FinSHIFT 1.12.2021

Mener Mastercard driver dansk dobbeltspill

Publisert

Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.

Hva er saken?

Det nordiske betalingsprosjektet P27 ser ut til å ha kjørt seg fast. Nylig ble det kjent at P27s grensekryssende betalinger vil kunne være i gang tidligst i 2025.

Årsaken skal være at Danmarks Centralbank ønsker å få på plass Den europeiske sentralbankens oppgjørssystem for straksbetalinger, TIPS, før tilpasningene til P27 kan påbegynnes.

Det burde jo også kunne ramme Mastercard, som er systemleverandør til P27. Men slik er det ikke, skal man tro Jan Damsgaard, professor på Copenhagen Business School. I forbindelse med at Mastercard sikret seg deler av betalingsselskapet Nets, avtalen ble endelig godkjent i mars i år, fikk betalingskjempen også med seg eierskapet til Betalingsservice, som er det danske alternativet for Avtalegiro og e-faktura.

Ifølge Damsgaard er Betalingservice et gullegg for Mastercard. For et par år siden ble det håndtert 250 millioner transaksjoner gjennom systemet. Grunnprisen per transaksjon er 4,32 danske kroner. Omtrent en krone betales tilbake til bankene, men det betyr likevel godt over én milliard i transaksjonsinntekter fra tjenesten.

Det er et inntektsgrunnlag som ville bli kunne bli utfordret av P27, som etter planene skal ha en innebygget funksjon for regningsbetalinger.

«Mastercard har interesse av at P27 gjerne går langsommere. Betalingsservice er en pengemaskin, og som er mye mer lukrativ enn en kommende løsning», sier Damsgaard til den danske avisen Børsen.

Mastercard har i en epost til Børsen svart at selskapet er meget opptatt av at P27-projektet skal komme i mål så rask som mulig.

Hvorfor er dette interessant?

P27 har helt siden starten gått høyt ut på banen. Fra begynnelsen skulle betalinger i svenske kroner være i gang i 2020, så ble det 2021 og da Shifter traff daværende P27-sjef Lars Sjögren tidligere i høst, var beskjeden at «2022, er det vi jobber med».

Siden har Sjögren trukket seg og skal erstattes av SEB-topp Paula da Silva i januar neste år. Fremdriften i Danmark har altså stoppet opp. Her i Norge har de fleste valgt å holde prosjektet på en armlengdes avstand. Og i Finland er P27 ikke så viktig, siden landet allerede er med i euro-samarbeidet. Der er det først og fremst handelen med Sverige som gjør prosjektet interessant.

Mastercard mener likevel at P27 er viktig for selskapet.

«Vi driver det videre og vi kommer til å lære oss veldig mye av det prosjektet. Men betaling i sanntid i ulike valutaer er aldri gjort før, og å være først i verden er aldri enkelt», sa Erik Gutwasser, Mastercards regjonsjef for Norden og Baltikum, på Betalingsformidlingskonferansen i begynnelsen av november.

Samtidig er jo Mastercard i Norden mye mer enn P27. I Danmark kontrollerer de altså som nevnt Betalingsservice. Etter Nets-oppkjøpet er det også Mastercard Payment Services som drifter den norske betalingsinfrastrukturen NICS på oppdrag av Bits.

Ifølge Gutwasser finnes det en forklaring på at Mastercard har gjort sine største globale oppkjøp på betalingsområdet i Norden. Det er her verdens mest kontantløse samfunn finnes og det korrelerer ganske så bra med selskapets globale strategi «World beyond cash». Der USA historisk har vært utgangspunktet, er det i dag Norden som er navet i den utviklingen.

«Vi kan bygge lokale løsninger her i Norden som vi kan lære av globalt. De behovene som finnes her i dag, er nemlig de som vil finnes globalt i morgen», sa Gutwasser.

Hva er konsekvensen?

Norden må være helt i front når det kommer til teknologisk utvikling på betalingsområdet, men det fremstår mer og mer som det er Mastercard som sitter med den hånden på rattet som faktisk styrer retningen på utviklingen, i hvert fall når det gjelder infrastruktur.

Om det i det lange løp er en god eller dårlig løsning, gjenstår å se.

Les mer:
(+) Forsinket betalingsmotorvei gagner kortkjempes regningsmaskin
Mastercard nyter godt av at nordisk betalingsprosjekt forskyves