Skal man beskrive Sbankens utvikling fra nystartet frekk
utfordrerbank i begynnelsen av et nytt millennium til posisjonen som Norges best
likte bank blant kundene, før den så ble til et bankkonsept i DNB , er det ingen vei utenom Øyvind Thomassen.
Det var han som etter gjentatte forespørsler på slutten av
90-tallet klarte å overbevise ledelsen i svenske Skandiabanken om at det kunne
være en lur ide å etablere en norsk versjon av den da ganske så nystartede
svenske internettbanken.
Skal man beskrive Sbankens utvikling fra nystartet frekk
utfordrerbank i begynnelsen av et nytt millennium til posisjonen som Norges best
likte bank blant kundene, før den så ble til et bankkonsept i DNB , er det ingen vei utenom Øyvind Thomassen.
Annonse
Det var han som etter gjentatte forespørsler på slutten av
90-tallet klarte å overbevise ledelsen i svenske Skandiabanken om at det kunne
være en lur ide å etablere en norsk versjon av den da ganske så nystartede
svenske internettbanken.
I 1998 ga de svenske eierne grønt lys. I juni 1999 kom
bankkonsesjonen på plass, og i april 2000 slo Norges første internettbank opp
portene på nett.
Suksessen var umiddelbar. I løpet av det første halvannet
året gikk banken fra 0 til 137.000 kunder. Noe som Thomassen den dag i dag
omtaler som en av de største oppturene i sin lange Sbanken-karriere.
Annonse
Første intervju på to år
Men før vi går dypere inn på historien må vi begynne med
nåtiden. Helt siden våren 2021, da det ble kjent at DNB ønsket å kjøpe Sbanken,
har Øyvind Thomassen holdt en lav profil.
Da Shifter møter ham over en kaffe i Bjørvika, på en av de
betydelig mer frekvente Oslo-turene som har oppstått etter fusjonen, er det
faktisk første gang på drøyt to år at han stiller til et personlig intervju.
Her forteller han om sjokket da han fikk vite at DNB hadde
lagt inn bud på banken, om den stort sett positive fusjonsprosessen, hvorfor
mobiltelefonen er overlegent best som betalingsmiddel - og hva han fortsatt
drømmer om å få til før han kan si seg ferdig med et langt liv innen bank.
Annonse
Divisjonsdirigent
– Nå har det gått drøyt en måned siden fusjonen formelt
var i boks. Hvordan er det å ikke lenger være bankdirektør, men konseptsjef?
Annonse
– Det er helt supert det, humrer Thomassen, og
fortsetter:
– Men jeg er ikke konseptsjef. Jeg er ikke så
veldig glad i sånne titler, så jeg spurte om vi kunne finne på noe annet. Det
endte med at vi ble enige om «divisjonsdirigent».
Annonse
– Det høres ikke helt ut som den typiske tittelen for en
leder i DNB?
– Nei, men forkorter du det blir det div. dir. Det
høres ut som en leder, så ingen kan ta meg på det. Litt rebell må vi få lov til
å være.
– Er det mulig å være like rebelsk som tidligere når
virksomheten nå skal omtales som «Sbanken – et konsept fra DNB»?
Grunntanken er jo at vi skal forsøke være det samme for kundene som det vi var før oppkjøpet. Kommer vi til å klare det? Nei, ikke på alle områder.
– Grunntanken er jo at vi skal forsøke være det
samme for kundene som det vi var før oppkjøpet. Kommer vi til å klare det? Nei,
ikke på alle områder. Men det handler like mye om at verden ikke står stille og
at vi hele tiden må fornye oss, som at DNB er blitt eiere.
– Den siste nyheten om at Sbanken-kundene mister tilgangen
til Apple Pay i august, må jo gjøre det nesten umulig å overbevise kundene om
at dere er det samme som før oppkjøpet?
– Absolutt. Det å bli en del av noe større, fører
til at det er flere hensyn å ta. Vi må fokusere på det vi kan gjøre noe med, og
så følger det noen premisser som vi bare må leve med.
– Det er fordeler og ulemper med alt. Livet som børsnotert, selvstendig selskap med
et PE-selskap som største eier, kunne også være tøft. Når ting går bra, så er
alt bra. Når det går mindre bra, så er
det veldig tøft.
