Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.
Annonse
Hva er saken?
Utsatt betaling for bedrifter som handler på nett, også kalt B2B BNPL, er en nisje som foreløpig ser ut til å være helt upåvirket av vårens tiltakende kapitalkrise.
Mens forbrukersidens giganter som Klarna, Afterpay og Affirm har fått se verdsettelsen falle kraftig og er på defensiven, henter småsøsknene kapital som aldri før.
Annonse
Den siste måneden har aktørene innen bedrifts-BNPL hentet nesten halvannen milliard kroner..
Sist ut var fransk-britiske Hokodo (selskapet har hovedkontor i både London og Paris), som i forrige uke landet en serie B-runde på 40 millioner dollar, cirka 390 millioner kroner. Hovedinvestor var Notion Capital.
Dagen før meldte London-konkurrenten Playter at selskapet har fått inn 55 millioner dollar, cirka 537 millioner kroner i blanding av emisjon og lån, uten at fordelingen ble spesifisert. Hovedinvestorer var Adit Ventures og Fasanara Capital.
I slutten av mai fylte tyske Mondu kassen med 43 millioner dollar, cirka 420 millioner kroner med Peter Thiels Valar Ventures som hovedinvestor.
Annonse
Da hentet også nykommeren i markedet, britiske Tranch, 3,5 millioner pund, cirka 42 millioner kroner i en pre-seed-runde ledet av Flash Ventures og Global Founders Capital.
I tillegg til disse fire har vi Andreas Mjeldes Two, Biller, tidligere Mollie, fra Nederland, franske Hero, Treyd fra Sverige og til sist tyske Bille. Sistnevnte hentet rundt én milliard kroner i fjor høst, fra blant annet Klarna, og ble etter det høyest verdsatte selskapet med en verdivurdering på 640 millioner dollar.
Annonse
Hvorfor er dette interessant?
Fordi investorenes interesse for selskaper som vil gjøre det enklere for bedrifter å handle på nett neppe vil forsvinne med det første.
Annonse
Vi snakker tross alt om et marked som ifølge Two-gründer Andreas Mjelde er tre ganger så stort som forbrukermarkedet.
Og som medgründer i tyske Mondu, Malte Huffmann, tror vil kunne gjennomføre betalinger for 200 milliarder dollar i året i Europa og USA, bare om noen få år.
Med slike utsikter er det ikke rart det det er mange om beinet og at utsiktene for det selskapet som klarer å få en tetposisjon kan bli veldig lukrativ.
Da Shifter intervjuet Mjelde om Two og den voksende konkurransen i midten av mai, altså for disse rundene, var det rolige svaret «Foreløpig er vi helt komfortable med situasjonen.».
Det var basert på det faktum at Two i løpet av et år har klart å skaffe seg 150 kunder i Norge og Storbritannia, mens en stor del av konkurrentene fortsatt er på vei ut av startgropene.
At det ikke vil forbli slik, er Mjelde klar over, for fortsettelsen lød: «Om seks måneder kan det være at vi møter noen av dem i direkte konkurranse.»
Hans eget Two er allerede på vei inn i Sverige og har planer om gå inn i ytterligere to store europeiske land før året er over.
Selskapene som nettopp har hentet penger er også helt innstilt på europeisk ekspansjon. Hokodo for eksempel, som har en gründertrio fra Storbritannia, Belgia og Frankrike, er i tillegg til de tre landene til stede i Tyskland, Spania og Nederland og sikter på Italia, Skandinavia og Polen til høsten.
Hva er konsekvensen?
Det eneste Andreas Mjelde har fortalt når det gjelder ekstern kapitaltilførsel til selskapet, er presåkornsunden på 25-30 millioner kroner selskapet gjennomførte nesten før selskapet var i gang.
Den runden gjorde Two til det første norske selskapet som sikret seg penger fra det amerikanske VC-fondet Sequoia Capital. Med var også det britiske fondet Local Globe, tyske Visionairies Club, Antler, Arkwright, Bring Ventures og Oda-sjef Karl Munthe-Kaas.
I mai ville Mjelde si minst mulig om kapital, men innrømmet at selskapet hadde fått påfyll uten å spesifisere fra hvem eller på hvilken måte.
Med tanke på den siste månedens aktiviteter fra konkurrentene, skulle det overraske veldig om vi ikke får høre om en større runde fra Two i en ganske så nær fremtid.
Om Mjelde vil fortsette å være komfortabel med konkurransesituasjonen, vil det nok være nødvendig.
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
«Det er det eneste nyhetsbrevet jeg leser med en gang det kommer, hver gang. Det er den enkleste og beste måten å holde seg oppdatert på utviklingen og de store spørsmålene innen fintech og betalingsmarkedet.»