FINTECH

Klarna-jubel tross fortsatt tap

Inntekter og salgsvolum øker, besparingene fra i fjor biter, kredittapene faller og den første lønnsomme måneden på lang tid kom tidligere enn planlagt. Det meste peker i riktig retning for Klarna etter første halvår, men resultatet for andre kvartal er fortsatt i minus.

Klarna-sjefen Sebastian Siemiatkowski lovet i fjor lønnsomhet på månedsbasis etter sommeren i år. I dag kunne han fortelle at selskapet klarte det allerede før sommeren.
Publisert Sist oppdatert

– Jeg er svært stolt over at vi er tilbake med svarte tall, med en lønnsom måned i andre kvartal 2023, langt foran målet vi har satt oss for senere i år, sier Klarna-sjefen Sebastian Siemiatkowski i en uttalelse om resultatet for andre kvartal som ble lagt frem torsdag.

Om det var april, mai eller juni som var lønnsom, forteller ikke Klarna, men måneden bidro til at minustallet på bunnlinjen i kvartalsresultat (900 millioner svenske kroner) var nede under milliarden for første gang siden andre kvartal i 2021.

Ekspansjonen til USA har påført Klarna gigantiske tap de siste årene. 2021 endte med et minus på 7,1 milliarder svenske kroner. I 2022 økte det til hele 10,4 milliarder. 

Men siden i fjor vår, da selskapet måtte hente frisk kapital fra eierne og ta et kutt i verdsettelsen på hele 85 prosent, har selskapet styrt virksomheten for å komme tilbake til lønnsomhet.

LES MER:  Flere Klarna-brukere betaler direkte

I forkant

I mai i fjor måtte 700 ansatte gå, tilsvarende omtrent ti prosent av staben, og allerede da begynte Siemiatkowski å snakke om lønnsomhet i 2023. Under teknologikonferansen Slush i november i fjor hadde han blitt mer konkret om målene, selv om tapene fortsatt var store.  

«Planen vår er å være lønnsomme på månedsbasis en gang etter sommeren 2023», var meldingen fra Klarna-sjefen under den finske tech-festivalen.

En plan som selskapet altså nå ligger i forkant av.

Dit har man kommet takket være at verdien av varer og tjenester («gross merchandise volume», GMV), solgt gjennom den svenske fintech-giganten endte på 238,6 milliarder kroner. 14 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Dette samtidig som netthandelsmarkedet totalt har vært mer beskjedent.

Salgsøkningen har naturlig nok ført til at også inntektene har økt. Bruttoinntektene i andre kvartal endte på 5,5 milliarder kroner, 17 prosent over samme periode i fjor, men litt lavere enn fjerde kvartal i fjor.

LES MER:  Klarna-sjefen på bunn når fintech-ansatte rangerer sjefene

Sterk vekst i USA

En sterkt bidragende årsak til det er at virksomheten i USA har begynner å få fart, blant annet gjennom et vellykket samarbeid med Airbnb, som nå også kommer til Europa. Andre kvartal var det tredje kvartalet på rad med bruttofortjeneste på det amerikanske markedet. Klarna løfter frem samarbeidet med Airbnb.

– Da vi lanserte i USA var vårt produkt ikke optimert for det markedet. Tidligere tapte vi på hver transaksjon i USA – nå tjener vi penger, sier Siemiatkowski i et intervju med den svenske nettavisen Breakit.

Faktum er at USA nå er på vippen til å ta over som Klarnas største marked. I rapporten har Klarna delt opp driftsinntektene før første halvår (9,4 milliarder svenske kroner) på geografiske markeder. Da kommer det frem at Tyskland fortsatt er størst med 2,67 milliarder, tett fulgt av USA med 2,62 milliarder. Storbritannia står for 1,2 milliarder i inntekter, mens hjemmemarkedet Sverige har bidratt med 987 millioner (det eneste markedet som går tilbake sammenlignet med først halvår i fjor) og andre markeder som bidrar med 1,94 milliarder.

Selv om driftsinntektene har økt omtrent med én milliard sammenlignet med første halvår i fjor, er det fortsatt et solid minus på bunnlinjen. Kredittapene endte på én milliard kroner i andre kvartal, det var 200 millioner mer enn i første kvartal, men 41 prosent ned på årsbasis.

Det samlede tapet hittil i år er på 2,2  milliarder svenske kroner, ned fra 6,4 milliarder året før.

LES MER:  Klarna halverer tapet og løfter frem AI-satsing

Slår tilbake

Resultatforbedringen gjør også at Klarna-sjefen slår tilbake mot alle kritikere som har stilt spørsmål rundt selskapet og mulighetene til å snu den negative utviklingen. I sitt brev til aksjeeierne skriver han:

«Dagens resultater tilbakeviser også feiloppfatninger rundt Klarnas forretningsmodell, og viser at denne er tilpasningsdyktig og bærekraftig, og hjelper vår sunne kundebase med å ta gode økonomiske valg. Noen hevdet at Klarna ville få det vanskelig i det tøffe makroøkonomiske klimaet med høye renter, men etter å ha ledet selskapet gjennom finanskrisen i 2008, visste jeg at vi hadde en sterk og motstandskraftig forretningsmodell for å greie dette. Til tross for usikre tider har vi gjort akkurat det vi planla å gjøre» 

Kunstig intelligens

Han avslutter brevet med å gi et hint om hvilken revolusjon kunstig intelligens vil være for Klarna, og i hvilken retning en AI-dreven betalingsløsning og shoppingassistent vil ta selskapet.

«Klarna kommer til å bli den digitale assistenten som ser til forbrukernes beste, sparer dem tid og penger, og gjør dem mindre urolige. For seks måneder siden var dette en visjon. I dag er det en virkelighet som vi aktivt skaper.»

Abonner på nyhetsbrevet FinShift

Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen