Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.
Annonse
Hva er saken?
Fjerde kvartal i fjor nådde fintech-hypen sin foreløpige febertopp. Da bidro globale venture-investeringer med hele 37 milliarder dollar til klodens fintech-startups.
2022 begynte bra. Første kvartal stod for en marginal nedgang som grafen over viser. Siden har det gått raskt nedover med investeringsviljen. I tredje kvartal ble det investert for 13,4 milliarder dollar, cirka 140 milliarder kroner. Det er en nedgang på hele 64 prosent sammenlignet med toppen i fjor.
Annonse
Dette ifølge tall fra nederlandske Dealroom. Sett med de amerikanske øynene til CB Insights var investeringene enda litt lavere - 12,9 milliarder dollar i tredje kvartal.
Når de overordnede tallene ser ut slik, går selvfølgelig enkeltdelene også i minus.
► Den gjennomsnittlige størrelsen på en kapitalrunde for fintech-selskaper i 2002 er ned 38 prosent fra i fjor, og er nå på 20 millioner dollar.
► 155 M&A-avtaler i tredje kvartal var 33 prosent lavere enn i fjor.
Annonse
► Kryptoinvesteringene falt med 37 prosent sammenlignet med i fjor, til 4,4 milliarder dollar, Ifølge Pitchbook.
► Dessuten går det stadig lenger mellom nye enhjørninger i fintech-verden (De eksisterer likevel, som vi skal se av posten nedenfor). Ifølge CB Insight har antallet per kvartal gått fra 48 til 20 til 6 selskaper. Her er Dealroom litt mer positive og mener at bransjen fikk åtte nye enhjørninger.
Annonse
Dermed er fintech ikke lenger investorenes globale favorittbransje. For første gang siden begynnelsen av 2021 er det blitt plassert mer penger i helse enn i fintech, ifølge Dealroom. 16,7 milliarder dollar for å være eksakt.
De eneste bransjene som har hatt en svakere utvikling enn fintech det siste året, er transport og mat, som med en nedgang på henholdsvis 65 og 66 prosent er en anelse dårligere enn fintech.
Annonse
Hvorfor er dette interessant?
Som alltid med statistikk, avhenger det hvilke tall man ønsker å sammenligne. Raset i år er høyst reelt når det måles opp mot rekordåret 2022.
Men som grafen over viser, er det egentlig ganske gode tider om man ser på investeringsnivået før pandemien. De siste 2,5 årene før koronaen rammet verden, var det bare et kvartal som lå klart over de 140 milliardene fintech-selskaper hentet i tredje kvartal.
Så er det krise eller ikke?
CB Insights er i det mer negative hjørnet og venter at tallene skal ytterligere ned før året er over, Med investorer som holder hardere i pengene kommer de med følgende «revolusjonerende» tretrinns-oppfordring til fintech-selskaper verden over.
► Fokuser på gevinst
► Kutt kostnader
► Bygg opp egenkapitalreserve
Hva er konsekvensen?
For å fortsette på CB Insights* linje. De mener at vi vil være på vei inn i en konsolideringsperiode. Selskaper som ikke har klart å skalere eller mangler en solid balanse, vil ikke klare seg uten mer kapital. Dermed står de i fare for å bli slukt av større og mer suksessrike aktører.
Hva så med Norge? FinShift kan dessverre ikke presentere tall med samme presisjon som Dealroom og CB Insights, men bortsett fra Dune Analytics gigantrunde på 600 millioner kroner i februar er det så vidt FinShift kan huske, ingen som har vært over den globale gjennomsnittsinvesteringen på 20 millioner dollar.
Samtidig er det jo slik at selv om norske investeringer er små i et internasjonalt perspektiv, har de faktisk blitt relativt større enn tidligere år. Avtaler som at Quantfolio hentet 70 millioner kroner i hovedsak fra Storebrand i januar eller at britiske Saltpay gikk inn med 150 millioner kroner i MeaWallet, mens Fiken hadde 40 millioner å investere i Folio i sommer, er alle tre eksempler på emisjoner som er større i kroner enn hva de hadde vært i rekordåret 2021.
Er det et tegn på krise eller fremgang for norsk fintech?
At det kan bli færre norske fintech-selskaper fremover, er nok sannsynlig. Lifeplanner, Nøffe og PNGR er tre selskaper som har måttet gi opp i år. Det vil nok bli flere. Og selv om eksemplene på oppkjøp er få, vil det nok komme slike også.
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
«Det er det eneste nyhetsbrevet jeg leser med en gang det kommer, hver gang. Det er den enkleste og beste måten å holde seg oppdatert på utviklingen og de store spørsmålene innen fintech og betalingsmarkedet.»