Jarle Holm og Monner har den siste tiden jakten på potensielle kunder på sosiale medier.
Jarle Holm og Monner har den siste tiden jakten på potensielle kunder på sosiale medier.

Monner sparker liv i bankambisjonene

Monner deler opp virksomheten i to deler – «Crowd» og «Gründer». Dermed tar selskapet det første stegene mot å bli den gründerbank som hele tiden har vært planen.

Publisert

– Vi har jobbet med dette konseptet en god stund. Da SR-Bank kjøpte oss i fjor, var det jo dette som var ambisjonen, sier Jarle Holm, daglig leder i Monner.

Han forteller at alle som går med gründerplaner eller er i ferd med å starte opp sitt første selskap, skal kunne komme til Monner og få alt de trenger av basis banktjenester, i tillegg til nettverk og mentortjenester.

– I bunn og grunn handler det om å sikre at gründerne både bygger verdier og sitter igjen med en eierandel som gjør at de kan fortsette å styre og påvirke utviklingen av selskapet. Jeg tror det krever en kombinasjon av egenkapital, og at man på sikt også kan bygge fremmedkapitalprodukter for gründere, sier han.

Vil bli – mer er ikke bank

– Så mens en rekke andre sparebanker starter nisjebanker med lave boliglånsrenter som salgsargument, har Monner og SpareBank 1 SR-Bank valgt en litt annen vei?

– Det kan du si, men det er ikke noen som har prøvd seg på å lage en bank for gründere som dekker alle behov, sier Holm, men er rask å legge til:

– Men det er viktig å poengtere at dette er ambisjonen. Monner har per i dag ikke bankkonsesjon, vi kan ikke kalle oss for bank.

Derimot har Monner konsesjon som betalingsforetak og er en registrert lånetilbyder. Dermed er det ikke noe problem for selskapet å distribuere SR-Banks grunnleggende innskuddsprodukter med gunstige betingelser tilpasset den tiltenkte målgruppen. Til å begynne med, vil det være debetkort, driftskonto og sparekonto.

Håper på å skape fremtidige kunder

– I SR-bank-sfæren finnes jo også Finstart Nordic. Er det slik at de også vil bli en del av en gründerpakke?

– Vi sitter jo i samme hus, så de kan bidra med nettverk og kunnskap. Samtidig vil Monner Gründer først og fremst henvende seg til gründere som er i en tidligere fase enn de Finstart typisk investerer i , sier Holm.

Derimot kan både Monners planer og Finstart Nordic sies å være en del av SpareBank 1 SR-Banks ambisjoner om være en bank for nye selskaper i hele livssyklusen. Erfaringene med den foreløpig største Finstart-suksessen, Boost.ai, har bidratt til det.

– Der investerte man tidlig og ble kunde av selskapet. Deretter har banken fulgt dem gjennom veksten, og som en konsekvens er Boost nå blitt en stor kunde av banken. Å få til flere slike løp en er målsetting, sier Holm.

Jakt på sosiale medier

Den siste uken har den som befinner seg i målgruppen neppe kunnet unngå sponsede meldinger i sosiale medier om konseptet Monner Start, som skal tilby håpefulle gründere helt i startfasen de viktigste banktjenestene som trengs for å komme i gang med bedriften.

– For å kunne ha en rimelig sjanse å lykkes, må vi samle data. Så i forrige uke gikk vi ut og inviterte folk til å sette seg på venteliste.

– Hvordan har responsen vært så langt?

– Veldig bra. Vi inviterer dem som melder seg på til et Google Meet, med meg eller Monner-Marie. Det har blitt veldig godt mottatt. Det er utrolig spennende å snakke med andre gründere og dele erfaringer og tips, sier Holm og legger til:

– Nå er det rett rundt hjørnet før vi åpner opp og inviterer dem som har meldt seg på til å bli kunder på ordentlig.