Fintech

Klarna halverer tapet og løfter frem AI-satsing

Ifølge Sebastian Siemiatkowski skal Klarna være lønnsomt igjen etter sommeren. Resultatet for første kvartal viser at den svenske fintech-giganten er på rett spor.

Klarna-sjef Sebastian Siemiatkowski
Publisert Sist oppdatert

Klarna rapporter netto driftsinntekter på 4.285 millioner svenske kroner i første kvartal. Det er 21 prosent bedre en tilsvarende periode i fjor.

Det totale betalingsvolumet på Klarna-plattformen var på 210,7 milliarder kroner opp fra 187 milliarder i fjor.

Lavere tap

Samtidig har selskapet fått ned nivået på kreditttapene kraftig. 775 millioner kroner på et kvartal er fortsatt betydelige tap, men klart bedre enn for et år siden da de lå på 1.189 millioner.

Dermed ble resultat før skatt halvert fra 2.570 millioner første kvartal i fjor til 1.271 millioner i år.

«I dette kvartalet klarte vi på imponerende vis å øke GMV og inntekter, samtidig som vi kuttet kostnader og kredittap», skriver Klarna-sjefen i kvartalsrapporten.

Tjener mer på markedsføring

Klarna gjør også et poeng av de raskest voksende inntektene for selskapet kommer fra markedsføring. Sammenlignet med første kvartal for to (!) år siden har de vokst med 276 prosent. Kjøpet av Pricerunner i slutten av 2921 og integrasjonen av prissammenligningstjenesten har vært et viktig ledd i den utviklingen.

Ifølge selskapet er dette et tegn på at selskapets ambisjon om tjene penger på mer en bare betalinger og kjøp nå, betal senere-tjenester fungerer.

AI får mer sentral rolle

Siemiatkowski løfter også frem selskapets satsning på AI-drevne produkter.

Da selskapet for en måned siden lanserte vårens produktnyheter var bruken av kunstig intelligens i Klarna-appen den kanskje største nyheten.

– Vår AI-drevne discovery shopping-feed er den neste evolusjonen i Klarnas app mot å gjøre den til startpunktet for alle innkjøp. Dette er en videreutvikling av flere AI-initiativer, og gir forbrukerne mer personalisering enn noensinne, uttalte Siemiatkowski i forbindelse med lanseringen.

Han peker også på at Klarna var det første europeiske selskapet en egen ChatGPT plug-in integration,

Abonner på nyhetsbrevet FinShift

Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen

.