at Pricerunner skal vinne kampen.

Likevel må det ligge en risiko også for Klarna i søksmålet, men åpenbart en som ikke er større enn at Pricerunner får kjøre på.

Les mer: Klarna-selskap saksøker Google for 2,1 milliarder euro
– Brukerne finner oss rett og slett ikke like lett i søkeresultatene som de gjør Google Shopping Ads
Åpent brev til kommisær Vestager (TechEU)
Klarna lanser shoppingtjenste – målet er å bli vekstpartner til kjøpmennene (TechEU)
(+) Ukjent fond satser hundretalls millioner på at Pricerunner skal vinne mot Google (Breakit)