Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.
Annonse
Hva er saken?
I den nye rapporten «SMB-kampen fortsetter», har analyseselskapet Cicero Consulting laget fire fremtidsscenarioer for hvilke digitale flater norske SMB-kunder vil benytte seg av i et 5-10 års perspektiv.
1. Regnskapssystemet blir den foretrukne flaten, 2. Bankene vinner med nye flater, 3. Fintech-selskapene klarer å bruke «open finance»-trenden til å bygge brukervennlige grensesnitt som integrerer alle tjenester. 4. All administrasjon automatiseres og snakket om flater forsvinner.
Annonse
Det første scenarioet, at regnskapssystemet blir den fortrukne flaten der SMB-ene vil samle og styre sin økonomi, ser Cicero Consulting som det mest sannsynlige resultatet.
Det kan henge sammen med at andelen som sier det er slik, har økt kraftig. Da Cicero for to år siden spurte om hva som var den foretrukne kundeflaten, svarte 64 prosent av SMB-bedriftene regnskapssystemet. I år har den andelen økt til 81 prosent.
– Alle må ha et regnskapssystem, og nesten alt taler for at det blir den foretrukne kundeflaten. Det store spørsmålet er om det er bankene eller ERP-leverandørene som vil være eieren, oppsummer Petter Solerød, analyseansvarlig bank i Cicero.
Hvorfor er dette interessant?
Annonse
Den såkalte «kampen om kundeflaten» mellom banker og regnskapsleverandører har pågått i mange år, men nå ser den ut til å spisse seg til.
De største aktørene på hver side prøver å tilby stadig mer av hverandres kjerneprodukter.
Annonse
Regnskapsgiganten Visma har opprettet finansieringsselskapet Visma Finance, som til å begynne med skal tilby fakturasalg, men som med stor sannsynlighet vil komme til å tilby lån etter hvert.
På den andre siden tok DNB og Sparebank 1 grep i fjor, da de kjøpte seg inn i regnskapsleverandøren Uni Micro, som nå har ført til at bankene tilbyr DNB Regnskap og Sparebank 1 Regnskap.
Annonse
– Uni Micro-avtalen er en den største strukturelle endringen i bransjen siden bankene gikk sammen om Vipps, sier daglig leder Stefan Astroza i Cicero, som mener at Norges to største bankaktører er i ferd med å berede grunnen for et «Vipps» for regnskap.
Hva er konsekvensen?
Begge sider mener at deres egne produkttilbud har fordeler som gjør at vektskålen tipper i deres retning.
Det virker imidlertid å råde en slags enighet om at prinsippet «one stop shop» gjelder også på dette området; at kunder vil foretrekke å få så mye som mulig på et sted.
Noe som stemmer godt inn med utsagnet fra Cicero: «Det store spørsmålet er om det er bankene eller ERP-leverandørene som vil være eieren».
Hvem som vinner den kampen, tør FinShift ikke spå, men at det er der striden står, høres uten tvil ganske så sannsynlig ut.
Men som det fintech-vennlige nyhetsbrev FinShift nå en gang er, synes vi likevel at det hadde vært spennende om Ciceros tredje scenario, «Fintechselskapenes flater er foretrukket», hadde fått litt større gjennomslag på utviklingen.
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
«Det er det eneste nyhetsbrevet jeg leser med en gang det kommer, hver gang. Det er den enkleste og beste måten å holde seg oppdatert på utviklingen og de store spørsmålene innen fintech og betalingsmarkedet.»