FinSHIFT 18.10.2023

Klarna møter Google i ny søkekamp

Publisert

Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.

Hva er saken?

 I forrige uke var det dags for Klarnas store høstlansering Spotlight Fall. I klassisk Apple-ånd prøver den svenske fintech-giganten å skape blest rundt produktnyhetene.

I år handlet det mest om AI-drevne produkter og hva Klarna har fått til etter at de som første fintech-selskap i verden fikk en egen integrasjon med Open AIs ChatGPT.

– Akkurat som internett ga oss tilgang til informasjon, så gir AI oss tilgang til intelligens, kontekst og personifisering. Vi har tatt i bruk dette for å bygge bro mellom den fysiske og den digitale verdenen. Det gjør vi gjennom å koble sammen hvordan mennesker blir inspirert av hvordan datamaskiner søker. Jeg er superstolt over at Klarna leder denne revolusjonen innenfor retail, uttaler Sebastian Siemiatkowski i forbindelse med produktlanseringen.

Hvorfor er dette interessant? 

Den største nyheten var den såkalte «shoppinglinsen». Kort forklart betyr det at Klarna har kommet opp med en måte å bruke kunstig intelligens for å omvandle bilder til søkeord som så kan gi brukeren av Klarna-appen beste kjøpstilbud på noe som hen nettopp har fotografert.

Eller «snap it, search it, shop it» som den korte, effektive engelske beskrivelsen lyder.

ifølge Klarna kan «shoppinglinsen» identifisere over 10 millioner forskjellige objekter. Disse matches mot mer enn 50 millioner butikktilbud i Klarnas søk- og prissammenligningsverktøy, Svaret kommer ikke bare med pris, men også med produktinformasjon, vurderinger og forslag på lignende produkter.

I et førsøk på å gjøre Klarna-appen mer brukt også når brukeren befinner seg i fysisk butikk har selskapet åpnet for å skanne strekkoden på en vare i butikken og få frem omtrent den samme informasjonen som om man tar et bilde av produktet.

Ifølge Klarna skal begge funksjonene bli tilgjengelige i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland og Storbritannia, men da FinShift skulle teste var det ikke mulig å finne en måte å fotografere et produkt og få frem pris, verken som norsk eller svensk bruker.

Hva er konsekvensen? 

Selv om FinShift ikke fikk testet ut hvor flink Klarnas nyhet er til å gjenkjenne ulike produkter, høres tjenesten ut som noe som faktisk kan påvirke måten Klarna-brukerne velger å handle ting på.

Det Klarna ikke snakker så mye om, er at de ikke er alene om å transformere bilder til søk til kjøpstilbud. Den store amerikanske søkegiganten lanserte Google Lens allerede i 2017 og gjorde det mulig å omvandle bilder på en nettside til kjøpstilbud i 2021. Nå ser det ut til at Google har brukt sin egen AI-modell Bard til å ta frem løsning som i høy grad minner om det Klarna skriver om sin egen tjeneste.

Dermed er det vel lagt til rette for fortsatt kamp om shoppingkundene mellom Klarna og Google.

Da Klarna betalte ni milliarder kroner for prissammenligningstjenesten Pricerunner for nesten to år siden konkluderte den globale produktsjefen David Fock med at Klarna «bedret forbrukernes mulighet til å finne rett produkt og betale for den på den måte som passer dem best» og slo fast at:

«Oppkjøpet sementerer også at Klarna ikke er en markedsplass, men et konkurransekraftig alternativ til Amazon, Google og Facebook for våre bedriftspartnere».

Omtrent som i dag, med andre ord.

Relaterte saker:

→ AI bak de største nyhetene i Klarnas høstlansering