Lager hurtigspor til Norden for norske fintech-selskaper
The Factory er blitt kjent for å hjelpe fintech-selskaper i den aller tidligste fasen. Nå skal de aktivt begynne å bidra i skaleringsfasen.
En gjeng med internasjonale ambisjoner. Fr.v, Fredrik Harestad (Unlisted), Daniel Jara (Accountflow), Robin Klein Schiphorst (Unlisted) Hans Christian Bjørne (The Factory), Kevin Graeter (Monetor), Nedim Mavric (Address), Ben Fischer (Luca Labs), Simon Ruud (The Factory), Marius Woldvik (The Factory), Anna Karin Østlie (mentor)Foto: Jörgen Skjelsbæk
– Vi har holdt på å «fostre» fintechs i tidligfase i ganske mange år. Nå synes vi det var på tide å gjøre et scaleup-program for norske fintech-selskaper, sier Hans Christian Bjørne, daglig leder i The Factory Innovation til Shifter da vi møter ham i kontorlokalene til advokatfirmaet DLA Piper på Aker Brygge i Oslo.
Annonse
Det er møte-investorer-dag for de syv utvalgte selskapene i Fintech Fast Track-programmet til The Factory, og Bjørne har litt tid til overs å fortelle om satsingen mens deltakere har en-til-en-møter med dem som sitter på pengene.
Det er den tredje treffen for deltakerne: Accountflow, Address, Dealflow, Horde, Luca Labs, Monetor, Unlisted. For noen uker siden var de på Nordic Fintech Week i København, de fikk vise seg frem i en startup-sone. En kick-off der Signicat var invitert for å fortelle om sin skaleringsreise internasjonalt.
Dessverre ble det bare videodeltaktelse for Bergens-delegasjonen. Drone-alarm på Flesland gjorde at Dealflow og Horde ikke fikk tatt turen til Oslo.
Annonse
Bruker sitt nordiske nettverk
Når det kommer til den vanskelige skaleringsfasen er det to ting som går igjen. Penger og evnen til å kunne etablere seg internasjonalt. The Factory skal prøve å legge til rette for begge.
– Vi prøver å dra nytte av det nettverket vi har bygget siden 2016. Vi var jo blant annet med å gründet Nordic Fintech Alliance, sier Bjørne.
Tette kontakter med Copenhagen Fintech, Findec i Stockholm, Helsinki Fintech Farm innebærer at er planlagt turer til alle de store nordiske fintech-eventene. København er avklart, om en måned venter Slush i Helsinki og i februar venter Stockholm Fintech Week.
Annonse
Generalprøve
Den norske investordagen, som er en av to slike som The Factory holder hvert år blir, er på en måte generalprøven for turen til Sverige. Da venter en nordisk investordag, der The Factory er med og arrangerer en nordisk investordag og inviterer family offices, VC-er og investorer.
Annonse
Fast Track-programmet kom til stand etter at The Factory søkte og fikk tildelt 800.000 kroner i økosystem-tilskudd fra Innovation Norge.
– Ambisjonen at det skal bli et årlig program. Vi tror det finnes et utappet potensial her. Vi har flere selskaper som meldt sin interesse for å være med neste gang, sier Bjørne.
Annonse
Stor spredning mellom selskapene
The Factory har gjort seg kjent i fintech-miljøet som inkubator, akselerator og engleinvestor, og det er en ikke ubetydelig andel norske fintech-selskaper som i en tidlig fase har fått hjelp, investeringer eller begge deler.
I Fast Track-programmet er spredningen betydelig større mellom selskapene. Horde og Monetor har allerede etablert seg internasjonalt, mens Address og Unlisted fortsatt ikke har hatt en offisiell lansering av et produkt. Noen jakter mer etter investorkontakter, mens andre prøver å bygge nettverk i forkant av en utlandssatsing.
– Vi har ikke hatt noen spesielle krav på deltakerne. Vi har tatt med selskaper som vi synes er interessante, og der noen er mer etablert enn andre, sier Bjørne.
Så hva har selskapene selv og si om hva de håper å få ut av programmet. Shifter spurte fire av dem, da de kom ut for fotografering eller investormøtene:
Internasjonale ambisjoner i Stavanger
Stavanger-selskapet Unlisted bygger en sosial eierskapsplattform som skal digitalisere alt som har å gjøre med eierskap for et unotert selskap. Nylig gjennomførte selskapet en lukket lansering for noen få selskaper. Selv om noe gjenstår før Unlisted er klare å få åpne plattformen for alle, er ambisjonene uttalt internasjonale.
– Vi har bygget en internasjonal plattform fra dag én. De andre nordiske landene er et naturlig første steg. Gjennom The Factory, får en mulighet til å treffe investorer fra hele Norden og bygge det nettverk vi trenger for å komme oss ut, sier daglig leder Fredrik Harestad.
Unlisted har ikke direkte jobbet med The Factory tidligere, men ble invitert til å være med i Fast Track-programmet.
Et av de andre selskapene i gruppen, Monetor, er derimot en klassisk The Factory-startup.
– Vi møtte dem første gang med en dårlig Powerpoint og et nervøst smil. Etter det er vi blitt godt fulgt opp og ergo er vi her, forteller gründer Kevin Graeter.
Monetor er kanskje det selskapet som har kommet lengst i sin internasjonalisering, Selskapet har i dag kunder i fire land på to kontinenter. Så er virksomheten også til sin natur internasjonal.
– Vi er en B2B-fintech, som hjelper bedrifter med å redusere valutarisiko og beskytte selskapets bunnlinje, sier Graeter.
– Hvorfor er deltar dere her?
– Det er en rekke grunner. Vi ønsker å utvide investornettverket, å lære av de andre selskapene og selv om vi allerede har nordiske kunder ønsker vi å bli bedre kjent med de kulturelle forskjellene som likevel eksisterer, slik at vi kan bli bedre på å finne frem til kundene, sier han.
Regnskap med pengebehov
For regnskapsleverandøren Luca Labs er ikke den nordiske dimensjonen det viktigste med deltakelsen i Fasttrack-programmet. Selskapet har fortsatt fullt fokus på Norge, og ønsker å ta opp kampen med Fiken om de aller minste norske bedriftene.
- Vi må gjøre en jobb for å bli bedre kjent. Til det trenger vi penger, så muligheten til å få møte potensielle investorer, er det som er viktigst for oss, sier Ben Fisher, daglig leder i Luca Labs til Shifter.
Lanserer neste år
Address skiller seg ut blant de syv deltakerne. Selskapet er fortsatt helt i oppstartsfasen og planlegger lansering tidlig neste år. Da får Norge enda en aktør på det raskt voksende området – alternative investeringsformer for folk som har det tøft å komme inn på boligmarkedet.
– Vi jobber med et leie-til-eie-konsept, omtrent som Obos, men som en uavhengig plattform for eiendomsutviklere, forteller Nedim Mavric, daglig leder i Address.
– Er det ikke litt tidlig å delta i et skaleringsprogram før man har et produkt på markedet?
– Vi har allerede et ganske nordisk sammensatt team. Behovet for våre produkter er til stede i alle de nordiske landene, så det er kort vei til skalering. Derfor synes vi det er bra å kunne knytte kontakter og bygge nettverk allerede nå, sier Mavric.
Nyheter og innsikt rett i epostboksen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
«Det er det eneste nyhetsbrevet jeg leser med en gang det kommer, hver gang. Det er den enkleste og beste måten å holde seg oppdatert på utviklingen og de store spørsmålene innen fintech og betalingsmarkedet.»