FinSHIFT 18.05.2022

«Naturlig at banken blir kundens partner i det grønne skiftet»

Publisert Sist oppdatert

Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.

Dagens gjest er Marianne Bakke, konserndirektør SMB & Landbruk i SpareBank 1 SR-Bank

Dagens gjest er Marianne Bakke, konserndirektør SMB & Landbruk i SpareBank 1 SR-Bank

Hva går jobben din ut på?

Jeg er leder for en ny divisjon i konsernet, og vi har selvsagt ambisiøse planer. Vi skal sette enda mer kraft bak kundetilbudet vårt, både til nye og eksisterende SMB-kunder i hele Sør-Norge. Vi jobber for å vokse i antall kunder og utlånsvolum, og så skal vi sørge for at relasjonen til bedriftene er så sterk at de velger oss i bredden. For å få til dette handler det om å ha de rette folkene på teamet, sørge for at de utvikler seg og har det gøy på jobb.

Hva er det mest spennende prosjektet du har jobbet på så langt?

Vi har gjennom oppkjøpet av Uni Micro, utvidet vårt tjenestetilbud. SR-Bank skal nå tilby både bank- og regnskapstjenester til kundene våre. Dette er en stor satsing og en endring som krever noe av hele organisasjonen for å lykkes. Denne endringsreisen står vi nå midt i, og det er superspennende. Ellers vil jeg legge til at utviklingen i bank har vært enorm de siste årene, og jeg har vært så heldig å få være med på denne reisen siden 2005.

Hva gjør bankene om tre år som de ikke gjør i dag?

De jobber enda mer datadrevet, og klarer å bruke all informasjon vi har om kunden på en enda mer verdiskapende og kundevennlig måte. Jeg tror vi lykkes når vi klarer å bli enda mer personlige i det digitale.

Vi skal også utnytte og utvikle distribusjonskraften vår som er summen av det vi får til i grensesnittet mellom det digitale og fysiske. I tillegg er det helt naturlig at bankene er kundens rådgiver og partner i det grønne skiftet.

Kan du fortelle noe om deg selv vi ikke kan lese på Linkedin?

At jeg har løpt åtte maraton, og har en drøm om å supplere med London og Berlin de neste årene.

Hva går jobben din ut på?

Jeg er leder for en ny divisjon i konsernet, og vi har selvsagt ambisiøse planer. Vi skal sette enda mer kraft bak kundetilbudet vårt, både til nye og eksisterende SMB-kunder i hele Sør-Norge. Vi jobber for å vokse i antall kunder og utlånsvolum, og så skal vi sørge for at relasjonen til bedriftene er så sterk at de velger oss i bredden. For å få til dette handler det om å ha de rette folkene på teamet, sørge for at de utvikler seg og har det gøy på jobb.

Hva er det mest spennende prosjektet du har jobbet på så langt? Vi har gjennom oppkjøpet av Uni Micro, utvidet vårt tjenestetilbud. SR-Bank skal nå tilby både bank- og regnskapstjenester til kundene våre. Dette er en stor satsing og en endring som krever noe av hele organisasjonen for å lykkes. Denne endringsreisen står vi nå midt i, og det er superspennende. Ellers vil jeg legge til at utviklingen i bank har vært enorm de siste årene, og jeg har vært så heldig å få være med på denne reisen siden 2005.

Hva gjør bankene om tre år som de ikke gjør i dag? De jobber enda mer datadrevet, og klarer å bruke all informasjon vi har om kunden på en enda mer verdiskapende og kundevennlig måte. Jeg tror vi lykkes når vi klarer å bli enda mer personlige i det digitale.

Vi skal også utnytte og utvikle distribusjonskraften vår som er summen av det vi får til i grensesnittet mellom det digitale og fysiske. I tillegg er det helt naturlig at bankene er kundens rådgiver og partner i det grønne skiftet.

Kan du fortelle noe om deg selv vi ikke kan lese på Linkedin? At jeg har løpt åtte maraton, og har en drøm om å supplere med London og Berlin de neste årene.