Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.
Annonse
Hva er saken?
Rett før helgen tok den brasilianske neobanken Nubank plass på børsene i São Paolo og New York. Med en pris på ni dollar per aksje fikk banken en verdivurdering på 41,5 milliarder dollar, drøyt 370 milliarder kroner.
Det gjorde Nubank til den høyest vurderte banken i hele Latin-Amerika, rett foran hjemmebanekonkurrenten Itáu, og det tredje mest verdifulle selskapet i hjemlandet.
Annonse
Det er ganske så godt jobbet for et selskap som så dagens lys for åtte år siden.
Men så har Nubank også blitt verdens største digitalbank målt i antall kunder. De tre siste årene har selskapet sett en formidabel vekst og har gått fra 3,7 millioner kunder til over 48 millioner.
Hvorfor er dette interessant?
Nubank er på mange måter et perfekt eksempel på hvorfor Dealroom kaller Latin-Amerika for det hotteste fintech-markedet i verden.
Annonse
Da Nubank startet besto Brasils bankmarked i prinsippet av fem store banker. Disse var kjent for elendig kundeservice, lange ventetider, ikke-eksisterende online-service, skyhøye renter på flere hundre prosent og avgifter på alt.
I et slikt marked finnes det muligheter å komme inn å gjøre suksess gjennom å tilby onboarding via mobiltelefon, et kredittkort uten avgifter og muligheten for den som ikke har hatt råd til å skaffe seg bankkonto å få en.
Annonse
Til tross for Nubanks suksess er det estimert at omtrent en fjerdedel av Brasil drøyt 200 millioner innbyggere tilhører gruppen «unbanked»
Bildet er det samme over hele kontinentet. i 2017 estimerte Verdensbanken at det bare i de tre folkerikeste landene, Brasil, Mexico og Colombia, fantes over 135 millioner mennesker uten bankkonto.
Annonse
På den andre siden finnes det i dag cirka 370 millioner som har tilgang til mobilt internett i Latin-Amerika og ytterligere cirka 50 millioner ventes å få det til 2025. Og litt satt på spissen kan man si at de elsker sin mobiltelefon. Både Brasil og Mexico er med på topp fem-listen over de land der innbyggerne bruker mest tid på telefonen.
Dårlige finansielle tjenester, mange mennesker uten bank, samt ekstremt høy mobilbruk – se der er en nærmest perfekt oppskrift for å skape disrupsjon i et marked.
Hva er konsekvensen?
Nubank må være ledestjernen som viser veien, men det finnes i dag over 1600 fintech-selskaper i de latinamerikanske landene. Og interessen for å investere i dem øker i rekordfart.
Ifølge Dealroom har fundingen av disse selskapene allerede passert seks milliarder dollar i 2021. Det er mer enn tre ganger så mye som året før.
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
«Det er det eneste nyhetsbrevet jeg leser med en gang det kommer, hver gang. Det er den enkleste og beste måten å holde seg oppdatert på utviklingen og de store spørsmålene innen fintech og betalingsmarkedet.»