FINTECH
Lunar får streng beskjed om å sjekke bedriftskundene sine bedre
Det danske Finanstilsynet gir banken påbud om å kontrollere cirka 500 høyrisikokunder, som ikke er blitt sjekket nøye nok.
Finanstilsynet i Danmark stiller nye krav til Lunar.
Foto: Lunar
Den digitale utfordrerbanken har ikke hatt tilstrekkelig kjennskap til sine bedriftskunder på flere år.
Den er konklusjonen i en ny tilsynsrapport fra det danske Finanstilsynet.
Blant annet gir tilsynet Lunar en «påtale» for å frem til mai 2022 «ikke i tilstrekkelig omfang har vurdert og innhentet kunnskap om bedriftskundenes formål og tiltenkte karakter».
Med andre Lunar får en smekk på fingrene for et lovbrudd som i ettertid er rettet opp.
Har fått kritikk før
Det er ikke første gang at Lunar får kritikk for brister i antihvitvaskingsarbeidet og evnen til å kjenne kundene.
Allerede i oktober 2021 fikk banken påbud fra det danske Finanstilsynet om å skjerpe innsatsen på antihvitvaskingsområdet på fem punkter.
Kritikken var basert på en kontroll gjennomført i august 2020, da Lunar fortsatt bare var til stede i Danmark og hadde cirka 80.000 kunder.
I dag har Lunar ekspandert til både Norge og Sverige, og har passert 500.000 kunder, hvorav cirka 70.000 er norske.
Nytt besøk etter kraftig vekst
Den kraftige kundeveksten førte til at Lunar et nytt besøk av Finanstilsynet i oktober i fjor. Der ble bankens forhold til og kontroll av 13.000 bedriftskunder sjekket ekstra nøye.
Det er resultat av den inspeksjonen som presenteres i den nye rapporten. Der forklares det bland annet at bankens iboende risiko for å bli brukt til hvitvasking eller terrorfinansiering som normal til høy.
Den vurderingen baseres blant annet på det faktum at Lunar er en ren onlinebank og at en stor del av kundene ikke bruker som primær bankforbindelse. Det siste bidrar til at det blir vanskeligere å få full oversikt over kundens samlede transaksjoner og midlenes opprinnelse.
«At banken fortsatt er relativt ny og har hatt en stor kundevekst, særlig i 2021, øker den samlede risikoen for hvitvasking og stiller ekstra krav blant annet til bankens onboarding av kunder», skriver tilsynet.
Kommer med flere krav
Tilsynet konkluderer derfor med at det finnes anledning å komme med tilsynsmessige reaksjoner på flere områder. Banken får påbud om å
► Skjerpe kundekontrollene i bankens løpende overvåkning av bedriftskundene, når risikoklassifiseringen endres til medium/høy eller høy.
► Gjennomføre mer grundige kontroller av kunder som ble onboardet som høyrisikokunder for mer enn et år siden, og som derfor burde ha vært oppdatert.
► Kontrollere og oppdatere samtlige av bankens cirka 500 høyrisikokunder som ikke har gjennomgått de strengere kjenn-din-kunde-prosedyrene.
► opprette en plan med milepæler for hvordan dette arbeidet skal gjennomføres.
Banken tar beskjeden til etterretning og i et svar til finanswatch.dk, sier Jonas Leed, ansvarlig for antihvitvaskingsarbeidet i Lunar:
– Vi er tilfreds med at Finanstilsynet anerkjenner vår arbeid med antivitvasking og onboarding av nye kunder. Vi har fått påbud om å foreta ekstra grundige kontroller når en bedriftskunder flyttes til en høyere risikoklasse. Det arbeidet er Lunar allerede i gang med