Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.
Annonse
Hva er saken?
Som leder for et av Norges aller største tech-miljøer innen bank og finans, med 400 ansatte og 200 innleide konsulenter til rådighet, er den nye sjefen for Sparebank 1 Utviklings nye sjef, Espen Kjølberg en maktfaktor i ikke bare i bank men også i fintech-verden.
Derfor er det interessant når Kjølberg i et intervju i Shifter sier at det må investeres mye tid og krefter på å få et samarbeid til å fungere.
Annonse
– Jeg opplever at tech-selskapene har en veldig god forståelse av teknologi, men er litt usikre på hvilket problem de egentlig skal løse, mens vi i bank er litt dårlige på å beskrive hvilket problem vi egentlig har, sa Kjølberg og fortsatte:
– Når vi så prater sammen, finner vi ikke alltid helt tonen. Vi er på jakt etter å finne svaret på et problem som er komplekst og sammensatt, men tech-selskapene svarer at de kan løse problemet, uten å helt klare å fortelle hvilket problem hos oss det er de kan løse.
Det eneste eksterne fintech-selskapet som ble nevnt i intervjuet er svenske Minna Technologies, som har spesialisert seg på å avslutte abonnementer.
Hvorfor er dette interessant?
Annonse
Utfordringene med å finne tonen med tech-selskaper er en fascinerende kontrast til den relativt nystartede Nordic Corporate Bank.
I et annet intervju i Shifter forteller gründer og daglig leder Erling Astrup uten å nøle at en helt avgjørende forklaring til at banken på kort tid er blitt lønnsom, er teknologisamarbeidet på KYC, onboarding og eiendomsinformasjon med flere norske tech- og fintech-selskaper.
Annonse
– Alle disse løsningene har gitt oss store fordeler, sier Astrup.
Minst like interessant er hvordan Astrup ser for seg veien videre for banken og at det ikke bare kommer til å handle om at banken betaler andre for å få smarte løsninger.
Annonse
– Vi har raskt klart å bygge tilstrekkelige finansielle muskler til både å kunne støtte selskaper som leverer fremtidsrettet teknologi, og også investere i internutvikling.
Så sterk er troen at flere av de ansatte i banken har investert egne penger i en av samarbeidspartnerne, Enin,
Hva er konsekvensen?
Det finnes selvfølgelig flere grunner til at en etablert og en ny bank forholder forskjellig til ny teknologi. Som at at 600 ansatte logisk bør klare å finne interne løsninger på de fleste problemer, mens under 20 ansatte må vende seg til andre for å få løsningene de trenger.
Likevel er kontrasten mellom de to i hvordan de forholder seg til eksterne samarbeid meget interessant.
Noen former for økt samarbeid vil tvinge seg frem, det er også Espen Kjølberg på det klare med. Da han skisserer hvordan bankenes arbeid vil endres de kommende årene, er han tydelig på at eksempelvis compliance er et område bankene ikke har noe å tjene på å konkurrere.
– Det er helt enkelt ikke kostnadseffektivt å prøve å gjøre alt selv på compliance-sporet, sa Kjølberg.
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
«Det er det eneste nyhetsbrevet jeg leser med en gang det kommer, hver gang. Det er den enkleste og beste måten å holde seg oppdatert på utviklingen og de store spørsmålene innen fintech og betalingsmarkedet.»