Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.
Annonse
Hva er saken?
Fintech-giganten Klarna leverte et resultat for andre kvartal med flere positive indikasjoner enn ventet.
Inntekter og salgsvolum økte, og tapene ble mindre, men det som kanskje vekket mest oppsikt var at selskapet kunne peke på et lite overskudd i mai-måned.
Annonse
Det var tidligere enn ventet. Det siste året har Klarna-sjefen gjentatte ganger sagt at den første lønnsomme måneden skulle kunne komme en gang etter sommeren i år.
Det er imidlertid fortsatt en lang vei å gå for svenskene. Kvartalet endte tross alt med et underskudd på 900 millioner svenske kroner, som skal legges på toppen av de siste årenes gigantiske tap. De siste 2,5 årene ligger Klarnas samlede tap på omtrent 20 milliarder kroner.
Resultatforbedringen gjorde at Siemiatkowski tok til store ord i sitt brev til aksjeeierne. «Dagens resultater tilbakeviser også feiloppfatninger rundt Klarnas forretningsmodell, og viser at denne er tilpasningsdyktig og bærekraftig … Noen hevdet at Klarna ville få det vanskelig i det tøffe makroøkonomiske klimaet med høye renter, men etter å ha ledet selskapet gjennom finanskrisen i 2008, visste jeg at vi hadde en sterk og motstandsdyktig forretningsmodell for å greie dette. Til tross for usikre tider har vi gjort akkurat det vi planla å gjøre»
Hvorfor er dette interessant?
Annonse
Den viktigste årsaken til at Klarna-tallene viser tegn til bedring er at situasjonen på det amerikanske markedet i kraftig endring.
Etableringen i USA har kostet Klarna gigantiske beløp, men det er først nå, åtte år etter starten at det begynner å ta av.
Annonse
– Da vi lanserte i USA var vårt produkt ikke optimert for det markedet. Tidligere tapte vi på hver transaksjon i USA – nå tjener vi penger, sier Siemiatkowski i et intervju med den svenske nettavisen Breakit.
I et annet intervju med Dagens Industri, forteller han at man nå har hatt bruttogevinst tre kvartal på rad i USA, og at Tyskland nå er passert som største marked målt i omsetning, selv om kvartalsrapporten fortsatt sa det omvendte.
Annonse
Med over 30 millioner brukere i USA og mye å gå på, mener Siemiatkowski at Klarna nå er i den situasjonen at fortsatt vekst i USA vil bidra til å øke lønnsomheten, ikke trykke den ned. Han fortalte også at markeder som Frankrike og Italia også er i rask vekst.
En annen viktig årsak til forbedringene, slik Klarna-sjefen ser det, er forretningsmodellen i seg selv, om at den bidrar til å gjøre det enklere for Klarna å tilpasse seg et nytt markedsklima. Et tema som Klarnas Norges-sjef Geir Østby bidro til å utdype for Shifters lesere.
Et viktig element er at Klarna, til forskjell fra de andre store internasjonale BNPL-konkurrentene, er bank. Langsiktige innskudd i Klarna Bank kan brukes til å utstede kortsiktig kreditt mange ganger om for hver spart hundrelapp i banken. Kreditten finansieres med det den samarbeidende butikken betaler til Klarna, i stedet for renter fra kunden. Ifølge Østby er et BNPL-kjøp rentefritt frem til det eventuelt går til inkasso 92 dager etter kjøpet.
Ytterligere et punkt er at Klarna kontinuerlig følger med på kundenes adferd og kan raskt tilpasse hvor mye som lånes ut, ifølge Østby.
Eller som Siemiatkowski uttrykker det i intervjuet med Dagens Industri:
For banker generelt baseres hoveddelen av balansen på kredittbeslutninger som ble tatt for flere år siden. Når vi endrer kredittbeslutning, tar det bare to måneder for halve vår balanse er i henhold til de nye beslutningene.
Hva er konsekvensen?
Det er vel først etter neste kvartalsrapport som det vil være mulig å kunne si noe mer om utviklingen til Klarna.
På det punktet bidro dog Klarna-sjefen ikke med noe særlig opplysning i intervjuet med Dagens Industri. Trendlinjen er tydelig, mente Siemiatkowski, men la til at det er et volatilt marked der det fremover vil være måneder i pluss og etter hvert et helt kvartal og til sist et år.
Mellom radene høres det ikke ut som overskuddet er på plass allerede i neste kvartalsrapport.
Så en eventuell friskmelding av den svenske fintech-giganten må vente. De har jo tross alt tapt over to milliarder svenske kroner bare i første halvår i år.
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
«Det er det eneste nyhetsbrevet jeg leser med en gang det kommer, hver gang. Det er den enkleste og beste måten å holde seg oppdatert på utviklingen og de store spørsmålene innen fintech og betalingsmarkedet.»