Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.
Annonse
Hva er saken?
Mandag meddelte Finanstilsynet at det kun var to søkere til den tredje runden av den regulatoriske sandkassen.
Poqyt Financials AS og R8me AS heter søkerne og tilsynet melder at begge fortsatt er til vurdering.
Annonse
Resultatet betyr at utviklingskurven peker bratt nedover. 12 søkere første året ble til fem andre år og nå altså kun to søkere.
Utviklingen ligner de som har skjedd i både Storbritannia og Danmark. Begge land har gått fra en fast søknadsfrist til løpende opptak. Sandkassekoordinator Vidar Stjern Nordtømme, mer enn antyder overfor Finanswatch at det er trolig utvikling også i Norge.
Hvorfor er dette interessant?
Den labre interessen fra norske fintech-selskaper står i sterk kontrast til de selskapene som faktisk har deltatt i sandkassen.
Annonse
– I en sandkasse blir nok møtene litt mer uformelle. Det gjør at man virkelig når ned i kjernen av problemstillingene Jeg tror det er utrolig nyttig å for både næringsliv og myndigheter å samarbeide på denne måten, sa Rikke Øksnes, compliance-konsulent i Quesnay etter at selskapet hadde vært med det første året.
Og for Stephan Nilsson og Torje Sunde i Abendum ble konsekvensen av diskusjonene med Finanstilsynet enda større. Takket være avklaringene som ble gjort fikk de bygget en bedre løsning enn den de hadde med seg inn i sandkassen.
Annonse
– Dette viser jo hvorfor sandkassen fyller en funksjon. Hadde vi prøvd å begynne å bygge vår software før vi hadde fått alle disse avklaringene, ville vi raskt ha funnet ut at det hadde vært en dyr feil å gjøre, sa Sunde til Shifter tidligere i år.
Hva er konsekvensen?
Annonse
Å bytte til løpende opptak slik at startups som har behov for avklaringer kan få dem når det trengs i stedet for å søke om det på et gitt tidspunkt, høres ut som en fornuftig endring.
En annen ting det kan være verdt å se på er hvor i utviklingsfasen selskapet er.
I forkant av den første sandkassen hadde tilsynet en forestilling om at sandkassen var til for selskaper som skulle lansere et produkt til ekte kunder i et ekte marked. Det ble veldig tydelig sagt at sandkassen ikke skulle være et isolert testmiljø.
Etter to år konkluderte Nordtømme med at slik var det ikke blitt:
– Det har vært mye fokus på regulatoriske avklaringer og diskusjoner rundt forståelse av regelverket. Samtidig har det vært mindre testing på reelle kunder i markedet. Produktene som har vært tatt opp i sandkassen, har vært mer av MVP enn ferdig produkt, sier Nordtømme før han la til:
– Det har kanskje vært fornuftig. Det regulatoriske avklaringene som gjøres i sandkassen vil jo være avgjørende for hvordan man utvikler produktet. Sandkassen kan ha bidratt til å unngå unødvendige utviklingskostnader for foretakene.
Det er åpenbart at Finanstilsynet gjør noe rett, når deltakerne er så positive. Like åpenbart er det at noe er feil, når budskapet ikke når ut. Kanskje Norge kunne trenge en «kommunikatorisk» sandkasse i tillegg ...
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
«Det er det eneste nyhetsbrevet jeg leser med en gang det kommer, hver gang. Det er den enkleste og beste måten å holde seg oppdatert på utviklingen og de store spørsmålene innen fintech og betalingsmarkedet.»