FINTECH

Raskere Vipps-fisjon enn ventet for BankID og BankAxept

Målet er å være eget selskap allerede 1. april.

Øyvind Brekke er i full ferd med å samle troppene i BankID og BankAxept og innføre sin egen lilla fargeskala.
Publisert Sist oppdatert

30. juni i fjor ble det kjent at Vipps skulle slå seg sammen med danske Mobile Pay og finske Pivo, og lage en nordisk lommebok-gigant.

Det betydde også at BankID og BankAxept etter tre år under vingene til Vipps nå måtte forlate boet. De to skulle samles i et selskap som fortsatt skulle være hundre prosent eid av banker i Norge. Et nasjonalt eierskap ville sikre nødvendig fart i den fortsatte utviklingen av infrastruktur for ID og betaling. Sist i meldingen kom det frem at den videre prosessen ville følge fremdriften i Vipps-fusjonen:

«Tidspunktet for fisjonen avhenger av når avtalen om sammenslåing mellom Vipps, MobilePay og Pivo blir godkjent av relevante myndigheter. Vi vil starte planleggingen, men vil ikke gjennomføre fisjonen før fusjonen er godkjent.»

Slik er det ikke lenger.

LES OGSÅ: «Det er på tide at BankID og BankAxept kommer ut av skyggen til Vipps»

Ikke noen grunn til å vente

Kjerstin Braathen, konsernsjef i DNB og styreleder i Vipps forklarer kursendringen i en e-post til Shifter:

«En fusjon kan ta litt tid å få på plass og derfor har vi landet på at det nye selskapet bør kunne fisjoneres allerede nå. Øyvind Brekke er på plass som leder og fisjonen er besluttet at skal skje, så derfor kan selskapet etableres uavhengig av når fusjonen skjer. Det vil bidra til at det nye selskapet fortsetter arbeidet i høy fart».

Øyvind Brekke ble administrerende direktør i BankID BankAxept AS så sent som i november. Han fikk jobben nettopp med tanke på fisjoneringen ut av Vipps, og jobben er allerede godt i gang, selv om den siste formelle godkjennelsen av oppdelingen ikke har kommet fra Finanstilsynet.

MELD DEG PÅ FINSHIFT- nyhetsbrevet som kommenterer ukens viktigste fintech-nyheter.

Startdato er ingen spøk

I forrige uke var det kombinert feiring av kontorgjenåpning og det faktum at alle ansatte i BankID og BankAxept nå er samlet på et sted og kan begynne å jobbe som en enhet. Det betyr at i sjette etasje forsvinner alle spor av oransje og blir erstattet med lilla.

– Vi har et mål om at fisjonen skal skje 1. april, men vi må selvfølgelig avvente svaret fra Finanstilsynet, sier Brekke, og legger til at han har vanskelig å se at noe i fisjonsforslaget skulle kunne være problematisk.

– Selv om vi skulle måtte vente noe på et svar, starter vi uansett med ny organisasjon. Fra og med 1. april rapporterer alle som jobber med BankID og BankAxept til meg, fortsetter han.

LES OGSÅ: Nå tar ansiktet over for ordspillene på BankID

Lager nytt holdingselskap

Siden eierne bak selskapene blir de samme som før, skjer det ikke noen dramatiske forskjeller i selskapsstrukturen. Frem til nå har Vipps As vært eid direkte av norske banker, med DNB (45%), Sparebank 1 Betaling (13,25 %) og Balder Betaling (10,625 %) som de største eierne.

Nå opprettes et nytt selskap på toppen – Vipps Holding AS. Det vil eies på samme måte som Vipps gjør i dag. Vipps Holding vil så eie 100 prosent av Bankid Bankaxept AS og 65 prosent av Vipps. De resterende 35 prosentene eies av Danske Bank og finske OP.

At den nye organisasjonsstrukturen på noe vis skulle bidra til å gjøre Bankid Bankaxept AS til et fremtidig salgsobjekt, på samme måte som da bankene solgte seg ut av Nets, avviser Braathen kontant:

«Det er ikke noe tema. Selskapet har mye spisskompetanse innenfor flere områder, og gjennom de siste årene er det bygget opp enda bedre intern kompetanse. Denne styrkingen tilsier at vi fortsatt er i oppbyggingsfase av disse viktige infrastrukturselskapene, og er en økt satsing på ID og betaling fra eiernes side», skriver Braathen i e-posten.

For Øyvind Brekke innebærer den nye organisasjonen at han får en stillingsbrøk der han er 80 prosent sjef for BankID/BankAxept og 20 prosent sjef for Vipps Holding.

– Så du får Rune Garborg under deg?

– Nei, Kjerstin Braathen er fortsatt styreleder og den som bestemmer, sier han.

To skjulte perler

Brekke beskriver jobben han nettopp har begynt i som Norges kanskje mest spennende, og BankID og BankAxept som to skjulte perler som nå skal få skinne på egen hånd.

– I min gamle jobb i DNB møtte jeg bankfolk og investorer fra andre land. Det Norge har oppnådd på digitalisering blir sett på som science fiction, fortsetter han.

For selv om vi i Norge, der 4,3 millioner av oss har BankID, nærmest tar en nasjonal digital ID for gitt, er det ikke slik i særlig mange land. Det er stort sett i Norden og Baltikum at dette er utbredt.

– Ta bare all data myndighetene gjør tilgjengelig. Det ville ikke vært mulig uten BankID.

Retter ID-blikket mot Europa

Men ting begynner å røre på seg i EU. En forordning kalt eIDAS 2.0 er på trappene. I løpet av 2024 er målet at alle EU-borgere skal ha krav på eID om de ønsker det. Den skal være nasjonal og utstedt av staten. Den skal være gratis, og det skal finnes minst en lommebok som kan oppbevare ID-en sammen med førerkort og annet.

– McKinsey har operert med tall som sier at det finnes 6-10 prosents effektiviseringspotensial ved bruk av digital ID. Det klart at EU ønsker seg noe slikt også, sier Brekke.

– Gitt utviklingsnivået i Norge, høres det ut som om du har lyst til at BankID skal være med når de planene tar fastere form. Skal BankID bli eksportvare?

– Vi skal helt klart finne ut hvordan BankID kan spille en rolle i Europa, sier Brekke.

BankAxept har allerede kunder i utlandet

Det samme gjelder den andre delen av Brekkes rike. BankAxept har den samme solide norske posisjon for betaling som BankID har for digitalisering. 86 prosent av alle betalinger i butikk skjer fortsatt med BankAxept.

Den internasjonale interessen for det som skjer i selskapet har faktisk kommet enda lenger på BankAxept-siden. Sammen med franske Thales har man utviklet en plattform som tokeniserer betalingskort og gjør dem tilgjengelige i ulike Pay-løsninger i mobiltelefonen.

Brekke forteller at løsningen allerede har vunnet flere internasjonale kontrakter. Dankort innfører det i sommer, motsvarigheten i Italia, Bankomat er også på kundelisten, likeså er den franske gigantkjeden Carrefour.

– Det er enda et eksempel på hvilket teknologigull og kompetanse vi har i selskapet, som er usynlig fra utsiden, sier Brekke,

– Til sist, har dere planer om å endre selskapsnavnet til noe litt enklere enn Bankid Bankaxept AS?

– BankID og BankAxept er solide merkevarer som skal bestå, men det er altfor langt som navn på selskapet. Vi trenger et enklere navn som sier noe om hvor vi skal, og det skal være mulig å bruke når vi snakker med internasjonale aktører, sier Brekke.