FinSHIFT 15.12.2021

Mobilen gjør Latin-Amerika til verdens fremste fintech-hotspot

Publisert Sist oppdatert

Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.

Brasilianere elsker som mobiltelefon og er verdensmestere i selfies. Her ved Ipanema-stranden i Rio de Janeiro første juledag for noen år siden

Hva er saken?

Rett før helgen tok den brasilianske neobanken Nubank plass på børsene i São Paolo og New York. Med en pris på ni dollar per aksje fikk banken en verdivurdering på 41,5 milliarder dollar, drøyt 370 milliarder kroner.

Det gjorde Nubank til den høyest vurderte banken i hele Latin-Amerika, rett foran hjemmebanekonkurrenten Itáu, og det tredje mest verdifulle selskapet i hjemlandet.

Det er ganske så godt jobbet for et selskap som så dagens lys for åtte år siden.

Men så har Nubank også blitt verdens største digitalbank målt i antall kunder. De tre siste årene har selskapet sett en formidabel vekst og har gått fra 3,7 millioner kunder til over 48 millioner.

Hvorfor er dette interessant?

Nubank er på mange måter et perfekt eksempel på hvorfor Dealroom kaller Latin-Amerika for det hotteste fintech-markedet i verden.

Da Nubank startet besto Brasils bankmarked i prinsippet av fem store banker. Disse var kjent for elendig kundeservice, lange ventetider, ikke-eksisterende online-service, skyhøye renter på flere hundre prosent og avgifter på alt.

I et slikt marked finnes det muligheter å komme inn å gjøre suksess gjennom å tilby onboarding via mobiltelefon, et kredittkort uten avgifter og muligheten for den som ikke har hatt råd til å skaffe seg bankkonto å få en.

Til tross for Nubanks suksess er det estimert at omtrent en fjerdedel av Brasil drøyt 200 millioner innbyggere tilhører gruppen «unbanked»

Bildet er det samme over hele kontinentet. i 2017 estimerte Verdensbanken at det bare i de tre folkerikeste landene, Brasil, Mexico og Colombia, fantes over 135 millioner mennesker uten bankkonto.

På den andre siden finnes det i dag cirka 370 millioner som har tilgang til mobilt internett i Latin-Amerika og ytterligere cirka 50 millioner ventes å få det til 2025. Og litt satt på spissen kan man si at de elsker sin mobiltelefon. Både Brasil og Mexico er med på topp fem-listen over de land der innbyggerne bruker mest tid på telefonen.

Dårlige finansielle tjenester, mange mennesker uten bank, samt ekstremt høy mobilbruk – se der er en nærmest perfekt oppskrift for å skape disrupsjon i et marked.

Hva er konsekvensen?

Nubank må være ledestjernen som viser veien, men det finnes i dag over 1600 fintech-selskaper i de latinamerikanske landene. Og interessen for å investere i dem øker i rekordfart.

Ifølge Dealroom har fundingen av disse selskapene allerede passert seks milliarder dollar i 2021. Det er mer enn tre ganger så mye som året før.

Pandemien har også bidratt til en raskt økende digitalisering og «bankifisering» av hele kontinentet. En rapport fra Americas Market Intelligence viser at i løpet av fem pandemimåneder i 2020 fikk hele 40 millioner mennesker en bankkonto for første gang. Rapporten viser at ulike offentlige programmer har bidratt til å redusere andelen mennesker uten bankkonto med 25 prosent.
Les mer:
Fintech-verdens hotteste marked: Latin-Amerika
Slik bygger du en neobank: Historien om Nubank
Nubank blir Latin-Amerikas mest verdifulle børsnoterte bank
Forbrukere i tre land bruker nå mer enn fem timer på mobilen hver dag
40 millioner mennesker ble finansielt inkludert i løpet av fem måneder