For fintech-selskapet Folio ble 2022 året da alle puslespillbrikkene
til en fungerende forretningsmodell falt på plass.
– På forsommeren i fjor så vi at alt begynte
å henge på greip, at vi rett og slett hadde et produkt som var så komplett at
vi kunne begynne å ta betalt fullt ut. Som oppstartsselskap må man jo bygge opp
verdiforslaget gradvis, og vise at man virkelig løser et problem for kunden,
sier daglig leder i Folio, Dag Olav Norem til Shifter.
For fintech-selskapet Folio ble 2022 året da alle puslespillbrikkene
til en fungerende forretningsmodell falt på plass.
– På forsommeren i fjor så vi at alt begynte
å henge på greip, at vi rett og slett hadde et produkt som var så komplett at
vi kunne begynne å ta betalt fullt ut. Som oppstartsselskap må man jo bygge opp
verdiforslaget gradvis, og vise at man virkelig løser et problem for kunden,
sier daglig leder i Folio, Dag Olav Norem til Shifter.
Han forteller at selskapet brukte høsten på å designe den nye
abonnementsmodellen. I november ble den innført for nye kunder og på nyåret for
eksisterende kunder.
Alle betaler for seg
Det betyr at selskapet i løpet av det siste året har gått
fra å ha en beskjeden andel betalende kunder til at samtlige kunder nå er
innrullert i Folios abonnementsmodell.
Norem forklarer at Folio har lagt seg på
en prismodell som begynner på 79 kroner i måneden for de aller minste selskapene. Litt større selskaper kan velge mellom to alternativer, til henholdsvis 149
og 349 kroner i måneden.
– Det er veldig mye mer gøy å være et selskap hvor
alle kunder er betalende kunder. De
bruker deg ikke bare fordi du er gratis, men fordi du faktisk løser et problem. Det gjør veldig mye for
selvfølelsen, sier Norem.
Folio opererer i grenselandet mellom bank og regnskap, og har
som mål å gjøre økonomistyringen til små og mellomstore bedrifter så enkel som
mulig. Selskapet tilbyr en bedriftskonto, et betalingskort og et verktøy som
gjør alle utgiftene klart for regnskap.
Fiken inn i Folio
Helt siden starten har Sparebanken Vest vært bankpartner til
Folio, det vil si at banken administrerer kontoen og passer på pengene, men på
kortet står det Folio.
I fjor kom det inn en tredje samarbeidspartner i kabalen. Da
investerte regnskapsleverandøren Fiken 40 millioner kroner i Folio for å bidra til
å ta løsningen til neste nivå.
I korthet fungerer Folio-løsningen slik: Hver gang
betalingskortet brukes, får brukeren et pushvarsel på telefonen. Åpner hen
varselet, åpnes også kameraet automatisk, slik at det bare er å ta bilde av
kvitteringen, som så automatisk blir knyttet til transaksjonen. Med Fiken med
på laget sendes så all informasjon om en transaksjon rett til regnskapssystemet
omtrent da et kjøp har funnet sted.
– Det er mange som lager integrasjoner mellom bank og
regnskap, men det er ingen som har gjort det i sanntid, sa Norem til Shifter da
avtalen med Fiken ble kjent i fjor.
Integrasjonen med Fiken har vært i drift siden oktober i
fjor.
Investeringsår
Fiken-avtalen og den nye prismodellen satte imidlertid ikke
noen dypere avtrykk i fjorårets Folio-regnskap, som ble publisert denne uken.
Folio
firedoblet riktignok inntektene fra 1,1 millioner kroner i 2021 til 4,4 millioner
i fjor. Samtidig føk kostnadene i været og økte fra 8,7 millioner kroner i 2021
til 21,1 millioner i fjor. En stor del av kostnadsøkningen kom fra
avskrivninger på rundt 4,5 millioner kroner.
Totalt endte 2022 med et underskudd på 16,7 millioner kroner.
– 2022 var et investeringsår for Folio, der vi
kunne vise til god vekst, men ellers har tallene fint lite å si for vår videre
utvikling. Vår nye prismodell har helt endret på det, sier Norem.
Ifølge Folio-sjefen har den nye prisingsmodellen ikke ført
til noen kundeflukt. Tvert imot har selskapet fortsatt vekst i kundemassen, sier
han.
– Vi konkurrerer jo med de etablerte bankene på
dette området. Der ikke alle en gang har en abonnementsmodell. At vi da kan vise
at vi har en prisingsevne i markedet, basert på at vi faktisk har et sterkere
verdiforslag enn de etablerte, er vi veldig fornøyde med, sier Norem.
Abonner på nyhetsbrevet FinShift
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen