FINSHIFT 06.04.2022

Og nå er det Klarna som møter Google i retten ...

Publisert

Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.

David Fock, global produktsjef i Klarna, t.v. og Mikael Lindahl, adm. dir. i Pricerunner.

Hva er saken?

For to uker siden godkjente de svenske og britiske konkurransemyndighetene Klarnas oppkjøp av prissammenligningstjenesten Pricerunner. Mandag melder Klarna at oppkjøpet for ni milliarder kroner er sluttført.

Helt siden oppkjøpet ble kjent i november i fjor, har Klarnas globale produktsjef David Fock fremholdt at det gjør Klarna til et konkurransekraftig alternativ til Amazon, Google og Facebook for selskapets bedriftspartnere, og at det tydelig viser at Klarna ikke er en markedsplass.

– Vi ser at den teknologien Pricerunner har, er veldig viktig for vårt fremtidige produkttilbud, sa David Fock da Shifter nylig intervjuet ham om hvordan selskapet skal integrere de ti selskaper som ble kjøpt opp i løpet av 2021.

Hvorfor er dette interessant?

At Pricerunners prissammenligningstjeneste, produktomtaler og -bibliotek vil kunne gjøre Klarnas app bedre, er det ingen tvil om.

Det som gjør situasjonen litt mer pikant, er det som skjedde i begynnelsen av februar i år. Da leverte Pricerunner inn det som skal være det største søksmålet noensinne i Sverige. Selskapet krever 2,1 milliarder euro av Google fordi de mener søkegiganten har manipulert sine søkeresultater, noe som har ført til vesentlige ulemper og tap for prissammenligningstjenester.

«Selvfølgelig ønsker vi å bli kompensert for skaden Google har forårsaket oss over mange år, men vi ser også søksmålet som en kamp for forbrukerne, som har lidd stor skade gjennom Googles brudd på konkurranseloven i 14 år, et problem som fortsetter her og nå, sa Mikael Lindahl, direktør for Pricerunner da søksmålet ble innlevert til den svenske Patent- og markedsdomstolen.

Lindahl forklarte også at selskapet var forberedt på at målet vil ta veldig lang tid. og at det hadde sikret seg ekstern finansiering, som vil kunne dekke et hundretalls millioner kroner i omkostninger og eventuelt tap i retten.

Den gangen ønsket Klarna ikke å kommentere situasjonen, men i Shifter-intervjuet nylig bekreftet David Fock at Klarna står helt bak Pricerunners beslutning.

– Vi var ikke delaktige i å sette opp søksmålet, men vi var jo kjent med det fra vår «due diligence» av Pricerunner. Vi mener det er riktig beslutning, sa Fock til Shifter.

Fock mente at det er viktig at reguleringen for teknologiselskaper er rettferdig, og at man ikke trekker fordeler på måter som ikke er tillatt.

– Det som har skjedd her, har først og fremst rammet forbrukerne, sa Fock

Sentralt i striden er Google-tjenesten som heter Comparison Shopping Service, CSS. Det er den Pricerunner og mange andre europeiske prissammenligningstjenester mener Google har misbrukt, også etter at EU-kommisjonen i 2017 påla Google å gjøre endringer.

Direktør for CSS Shopping Ads-program i Google, Frederic Abrard, hevder de endringene som Google gjorde i 2017 har skapt vekst og jobber for mange prissammenligningstjenester i Europa.

«Pricerunner har valgt å ikke bruke shopping-annonser på Google, og har kanskje derfor ikke sett de samme gode resultatene som andre», meldte Abrard i en e-post til Shifter.

Han kom også med et stikk til Klarna, og mente at selv de var positive til shopping-annonser og pekte på at svenskene i fjor sommer lanserte sin egen CSS-tjeneste.

David Focks holdning er, ikke uventet, en annen:

«Det Google har gjort, er at de har utnyttet sin posisjon når det gjelder søk etter bruksprodukter på internett. Det mener jeg ikke er helt sammenlignbart med hva Klarna gjør».

Hva er konsekvensen?

Det vil helt garantert ta tid før vi får en endelig avklaring på søksmålet. Ifølge kilder Dagens Industri har snakket med, kan det ta så mye som syv-ti år.

Klarna har åpenbart gått inn i saken med åpne øyne, og er dermed forberedt på å ta kampen med den amerikanske tech-giganten.

Selv om kampen vil foregå på juridisk hjemmebane, må man nok utgå fra at det fort kan bli både tungt og dyrt å ta striden – ikke minst for et selskap med de vekstambisjoner som Klarna har.

Relaterte saker

→ (+) Klarna-toppen forteller hvordan fjorårets ti oppkjøp skal smeltes inn i organisasjonen
Klarna-selskap saksøker Google for 2,1 milliarder euro
Hva er Klarnas rolle i gigantsøksmålet?
Klarna lanserer CSS-tjenste, vil bli vekstpartner til nettbutikkene (Tech EU)