Knut Anders Wangen, kommersiell direktør i Danske Bank
Knut Anders Wangen, kommersiell direktør i Danske Bank

Samler kontoinformasjon på et sted – på tvers av landegrensene

Bedrifter med konto i flere banker spredt over Norden kan nå få tilgang til all kontoinformasjon på et sted. Det er Danske Bank som tar PSD2-løsningene over i bedriftsmarkedet.

Publisert Sist oppdatert

Deling av kontoinformasjon på tvers av bankene var en av de første tingene som kom på plass etter at PSD2-direktivet ble innført. I privatmarkedet har det vist seg å være en tjeneste som har hatt begrenset verdi for kundene.

I bedriftsmarkedet forholder det noe annerledes. En bedrift trenger ikke å ha vokst seg fryktelig stor før det blir aktuelt med konti i flere banker, og har selskapet ekspandert utover landegrensene er det i hvert fall sannsynlig at antallet bankforhold har økt.

- I privatmarkedet er dette en funksjon som er «nice to have», men i bedriftsmarkedet er dette en kjærkommen nyhet for bedriftskunder som opererer med flere banker og ikke minst de som bruker ulike banker i flere land. Det viser tilbakemeldingene fra våre pilotkunder, sier Knut Anders Wangen, kommersiell direktør i Danske Bank Norge.

Blir tilgjengelig i «Districts-kontoret»

Muligheten for å kunne se saldoinformasjon og transaksjonsoversikt og kunne søke i den blir gjort tilgjengelig via Danske Banks bedriftsnettbank District. Informasjonen blir oppdatert fire ganger per døgn.

– Alt dette er jo drevet frem av PSD2-direktivet. Vi var den første som gjorde dette i privatmarkedet og nå er vi først i Norden også på bedriftssiden, sier Wangen.

Bak kulissene står Nordic API Gateway, den danske API-plattformen der Danske Bank og DNB er storeiere, for mye av funksjonaliteten. Nordic API Gateway fungerer som en aggregator som står for tilkoblingen til alle bankene, slik at Danske Bank bare har et punkt å koble seg til – mot Nordic API.

- Det gjør det mindre komplisert for oss. Det fungerer slik at District-kundene får tilgang til en modul der de velger hvilken bank som skal legges til. Nordic API tar så hånd om påloggingen i den andre banken og husker etterpå autentiseringen slik at kundene ikke må logge på hver gang, forteller Wangen og legger til:

– Man må bare oppdatere det hver tredje måned, omtrent som et passord.

Det betyr at bankene har gitt Nordic API en form for delegert kundeautentisering, slik at det er det danske selskapet som fasiliterer påloggingsmekanismen fra de andre bankene.

Skal utvides med betalingsmuligheter

Muligheten til å hente kontoinformasjon på tvers av bankene er lansert i hele Skandinavia (Norden). Etter hvert skal det også legges til funksjonalitet for betalingsinitiering. Det vil si at kundene kan utføre betalinger fra konto i andre banker gjennom bare å være pålogget i District.

I tillegg utvider Danske Bank sitt samarbeid med fintech-selskapene Axeptia og danske Zenegy i bedriftsmarkedet. Axeptia skal levere en kreditthåndteringsløsning til bankens bedriftskunder, mens Zenegy bidrar med en løsning som forenkler håndteringen av utlegg, skriver FinansWatch.