Fintech

«Jeg skulle ønske at krypto- og web 3-verden hadde fått bli i kjelleren i ti år til»

Web 3, «embedded finance» og forbrukerifisering av bedriftsmarkedet er tre fintech-områder å holde øynene på, ifølge Schibsted Ventures-sjef Dan Ouchterlony, som likevel ikke kunne avstå et lite hjertesukk over tilstandene i den virtuelle verdenen.

Dan Ouchterlony i Schibsted Financial Services & Ventures løftet frem tre fintech-områder som ekstra spennende i årene som kommer.
Dan Ouchterlony i Schibsted Financial Services & Ventures løftet frem tre fintech-områder som ekstra spennende i årene som kommer.
Publisert Sist oppdatert

Som en av støttespillerne i Startuplabs nye industriprogram for fintech var det ikke så rart at Dan Ouchterlony var bedt om å trendspane litt om de heteste trendene innen fintech.

Schibsteds Financial Services & Ventures er tross alt en av Nordens mest aktive fintech-investorer, med en lang rekke norske og svenske selskaper i porteføljen.

Og ettersom formålet med satsingen til Startuplab nettopp er å styrke den norske fintech-bransjen og hjelpe flere håpefulle oppstartselskaper til å komme seg forbi startfasen og over i en vekstfase, kan det jo aldri være feil med noen hint om fremtidsområder fra en som er vant til å plukke ut fintech-selskaper.

LES OGSÅ: Schibsted Ventures investerte for en milliard i 2021 - derfor investerer de stadig mer i startups

Bedre tjenester til småbedriftene

Så her er de tre områder Ouchterlony har mest tro i årene som kommer.:

«Consumerization» av bedriftsmarkedet: Forbrukermarkedet har gjennomgått en mindre revolusjon når det gjelder å få enklere produkter. Det er ikke en tilfeldighet at Vipps alltid maser om forenkling.

For småbedrifter har de finansielle produktene ikke gjennomgått den samme revolusjonen. Det er et område som er i stor endring, men likevel i en tidlig fase.

– Småbedrifter fortjener like gode tjenester som forbrukere. Her finnes utrolig mye å gjøre. Det finnes ingen anledning til at det skal være så vanskelig for en liten bedrift å handle på nett, sa Ouchterlony fra scenen på Startuplab.

Han mener også at dette er et område som er ganske så bredt og favner langt mer enn bare finansielle tjenester. Det siste med en referanse til de fem fokusområdene i Startuplabs satsing, som utover klassiske finansielle tjenester også omfatter data og sikkerhet, varehandel og betaling, bærekraft (med EUs taksonomi er bærekraftsrapportering på full fart inn i den finansielle verden) samt blokkjedeteknologi.

HØR OGSÅ: Podcast med Dan Ouchterlony om hvorfor Schibsted satser på fintech

Bygg inn finansielle tjenester

«Embedded finance» Bygg inn finansielle tjenester i ditt produkt uansatt hva det du skal selge, er oppfordringen fra Ouchterlony.

– Dette ser vi mye på, Vi tror det er et område som blir veldig viktig fremover.

For å eksemplifisere hvordan verden har gått fra en tid der betaling og fintech har vært på utsiden man tok i bruk til å blir mer og mer integrert, brukte han en sammenligning med hvordan vi bestilte taxi i gamle dager. Du ringte en taxisentral, sa navn og adresse, fikk en kode (identifiseringsprosess), taxien kom, sjåføren så litt passe mistenksomt på passasjeren «vil han betale» (kredittsjekken), og når reisen var over tok man frem kontantene eller kortet (betalingsprosessen).

Med Uber og alle andre som har fulgt etter er nå fintech-opplevelsen bakt inn i produktet.

Men også er her vil bedriftsmarkedet blir veldig viktig. Ikke minst såkalte «kampen om kundeflaten», hvem skal serve SMB-markedet med de beste finansielle tjenestene. Er det banker, ERP-leverandører eller noen andre.

– Miksen av regnskap, banking, rapportering og alt midt imellom, er noe vi holder et ekstra øye med, sier Ouchterlony, og nevner den svenske fintech-kometen Juni, som kort forklart vil bli en nisjebank for e-handlere, som et eksempel på den nye tidens selskaper på dette området.

MELD DEG PÅ FINSHIFT- nyhetsbrevet som kommenterer ukens viktigste fintech-nyheter.

Sjarlataner og lurendreiere

Krypto og web 3: Dette er et område man ikke kan ignorere, uansett hva man måtte mene om det. Ouchterlony er selv ambivalent til mye av det som skjer.

– Det normale er at en ny teknologi befinner seg i en eksperimentell fase i en ganske lang periode før den begynner å nå ut på markedet. Derfor synes teknologen i meg synes at det er litt kjedelig at kryptoverden kom i kontakt med den finansielle verden altfor raskt. Nå har vi koblet billioner av dollar til en umoden teknologi. Det er det virkelige problemet her, sier han og fortsetter:

– Teknologien er interessant og løser en del problem brukt på riktig måte. Dessverre har det kommet så mange sjarlataner og lurendreiere som ikke gjør annet enn å prøve å skape luftpenger og lure folk. Det har overskygget selve innovasjonen og jeg skulle ønske at krypto- og web 3-verden hadde fått bli i kjelleren i ti år til.

Med det sagt så er Schibsted-sjefen helt klart på at det vil dukke opp seriøse tjenester på dette området. Men for å koble sammen det virkelige verden med den lite mer «gale» verden, må man se til at de som tenker smart og ikke prøver å svindle folk får mulighet til å lage seriøse tjenester basert på denne teknologien, mener

– Der har vi en mulighet å være med å bidra til neste generasjons tjenester, sier Ouchterlony, som også kom med en liten advarsel.

Oppstartselskaper skal ikke tro at de siste årene godt tilgang til kapital vil holde i seg.

– Kapitaltilgangen vil bli tøffere i årene so kommer. Men det er vår jobb å støtte entreprenører og startups også i slike tider, sier han

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*

Powered by Labrador CMS