– Veldig mange ting som var utfordrende med å være
børsnotert og liten, kan vi nå egentlig bare glemme. Det håndteres jo av
«mamma». Så kan vi fokusere enda mer på å være gode på å levere ut til
kundene.
Gir ikke opp Apple Pay
Apropos dette med å fortsatt være litt rebell. Da Shifter spør om Thomassen foretrekker kort eller mobil
som betalingsmiddel, viser det seg at divisjonsdirigenten har et litt rebelsk forhold til den siste månedens mest betente Sbanken-spørsmål.
– Jeg hater plastkort. Jeg bruker kun mobilen. Der
har jeg legitimasjon gjennom førerkortet. Det fungerer stort sett overalt, selv
om det egentlig ikke er godkjent som legitimasjon. Og så bruker jeg
selvfølgelig Apple Pay.
Øyvind Thomassen sverger til mobiltetefonen som betalingsmiddel. - Jeg hater plastkort, sier han.Foto: Jörgen Skjelsbæk
– Så sjefen gir ikke slipp på Apple Pay selv om Sbankens
kunder ikke får fortsette å bruke det.
- Jeg har lagt inn et annet kort på mobilen som fungerer i Apple Pay, men når jeg bruker det er det selvfølgelig mitt Sbanken-kort som ligger bak. Det
blir i prinsippet som før. Enkelhet i betalingsøyeblikket er ekstremt viktig,
og enklere enn dette blir det ikke.
Fikk sjokk av DNB-bud
– Ble du overrasket da DNB la inn bud på Sbanken?
– Når du er børsnotert og har et PE-selskap som
største eier, så vet du at du alltid er til salgs. Jeg husker fortsatt da vår
styreleder ringte og fortalte at vi har fått et bud. Fra hvem, spurte jeg. DNB,
svarte han.
– Jeg fikk sjokk. Den var jeg virkelig ikke forberedt på.
Det ble ikke bedre av at DNBs daværende finansdirektør Ottar
Ertzeid avfeide at merkevaren Sbanken skulle videreføres kort tid etter at
budet var blitt offentlig kjent. På en telefonkonferanse for investorer og
analytikere fikk han spørsmål om DNB kunne tenke seg en Bulder-løsning.
«Vi følger en annen strategi med ett merkenavn, og vår
intensjon er å fortsette å gjøre det», var det kontante svaret fra Ertzeid.
Det var et svar som gjorde Thomassen veldig urolig. Men noen samtaler med både Ertzeid og Kjerstin Braathen løste
opp i floken, og merkevaren fikk bestå.
Roser de nye eierne
– Det har vært en god del støy i media rundt emisjonen,
men det har kommet påfallende lite informasjon innenfra under fusjonsprosessen.
Har dere vært usedvanlig flinke til å holde kjeft eller har det vært en fusjon uten
store konflikter?
– Kjerstin og Ingjerd, som jeg jobber mye med,
(Braathen og personmarkedssjef Blekeli Spiten Reds. Anm.) har vært utrolig
flinke til å lytte og prøve å finne ut hvordan vi skulle kunne skape mest mulig
verdi. De skjønte at Sbanken hadde mer å by på enn bare et tradisjonelt kjøp
med portefølje og finansielle effekter.
– Særlig det at vi har vi bygget en veldig
kundedrevet kultur og den vennlig-rebell-verdien vi har.
– Jeg har opplevd at vi gjennom hele prosessen har
fått muligheten til å ta mer plass enn hva størrelsen vår egentlig tilsier, og
at de også har sett til at vår lille organisasjon ikke har druknet i den store.
Har muskler – får laboratorium
Det gjør at Thomassen også er ganske så optimistisk når han
ser fremover og hva som kan komme ut av å slå sammen det mest kjente
bankmerkevaren med den best likte.
– Gitt at vi får muligheten til å være den samme
Sbanken ut mot kundene og ut i markedet, At vi får fortsette å være en vennlig rebell. Da er det ikke
mange eiere som egentlig passer oss bedre enn DNB.
- Når DNB først bestemmer seg, er de ganske gode
på å innovere, som med Vipps. Vi er flinke på mer sånne små kundedrevne
innovasjoner. Om vi tar det alle snakker om nå, kunstig intelligens. DNB har
både muskler og ressurser til å virkelig forske på det, så kan vi være et lite
laboratorium som tester ut ting sammen med kundene.
