FINSHIFT 26.01.2022

Hvem vil ha fakturaen i Digipost'n?

Publisert

Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.

Hva er saken?

I forrige uke kunne Mastercard Payment Services melde at bruken av e-faktura setter nye rekorder. Grovt regnet blir fire av fem norske fakturaer i dag betalt via e-faktura eller avtalegiro.

– Norge er uten tvil på vei til å bli det første landet som gjør seg ferdig med papirfakturaen, sier Jan Hauglie, norgessjef i Mastercard Payment Services.

I den siste femtedelen på omtrent 80 millioner fakturaer som blir sendt ut via post eller e-post, er Postens digitale postkasse Digipost blitt en betydelig aktør.

Denne uken kunne selskapet melde at de innleder et samarbeid med open banking-selskapet Neonomics for å legge til rette for at betalingen av fakturaer som blir sendt ut den veien, skal bli tilnærmet like enkle å betale som en e-faktura rett i banken eller via Vipps.

– Før PSD2 hadde vi avtaler med individuelle banker, men avtalen med Neonomics gir oss tilgang til de fleste banker i landet. Det betyr også at vi kan tilby langt flere av våre brukere en enkel måte å motta og betale faktura på, både på nett og i appen, sier Thomas Mathisen, daglig leder i Digipost, i en pressemelding.

Hvorfor er dette interessant?

I fjor oppgraderte Mastercard Payment Services sin tjeneste til eFaktura 2.0. For oss fakturamottakere betød det at vi fra og med 1. desember måtte være sikre på å huke for «ja takk til alle» for å fortsette bruke tjenesten. Alle som gjør det skal slippe å ta imot fakturaer de ikke har bedt om på andre måter.

Hauglie tror at den oppgraderingen vil kunne føre til at efaktura om 3–5 år vil ha tatt ytterligere et betydelig jafs av det gjenværende fakturamarkedet. Han regner med at fortsatt vil være noen helt analoge innbyggere som må betjenes med fakturaer som brevgiro.

Hva betyr det for Digipost? Hvorfor skal man velge å få fakturaen dit når den uansett blir sendt til banken?

På sine hjemmesider argumenter Digipost for at de vil være fakturaarkivet som er til stede så lenge som du ønsker, ikke så lenge banken mener er nok - hvilket i praksis er 16 måneder. For å ta et eksempel. Når badet begynner å lekke, og du skal finne regningen fra rørleggeren som pusset det opp for fire år siden, ønsker Digipost å være arkivet ditt.

Hva er konsekvensen?

I en stadig tøffere konkurranse er det selvfølgelig bra at Digipost gjør hva som må til for å gjøre fakturabetalingen så enkel som mulig. Og som digital postkasse for fortidens rekommanderte brev fra myndigheter er Digipost alldeles utmerket.

Men for en som har hatt Digipost omtrent siden tjenesten ble tilgjengelig, uten noen gang å ha mottatt en eneste faktura, er det litt vanskelig se hvordan en enklere måte å betale regningen på, skulle gjøre det til et mer interessant alternativ til å få den direkte til banken.

Les mer: (+) Snart kan papirfakturaen være historie – det er en norsk suksess som kan eksporteres

Neonomics får Digipost på kundelisten