Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.
Annonse
Hva er saken?
Vipps har siden en drøy måned tilbake testet ut reklame i lommeboken. Testen skal pågå i et halvt år og forhåpentlig gi svar på om annonseinntekter kan bli en etterlengtet ekstra inntektskilde for et selskap som ikke akkurat har en historikk med å gå i overskudd.
Tross at Vipps, ifølge egne tall, har 2,9 millioner ukentlige brukere, har det hittil ikke vært nok til å skape solide, sorte tall på bunnlinjen.
I testen samarbeider Vipps med Schibsted, der mediegiganten tar seg av alt arbeid med annonsene, i stedet for at Vipps selv skal bygge en organisasjon for det. Muligens har man lært seg av Vipps Mobil-satsingen at det ikke er så lurt å dra på seg store kostnader på satsinger der inntektene er usikre. Mobilsatsingen kostet selskapet mer enn 70 millioner kroner for 19.000 kunder.
Hvorfor er det interessant?
Etter fusjonen med Mobilepay er det lett å mistenke at kravene om lønnsomhet for den nordiske lommeboken er skjøvet et stykke frem i tid. Det å få til en vellykket integrasjon av selskapene må være viktigere enn å enn at eierne skal begynne å få igjen på investeringene fortest mulig.
På et eller annet tidspunkt må man tro at eierbankene ønsker seg et overskudd også fra Vipps. Siden starten og frem til 2021 er det samlede underskuddet på 702 millioner kroner. Det vil mest sannsynlig bli enda litt større etter at 2022-tallene blir lagt frem i løpet av den kommende måneden. Til det kan legges Mobilepay sitt samlede tap siden starten og frem til i fjor på 1065 millioner danske kroner.
Det betyr at det hittil har kostet norske banker og Danske Bank en bit over to milliarder kroner å forfølge drømmen om en nordisk lommebok som kan være en nødvendig motvekt til store amerikanske tech-giganter.
Hva er konsekvensen?
– Hittil ser resultatene lovende ut, sier kommunikasjonssjef Caroline Lunde til Shifter, men poengterer at Vipps ikke tror at det går å fullfinansiere Vipps med reklameinntekter.
At et medium som har over 80 prosent av befolkningen som brukere og besøk av godt over halvparten hver uke, skulle ha problemer med å få solgt annonser tror ikke FinShift er tilfelle.
At det ikke er nok til å gjøre Vipps Mobilepay lønnsomt bare på reklameinntekter kan sikkert stemme, men kanskje er det nok til at selskapet for eksempel kan fortsette å holde fast ved gratis vennebetalinger opp til 5000 kroner i appen.
At alle brukere må venne seg til en fast reklameplass i Vipps-appen, er det derimot liten tvil om.
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
«Det er det eneste nyhetsbrevet jeg leser med en gang det kommer, hver gang. Det er den enkleste og beste måten å holde seg oppdatert på utviklingen og de store spørsmålene innen fintech og betalingsmarkedet.»