En annen tid. Her er Øyvind Thomassen i januar 2001, sammen med to Compaq-skap som ifølge bildeinformasjonen var alt som trengtes for at 60.000 bankkunder skulle kunne gFoto: Hallgeir Vågenes/VG/NTB/
Tilbake til starten
Om vi så spoler tilbake båndet litt til slutten av 90-tallet
og hvordan banken ble til. Øyvind Thomassen jobbet i forsikringsselskapet Vesta som
primært jobbet med skadeforsikring. Vesta var eid av svenske Skandia, som først
og fremst drev med sparing og pensjon og som noen år tidligere hadde startet
Skandiabanken. Først som telefonbank og så som internettbank.
Thomassen ble drivende i forsøkene på å få tatt den til
Norge, men det krevdes tre forsøk før daværende sjefen i Skandiabanken, Göran
Lenkel sa ja, med kravet om Thomassen i så fall måtte gjøre jobben med den norske etableringen.
– Vi hadde nok litt ulike mål med prosjektet. Jeg
ville bygge en internettbank som tilførte det norske bankmarkedet noe nytt.
Skandia-ledelsen så nok for seg å bygge en bankmodell som så kunne eksporteres
til de 24-25 land de hadde virksomhet i.
I utgangspunktet var tanken å mer eller mindre kjøre
copy-paste på det svenske konseptet. Men både teknologiske løsninger og
strategi endte opp skille seg ut betydelig mer.
– Så allerede i starten var Skandiabanken i Norge på en
måte mer norsk enn svensk?
– Det var den. En litt morsom detalj så her i
ettertid er da vi startet kjøpte vi med oss boliglån og
bilfinansieringsvirksomhet fra Vesta. Det ga oss en inntektsbase fra starten,
så vi har faktisk aldri tapt penger i denne banken.
«Øyvind, by the way, I hate banks»
27. april 2000 åpnet Skandiabanken på nett og kundene
strømmet til fra dag én. Og de likte hva de fikk. I 2002 ble banken med i Norsk
Kundebarometer og allerede på første forsøk ble de banken med de mest fornøyde
kundene. En posisjon som banken har
holdt fast ved hvert år frem til i år. Faktum er at årets score på 84,8 i kundetilfredshet, den aller siste som frittstående bank, var bankens beste resultat på disse 20 årene.
– De første ti årene var egentlig en eneste lang opptur, sier Thomassen.
I 2010 ble han sjef for Skandiabanken i begge land,
og det tok ikke lang tid før banklivet ikke lenger var like mye opptur. Noen år tidligere hadde det sørafrikanske
forsikringsselskapet Old Mutual blitt eier til Skandia.
– Jeg hadde et møte med Julian Roberts, som var
CFO og så ble CEO i Old Mutual. Han var i Bergen hele dagen, og akkurat i det
han skulle gå ut døren snudde han seg og sa: «Øyvind, by the way, I hate banks»
…
Kort tid etterpå kom beskjed om totalt investeringsstopp. Det
holdt i seg i halvannet år, før Thomassen stilte ultimatum. La oss få vokse
eller selg oss. I samme fase kjøpte Skandia Liv ut virksomhetene Sverige, Norge
og Danmark fra sørafrikanene.
Samtidig ble det stadig tydeligere at synergiene mellom
virksomheten i Sverige og Norge var veldig små. Med ulike plattformer drevs
virksomhetene i praksis som to forskjellige banker.
I mai 2016 tog PE-selskapet Altor over Skandia Livs 25
prosents eierandel i den norske banken. For Thomassen var det dermed dags å
forlate Skandia. En virksomhet som var blitt mer forsikring enn bank var ikke
like spennende, og neste stopp ble Bluestep.
Klar for comeback
Der ble han i tre år, frem til EQT kjøpte banken. Så skulle
ferden gå videre til København og en ny bank i Sør-Sverige da den plutselig kom
en telefon fra styrelederen i Sbanken, som den norske banken nå hadde byttet
navn til.
Han ville ha Thomassen tilbake til faderhuset for å blåse
nytt liv i virksomheten.
