FinSHIFT 1.12.2021

Klarna shopper for å ta kontroll på shoppingen

Publisert Sist oppdatert

Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.

Klarna-sjef Sebastian Siemiatkowski.

Hva er saken?

Ekspansjon koster. Klarnas inntekter for årets ni første måneder endte på 9,76 milliarder svenske kroner, opp fra 6,97 millarder samme periode i fjor. Det hjalp ikke på resultatet, som endte på minus 2,5 milliarder svenske kroner, i samme periode året før var tapet på 620 millioner.

Kredittapene, først og fremst i USA, er en sterkt bidragende årsak. De har gått fra 1,6 milliarder i fjor til 2,9 milliarder i år. Det betyr at tapene som andel av omsetningen har gått fra 22,9 prosent til 29,9 prosent. I rapporten kommer det frem at USA er det raskest voksende markedet for selskapet. Salgsvolumet har økt 300 prosent i løpet av året, mens antallet app-brukere har økt med 167 prosent.

I en e-post til den svenske nettavisen Breakit skriver selskapet: «Hver etablering på et nytt marked følger en forutsigbar finansiell bane: alt ettersom volumet øker og flere kunder begynner å bruke Klarna, bedres markedskunnskapen og kredittrisikoen blir mindre. Det gjør de modne markedene mer holdbart lønnsomme».

Om det er dyrt å bygge en shoppingtjeneste, er det også dyrt å dra på shoppingtur. Klarna har handlet selskaper for oppimot 12 milliarder kroner i 2021. Breakit har sammenstilt de ni selskapene som er blitt slukt eller investert i av Klarna i løpet av året.

Pricerunner

Når: 2. november Hva: Prissammenligningstjeneste som kan brukes for produktinfo, tester og sammenligninger i Klarna-appen. Pris: Cirka 9 miljarder svenske kroner, 40 prosent kontant 60 prosent aksjer.

Billie

Når: 25. oktober Hva: Tysk startup som vil være et tilby «kjøp nå, betal senere» for bedrifter. Klarna investert i selskapet og målet er at selskapene skal samarbeide om BNPL-tjenester på tvers av plattformene. Pris: Ukjent. Billie hentet totalt cirka 100 millioner dollar i runden Klarna deltok i.

Inspirock

Når: 22. oktober Hva: Digital tjeneste for reiseplanlegging. Målet er å koble den sammen med Klarna-appen, slik at brukerne kan shoppa til reisen i appen, men også å finne ting å gjøre og shoppe på reisen. Pris: Ukjent

Apprl

Når: 27. juli Hva: En svensk tjeneste som kobler sammen influensere med for e-handlere, og formidler provisjonsbasert reklame. Pris: Ukjent

Stocard

Når: 26. juli Hva: Tysk app som kan samle alle dine kundekort i en app, og dermed også få alle tilbud på et og samme sted. Appen har også mulighet for betaling. Pris: 1,1 milliarder kroner

Hero

Når: 9. juli Hva: Britisk plattform for sosial shopping, som kobler sammen folk som handler på nett med butikksansatte gjennom tekstmeldinger, chat og video. Skal integreres i Klarnas egen app. Pris: 1,4 milliarder kroner.

Toplooks

Når: I første kvartal Hva: Amerikansk selskap som hjelper nettselskaper med markedsføring. Ved hjelp av kunstig intelligens skannes hundretusenvis av konti til influensere på sosiale medier for å finne informasjon som kan hjelpe nettselskapenes annonser å treffe bedre. Pris: Ukjent

Search Engine Marketing

Når: I første kvartal Hva: Svensk selskap med to ansatte som har utviklet en metode for å la nettbutikker annonsere mer effektivt på Google. Pris: 136 millioner, mesteparten i aksjer,

Hvorfor er dette interessant?

Innimellom blir det diskutert hva Klarna faktisk er: En bank, et betalingsselskap eller en shoppingportal, og ikke minst i hvilken retning er selskapet på vei.

Klarna selv kommuniserer ikke alltid helt krystallklart på dette området, men som oftest trekker det i retning «kinderegg».

– Vi tar alltid utgangspunkt i hvilke problemer vi kan løse for våre kunder. Det gjør at vi er litt av alt. Vi er en betalingsløsning for mange nettbutikker. Vi er også en shopping-app som hjelper kundene med å handle, og vi er på vei å bli det som er kalt en tradisjonell bank, i stadig flere markeder, sa Klarna digitale produktsjef David Fock til Shifter i januar.

Da Pricerunner-oppkjøpet var aktuelt i begynnelsen av november, benyttet Norges-sjef Geir Østby anledningen til å forklare Klarnas posisjon for deltakerne på Betalingsformidlingskonferansen.

– Vi har ikke ambisjon om å bli en markedsplass eller bli et nytt Amazon. Ambisjonen er å gi maksimal kundeverdi når sluttbrukerne skal handle, og drive trafikk til våre butikker, altså en vekstpartner for de butikkene vi samarbeider med.

Hva er konsekvensen?

Klarna har jo først og fremst blitt en internasjonal stjerne takket vært suksess med «kjøp nå, betal senare»-tilbudet, selv om det også er det som i hovedsak er årsaken til de økende kredittapene.Men det er åpenbart at selskapet vil mer enn å bare ha kontroll over betalingen og det som skjer etter kjøpet.

Men unntak av investeringen i tyske Bille (den eneste som ikke er et oppkjøp), handler faktisk samtlige oppkjøp om aktiviteter som skjer i forkant av selve kjøpsøyeblikket.

Prinsippet synes å være at jo mer Klarna kan styre hvor, når og av hvem en kunde handler, jo enklere blir det å være den som også tar hånd om det økonomiske oppgjøret etterpå.

Les mer:
Kjempetap for Klarna - kredittapene øker kraftig
(+) Klarnas kjøpsfest – her er alle årets oppkjøp
(+) Klarna omsatte for mer enn 300 millioner kroner i Norge i fjor. Nå snuser de på bankmarkedet