Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.
Annonse
Hva er saken?
Vipps er midt oppi fusjonsarbeidet med Mobilepay. Det koster penger. Da resultatet for 2022 ble presentert rett før sommeren, viste det et tap på 342,2 millioner kroner. Det er det største tapet i løpet av et år for selskapet.
Vipps-sjef Rune Garborg var tydelig på at noen umiddelbar resultatforbedring ikke er å vente. 2023 vil preges av arbeidet med å konsolidere Vipps og Mobilepay til et selskap og få på plass én teknologisk plattform. En jobb som vil bidra til at «kostnadssiden vil være krevende også i år», ifølge Garborg.
Annonse
Store minus på bunnlinjen og avviklingen av noen mislykkede satsinger (mobiltelefoni og QR-koder i betalingsterminaler) har imidlertid ikke lagt noen demper på selskapets evne til å teste ut nye ideer.
I juni ble det kjent at Vipps satser stort på å bli samlestedet for de store butikkjedenes kundeklubber. Et pilotprosjekt sammen med Stormberg viste at andelen mennesker som fullførte påmeldingen hos kundeklubbene gikk fra 30 til 90 prosent etter at Vipps Logg inn ble tatt i bruk.
Piloten viste også at den som velger å bli medlem i stor grad også velger Vipps som betalingsmiddel. Det betyr at Vipps kan ha funnet en måte å fortsatt spille en rolle som betalingsalternativ i fysiske butikker til tross for at forsøket med QR-koder ikke lyktes.
– Identifiseringen med Vipps ID-løsning i kombinasjon med betalingsløsningen, tror vi kommer til å oppnå en høy vekst, sier Garborg.
Annonse
Hvorfor er det interessant?
Det å legge til rette for butikkene er Vipps Mobilepays viktigste prioritet. Det er ikke så rart, det er tross alt derfra inntektene som en gang i fremtiden skal gjøre selskapet lønnsomt, vil komme. I dag bidrar omtrent halvparten av alle transaksjoner i Vipps-appen med inntekter til Vipps, og den har økt raskt de siste årene.
Annonse
Helt siden fusjonen ble kjent har Garborg poengtert vekten av å få på plass én teknologisk plattform for selskapet. Da vil de store nordiske kjedene bare trenge et integrasjonspunkt mot Vipps. Det vil spare tid og penger.
Et annet viktig spor et å få på plass en komplett checkout-løsning. Vipps’ eget alternativ har vært klart en god stund, men har manglet muligheten for utsatt betaling. Også der har Rune Garborg vært klokkeklar, en checkout uten BNPL-løsning er sjanseløs.
Annonse
Dette punktet er fortsatt ikke helt avklart. Den første søknaden til Finanstilsynet fikk nemlig nei i fjor.
– Det er ikke tilstrekkelig å være et betalingsforetak for å kunne tilby en betalingsutsettelse på 14-30 dager, eller en oppsplitting av betalingen som det er det produktet vi ønsker å tilby markedet, forklarte Garborg.
Nå har Vipps Mobilepay levert en ny søknad for å bli godkjent som finansforetak.
Om vi forutsetter at den søknaden får en positiv behandling og legger til nevnte kundeklubbsatsing som et element, mener FinShift at det er mulig å begynne å se konturene av en fremtidig Vipps-app, som kan bli veldig spennende.
Hva er mulighetene?
Det kan være at FinShift har hatt tid å til å trekke tankerekkene litt for langt i løpet av sommeren, men slik vi ser det peker ledetrådene faktisk mot noe som kan minne en god del om de finansielle elementene i lommeboken som «erkefienden» Apple tilbyr sine kunder i USA.
Om vi begynner med utsatt betaling. Apple lanserte Apple Pay Later i fjor sommer. Dermed kan Apple-brukerne søke om å dele opp betalingen av et kjøp direkte i lommeboken. Selv om Vipps og Garborg først og fremst har snakket om utsatt betaling i checkout-løsningen som skal selges inn til butikkene, er det nærliggende å tro at muligheten til å skyve på eller dele opp en betaling skal være en del av det å betale med Vipps også.
Satsingen på kundeklubber eller lojalitetsprogram er noe du også finner i Apples lommebok. Også her er veien kort til å se for seg at Vipps planlegger å tilby en måte der brukeren i betalingsøyeblikket både kan ta imot og ta i bruk belønninger og bonuser fra butikkene de er medlemmer hos.
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
«Det er det eneste nyhetsbrevet jeg leser med en gang det kommer, hver gang. Det er den enkleste og beste måten å holde seg oppdatert på utviklingen og de store spørsmålene innen fintech og betalingsmarkedet.»