Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.
Annonse
Hva er saken?
Yuga Labs, selskapet bak «Bored Ape Yacht Club» og verdens mest «verdifulle» tegnede aper, er i gang med ny finansiell akrobatikk.
Sist helg slo selskapet ny rekord for lansering av en NFT-kolleksjon. Denne gangen handlet det om å selge digital mark til et kommende metaverse-prosjekt kalt «Otherside». 55.000 digitale landstykker, kalt «Otherdeeds», for 305 apecoins, eller litt under 60.000 kroner. Dermed dro selskapet inn litt over tre milliarder kroner på digital mark i et digitalt univers som enda ikke eksisterer.
Annonse
Interessen for å kjøpe mark var så stor at Ethereums blokkjede slet med å takle pågangen, noe som førte til at prisen for å få gjennomført et kjøp gikk i taket. I noen tilfeller skal kjøpere ha måtte betale 5 ethereum, cirka 135.000 kroner, for å få kjøpet til å gå gjennom. Flere skal også ha vært nødt til å betale store beløp i transaksjonskostnader, uten at kjøpet en gang ble gjennomført.
Yuga Labs har lovet å betale tilbake penger til dem som ikke fikk kjøpe mark, men nøyaktig hvordan det skal gå til, er ikke kjent.
Klarna-sjef Sebastian Siemiatkowski, som ikke skyr unna å si sin mening på Twitter, la mandag morgen ut meldingen over, som FinShift lar tale for seg selv.
Hvorfor er dette interessant?
Annonse
Det er ikke mer enn en drøy måned siden FinShift skrev om hvordan Yuga Labs gjennomførte en relativt tvilsom lansering av sin egen kryptovaluta, apecoins. Tvilsom fordi det var mulig for en ukjent person å låne noen apebilder, cashe inn apemyntene, veksle dem til ethereum, levere tilbake apebildene, og forsvinne med 1,1 millioner dollar.
Denne fadesen hadde tilsynelatende ikke noen som helt påvirkning på interessen for selskapet. Omtrent samtidig som lanseringen av apemyntene, sluttførte nemlig Yuga Labs en litt mer tradisjonell kapitalinnhenting.
Annonse
Den ga 450 millioner dollar, cirka 4,2 milliarder kroner og verdsatte selskapet til nesten 40 milliarder kroner. Ikke dårlig for et selskap som angivelig har 12 ansatte og ble startet for 14 måneder siden.
Største investor var det anerkjente ventureselskapet Andreessen Horowitz.
Annonse
Hva er konsekvensen?
Det er lett å være enig i Siemiatkowskis sarkastiske kommentar. Forretning i den skjønne nye Web3-verden synes virkelig å være noe helt for seg selv..
Ifølge et lekket pitchdeck som nettstedet The Block har kommet over, skal Yuga Labs har gjort en gevinst på 127 millioner dollar, 1,2 milliarder kroner, i 2021 og regner med å tjene ytterligere 4,3 milliarder kroner i år. Pengene renner inn fordi Yuga Labs, som tar en prosentandel av prisen hver gang en av NFT-produktene de har utstedt, selges videre.
Med en slik bunnlinje og inntektsmodell, er det ikke så rart at investorene punger ut for å få være med. På den andre siden kan man jo spørre seg hvordan et så lønnsomt selskap, med 12(!) ansatte, kan ha behov for så mange milliarder i friskt kapital.
At vi på sikt får et Web 3.0 med nye varemerker og blokkjeden som sentral faktor, omtrent som da Facebook, Twitter og de store tech-gigantene førte an i Web 2.0-revolusjonen for 15 år siden. er ganske så sannsynlig.
Da Finshift skrev om Yuga Labs forrige gang, nevnte vi William Jiltoft, investor i Northzone og spesialist på Web3, Han mente Bored Ape er et tidlig eksempel på hva Web 3.0 kan bli når blokkjedene begynner å ta over tjenester fra dagens tech-giganter.
Det kan så være, men først må det nok sprekke noen bobler. I Finshifts verden, der briller med krypto-visjon ikke inngår i kleskoden, minner det å betale 60.000 kroner for imaginær mark og så legge ut 14o.000 kroner for å få betale, mest om det som er blitt kalt historiens første finansboble.
Da mente nederlenderne i noen korte måneder i 1637 at én tulipanløk var opptil ti ganger mer verd en årslønnen til en dyktig håndverker.
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
«Det er det eneste nyhetsbrevet jeg leser med en gang det kommer, hver gang. Det er den enkleste og beste måten å holde seg oppdatert på utviklingen og de store spørsmålene innen fintech og betalingsmarkedet.»