Fintech
Jarle Holm slutter som sjef i Aritma, takker ja til «en gang i livet»-sjanse i Kron
Som leder for strategiske initiativer skal Jarle Holm være brobyggeren når farten i Kron skal kombineres med kraften i Storebrand.
Jarle Holm, leder for strategiske initiativer og Emma Tryti, daglig leder i Kron
Marius Hauge
– Kron gjør jo det jeg alltid drømte om at vi kunne gjøre i Monner, så når denne muligheten dukket opp, kunne jeg ikke si nei. Det er også utrolig gøy å jobbe med et så faglig sterkt digitalteam innenfor finansteknologi. Det er helt unikt, sier Jarle Holm om overgangen til Kron fra Aritma etter bare seks måneder i sjefsjobben der.
Han erkjenner at det heller ikke en ulempe at Kron har sitt hovedsete i hovedstaden.
– Min plan var å begynne å jobbe i hovedsak fra Oslo fra sommeren av. I løpet av vinteren innså jeg at det ville være behov for meg i Bergen i mye lenger tid enn hva jeg hadde trodd. Det var ikke helt ideelt for privatlivet, sier Holm.
Han er opptatt av å presisere at det ikke ligger noen konflikt bakom at han og Aritma nå skiller lag, og peker på at han går tilbake til rollen som styremedlem i selskapet, slik han var før han tiltrådte som sjef.
– Der kan jeg fortsatte med det jeg kanskje bidra mest med – å jobbe strategisk, sier Holm, som nå går inn i et prosjekt som har vært i store endringer det siste året.
Kron-juvelen
I fjor høst betalte
Storebrand 400 millioner kroner for investeringsappen Kron. I begynnelsen av året ble Kron Storebrands offisielle investeringsapp. Alle som vil spare i fond pekes i retning Kron.
Nå skal Krons mantra om å gjøre gode investeringer
tilgjengelig for alle, videreføres inn i det store konsernet. En slik prosess tar tid å få på plass.. Særlig
ikke når det handler om å få et stort konsern å finne balansen i et samarbeid
med en liten startup.
– Vi
ser et enormt potensial i å kombinere innovasjonskraften til Kron med
distribusjonskraften og produktbredden til
Storebrand. Det vanskeligste er å prioritere hvilke tiltak som gir best effekt både
på kort og lang sikt, sier Kron-sjef Emma Tryti.
LES MER: Storebrand kjøper Kron
Viktig rekruttering
Hvilke tiltak det
handler om, er det imidlertid alt for tidlig for Tryti å snakke om. Det har
gått under tre måneder siden Storebrand overtok aksjene i Kron. Jobben med
å definere hvordan fremtiden skal formes har så vidt begynt.
– Derfor er
jeg veldig glad for å kunne
få inn Jarle så tidlig i prosessen, sier Tryti
For Tryti er det
viktig at Kron fortsetter å være Kron, og
at superkreftene som skapes mellom lille Kron og store Storebrand
kan bidra til å realisere felles samfunnsoppdrag og forretningsmål.
– Det er
lettere sagt enn gjort og krever stort fokus, sier hun.
– Min
primærjobb blir å bidra til at Storebrand
og Kron får realisert
superkreftene. Storebrand + Kron er med god margin den største
satsingen i norsk fintech. Å lykkes er viktig for å
gjøre gode investeringer tilgjengelig for alle. Men det er også viktig ut fra
et større samfunnsperspektiv. Læringen
fra dette vil kunne skape videre ringvirkninger. Vi vil vise
at samarbeid er veien
å gå, legger Jarle Holm til.
LES MER: Storebrand: – Vi kunne identifisere noe helt unikt i Kron
Trofast Kron-kunde
For Holm var
muligheten til å jobbe strategisk med et slikt fusjonsarbeid etter norsk
fintechs største oppkjøp hittil «en mulighet man bare får en gang i livet».
Dermed måtte han ta valget å si opp jobben som daglig leder i fintech-selskapet
Aritma bare seks måneder etter at han begynte.
– Jeg og
mine barn ble kunder i Kron med en gang de begynte, Det å
demokratisere investeringer og gjøre muligheter som
tidligere var forbeholdt proffer tilgjengelig for alle, er en visjon jeg deler
fullt ut, sier Holm.
– Det var
mye av den samme vi ønsket å gjøre i Monner også. Så det resonerer veldig i
mitt hode, fortsetter han.
Holm startet
folkefinansieringsselskapet Monner, i dag Monio, sammen med David Baum i 2017.
To år senere kjøpte Sparebank 1 SR-Bank opp selskapet. Etter at
gründer-satsingen i Monner hadde blitt en del av banken, valgte Holm å slutte
i selskapet i fjor vinter.
LES MER: Jarle Holm blir ny toppsjef for familien Seths fintech-tog
Har økt innskuddene
– Når vil vi se et
resultat av fusjonsarbeidet?
– Vi er
allerede godt i gang og ser økt kundevekst som en konsekvens av at
Storebrand når ut til flere. Vi jobber aktivt for at flere skal bli
kjent med Kron, og ser at kjennskapen har økt med Storebrand på
laget. Det er bra. Å bygge merkevare er en jobb som tar lang tid,
sier Tryti.
– Hvordan har uroen i
markedene påvirket sparingen i Kron? Hvor mye kapital forvalter dere i dag?
– Kron-kundene
investerer mer og mer Det har kommet inn mer
penger enn hva som er tatt ut hver eneste måned i fjor og også hittil
i år, sier Tryti og fortsetter.
– Per i dag
har vi cirka ni
milliarder kroner
under forvaltning.
Abonner på nyhetsbrevet FinShift
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen