Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.
Annonse
Hva er saken?
I forrige uke begynte DNB prosessen med å migrere Sbankens 12.500 bedriftskunder over på egen plattform. E-poster ble sendt ut med en invitasjon til å logge seg inn i DNBs bedriftsnettbank.
Veivalget ble kjent for kundene allerede i april i år. Da var DNBs ambisjon å få flyttet kundene direkte over i en ny og moderne nettbankløsning.
Annonse
Det målet ble ikke nådd. Sbanken-kundene må innom den eksisterende nettbanken før prosessen med å flytte alle DNBs mellom 130.000-150.000 bedriftskunder påbegynnes.
På spørsmål fra Shifter om hvorfor de ikke ventet med flyttingen til den nye nettbankløsningen var klar, svarte Tom Lehrmann, leder for digitale kanaler i bedriftsmarkedet i DNB:
– Det er fordi det er dyrt å ha to kjernebanksystemer i drift samtidig.
En forklaring som er forståelig, da de som skal flyttes utgjør under ti prosent av det totale antallet kunder.
Annonse
Hvorfor er det interessant?
I privatmarkedet førte DNBs oppkjøp av Sbanken til relativt mye støy, ikke minst i sosiale medier, selv om Sbanken fikk leve videre som eget konsept i DNB. Både Bulder og Lunar har meldt om mange nye kunder etter at fusjonen fant sted.
Annonse
Beslutningen om slå sammen bankenes virksomheter på bedriftssiden førte derimot til omtrent null offentlige protester. Så hvor mange av Sbankens bedriftskunder har stemt med føttene og i det stille flyttet?
– Vi har ikke opplevd at mange bedriftskunder har flyttet kundeforholdet etter fusjonen, sa Lehrmann til Shifter uten å sette tall på frafallet, noe han mener skyldes en rekke inaktive kontoer fra småbedrifter og enkeltmannsforetak.
Annonse
Det mente Folio-gründer Dag Olav Norem var unødvendig tåkeprat og kunne fortelle Shifter at minst 642 bedrifter og 274 millioner kroner med sikkerhet var blitt flyttet fra Sbanken til Folio siden april i år.
Han la til at selskapet de siste ukene hadde fått inn ytterligere 280 bedriftskunder, og han antok at de fleste også kom fra Sbanken.
Det skulle røft regnet bety at rundt syv prosent av kundene har byttet til Folio det siste halvåret.
Men frafallet er sannsynligvis større enn som så. Etter det FinShift erfarer, regner DNB med å få flyttet rundt 80 prosent av de registrerte bedriftskontoene i Sbanken over til egen plattform.
Hva er konsekvensen?
Det kommer helt an på øynene som ser. Hva som er mye eller lite kunder, avhenger av antallet du har fra før.
– For noen er 642 småbedrifter kanskje en bagatell, men i Folio bryr vi oss om hver eneste en, sier Norem i Folio, som per i dag har litt over 9300 kunder.
Slik er det nok ikke helt i DNB. Ikke fordi FinShift tror at DNB gir blaffen i sine kunder, men er driften av to kjernebanksystemer dyrere enn å beholde alle bedriftskundene, så er det akseptabelt å miste noen kunder.
På samme vis som det var bedre for DNB å ta et visst frafall av privatkunder i Sbanken som til enhver pris ville beholde Apple Pay. Det ville ha vært vesentlig dyrere å inngå en avtale med Apple, som innebar å la alle DNB-kunde få tilgang til betaling med den mest brukte mobiltypen i Norge.
Det er slik man forblir Norges mest lønnsomme bank, bare ikke den mest populære.
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
«Det er det eneste nyhetsbrevet jeg leser med en gang det kommer, hver gang. Det er den enkleste og beste måten å holde seg oppdatert på utviklingen og de store spørsmålene innen fintech og betalingsmarkedet.»