– Det første som slo meg da jeg kom tilbake, var at banken var blitt rammet av en klassisk effekt av at en PE
kommer og begynner å jobbe med en «full potential plan». Det skulle satses på
sparing, forbrukslån og småbedrifter. Kostnadene gikk en vei, mens inntektene
egentlig sto stille. Det er veldig lett å bli fristet for å gjøre for mye. Men
når du er en liten bank med børsnotering, er du nødt til å være fokusert for å
kunne lykkes.
Stoler ikke på egne spådommer
Om vi i stedet retter blikket fremover. Hva tenker du
om bankmarkedet fremover? Dere ble kjøpt opp, Danske Bank skal selge seg ut av
personmarkedet i Norge, sparebanker slår seg sammen på kryss og tvers. Hvor
slutter dette?
– Alt går egentlig mye tregere enn jeg trodde. I
2000 sa jeg at ordet bank ikke finnes om ti år. Jeg tok jo kraftig feil, så når
jeg spår så skal du ikke høre på meg.
– Men konsolideringen kommer til å fortsette og gå
stadig raskere. Bank er stordrift og skalerbarhet. Små banker har ikke en
sjanse til å klare seg alene.
– Hva med nye digitale utfordrerbanker, som på en måte gjøre mye det samme som Skandiabanken en gang gjorde. Det har vært først og
fremst vært et internasjonalt fenomen, bortsett fra danske Lunar? Har slike banker virkelig en sjanse til å bli utfordrere i Norge?
– Alle har en sjanse. Klarer de å løse et behov
kunden har på en superenkel måte, enklere enn hva de eksisterende bankene gjør,
så ja. Men ta Revolut som et eksempel, som skal være internasjonal. Jeg har en
sønn i Sverige, men de klarte jo ikke gjøre enklere for meg å flytte penger fra
Sbanken i Norge til Skandiabanken i Sverige.
Øyvind Thomassen mener norske banker trenger å gå «all in» på Vipps for å ha en sjanse mot internasjonale konkurrenter.Foto: Jörgen Skjelsbæk
– Det som er spesielt for bankbransjen i Norge, er
at vi har jo vært langt fremme digitalt lenge. Det er vanskelig å komme fra
utlandet og på en måte revolusjonere noe i Norge.
– Samtidig hvis norske banker skal ha en sjanse
mot den internasjonale konkurransen i det lange løp, må vi gå «all in» på
Vipps. Det er det beste embryoet til en digital lommebok vi har her til lands, sier Thomassen.
Opptatt av å ha det gøy
– Hva er dine egne planer fremover? Hvor lenge blir du
«divisjonsdirigent»?
– Jeg er en enkel fyr, I Sbanken har vi alltid
jobbet med å gjøre drømmer til virkelighet. Det kan jeg like gjerne gjøre i
DNB. Jeg er såpass gammel at jeg har sluttet å bygge CV, da kan man være villig
til å ta litt større risiko. Jeg tror det er det S-Banken trenger nå i
begynnelsen,
– Så er jeg
opptatt av å lære, å utfordre og bli utfordret, og av å ha det gøy. Så lenge jeg får lov til det, er jeg med.
– Men jeg skal heller ikke sitte her i all
evighet. Å finne den som skal ta over Sbanken-stolen, er noe jeg håper jeg kan
være med å bidra til.
Drømmer om å få påbegynt to ting
Før han gir seg har Thomassen to utfordringer han har
drømt om å få gjort noe med. Begge med en personlig kobling
Det første er pengeøyeblikk på tvers av generasjoner.
– Jeg og min kone har begge våre foreldre i livet,
vi har barn og barnebarn, og alle bor ikke i Norge. En stor familie fører til
mange pengeøyeblikk, med alt fra bursdager og konfirmasjoner til å hjelpe barn
inn på boligmarkedet. Det finnes mange slike øyeblikk som vi banker må bli
flinkere til å løse. Og ikke minst digitalt … i denne, sier Thomassen og holder opp mobiltelefonen enda en gang.
Det andre målet er å flere i sin egne generasjon til å få et
mer bevisst forhold til sin egen økonomi og planlegge for den dagen
pensjonstilværelsen venter. Og igjen at det meste skjer digitalt og skalerbart
gjennom mobilen.
– Det var ikke lite du har tenkt å få til som avslutning?
– Jeg kommer aldri til å komme helt til mål, men
det å få lov til å begynne å bevege ting i den retningen er alltid noe. Det må
være lov til å være litt rebell.
Abonner på nyhetsbrevet FinShift
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen