FINTECH

Spense kapret mannen bak bilsatsingen til Finn, og akselererer raskt for internasjonal vekst

Etter å ha fått over 200 norske bilverksteder og -forhandlere på kundelisten i løpet av drøyt et år, er tech-selskapet Spense klare til å satse internasjonalt.

Jonas Lisgård gründer og daglig leder (t.v.) og Lars Vangen Jordet operativ sjef i Spense har store planer om nå ut internasjonalt i løpet av det kommende året.
Publisert

– Om et år skal vi i hvert fall være på plass i hele Norden pluss et land til. Hvis ikke, så blir jeg veldig skuffet, sier gründer og daglig leder Jonas Lisgård til Shifter da vi møter ham og den nyansatte driftssjefen (COO) Lars Vangen Jordet i kontorlokalene til en gammel tobakksfabrikk midt i Oslo.

Lisgård innrømmer at det er et ambisiøst mål, men likevel fullt gjennomførbart.

– Vi begynner å få en del referanse-case i porteføljen som genererer interesse fra nye selskaper, som har både nordisk og europeisk tilstedeværelse. Det begynner å gi oss en god del «traction».

Underskudd og kapitaltilførsel

Slike vekstambisjoner krever en betydelig tilførsel av eksternt kapital. Særlig ettersom regnskapene til Spense har hatt høyst begrensede inntekter og betydelige kostnader, mens man har bygget og utviklet plattformen.

I 2021 fikk Spense et underskudd på 18,4 millioner og Lisgård forteller at 2022 ser ut til å ende på et lignende nivå, etter at omsetningen endte på rundt millionen i fjor. Hvordan regnskapet ser ut hittil i år, vil Spense-sjefen ikke fortelle i detalj om. Han sier at det er sterk vekst omsetningen og at Spense-plattformen nylig passerte betalinger for 300 millioner kroner siden starten.

I juni i fjor fylte Spense på kassen for tredje gang. Etter to mindre runder, hentet selskapet da 14 millioner kroner. Største investor var Tekas AS, investeringsselskapet til familien Kjeseth, som også er en av de største eierne i Bertel O. Steen. Investor Jørn Myrestrand deltok også i emisjonen gjennom Arepo Invest.

Den runden verdsatte Spense til 350 millioner kroner, fortalte Lisgård selv i en podkast i fjor høst.

Pengene ble i stor grad brukt på plattformen og å fullføre dreiningen inn mot bilbransjen, og å få på plass alle nødvendige integrasjoner.

Strategisk kapital

For et par uker siden sluttførte Spense den fjerde runden, og fikk inn Gjensidige Mobility Group som strategisk investor. Da var situasjonen en annen. Selskapene har ikke ønsket å si noe om beløp, men etter det Shifter erfarer var investeringen større, mens verdivurderingen var på et lavere nivå.

– Prising av vekstselskaper er notorisk vanskelig, men siden Spense ble en innovativ aktør i mobilitetsbransjen, har vi klart å hente nødvendig kapital til en fornuftig verdsettelse med de langsiktige investorene vi har ønsket med på laget, sier Lisgård.

Han er strålende fornøyd med at den nye investoren også har inngått en kommersiell avtale med Spense og at Gjensidige Mobility-sjef Daniel Frøyland tar plass i styret.

– Spense har potensial til å revolusjonere kundereisen for bil og service, og vi ser store gevinster for både sluttkundene og bilbransjen. Derfor går vi nå inn som investor og støttespiller for Spense, sa Frøyland i en pressemelding da investeringen ble kjent.

Godt posisjonert

Lisgård og Vangen Jordet mener at Spense her og nå er godt posisjonert til å skaffe seg et forsprang som blir vanskelig å ta igjen for fremtidige utfordrere. Fjoråret ble brukt på å optimalisere plattformen for bilbransjen. Nå er tiden kommet for å skalere, og den friske kapitalen skal i høy grad gå til å forsterke teamet, ikke minst kommersielt.

– I dag er det ingen annen som prøver å løse akkurat dette problemet for bilbransjen. Kan vi komme dit at vi er integrert med alle de største selskapene, blir det veldig vanskelig for nummer to eller tre på dette området, med mindre de kan komme med noe helt nytt, sier Vangen Jordet.

Ny COO startet Schibsted Ventures

Med nesten 25 års erfaring fra bilbransjen vil Vangen Jordet få en helt sentral rolle i skaleringsfasen til Spense. Han har blant annet bygget opp bilsatsingen til Finn.no i Norge og senere også Schibsted/Adevintas tilsvarende satsing i Spania. Imellom startet han Schibsted Ventures og ledet den virksomheten i seks år.

– Digitalisering og nye betalingsalternativer er vanskelig og dyrt å få til i denne bransjen. Gullet ligger i at vi kan gi dem en rekke nye digitale løsninger. de ikke klarer å skape selv, sier han.

Opptatt av kundereisen

Spense er et av mange selskaper som prøver å finne sin egen «sweet spot» i det raskt voksende mobilitetslandskapet. For Spense betyr det en plattform som tilbyr en rekke ulike betalingsløsninger til bilforhandlere og verksteder.

Kongstanken for Lisgård, helt siden han forlot Brabank i 2020 for å starte Spense, har vært å bygge en betalingsplattform som kan integreres med andre fagsystemer for å gi best mulig kundereise.

– Jeg ville gi brukerne av fagsystemer to valg. Ønsker du å selge denne fordringen og få penger i morgen, eller ønsker du at noen administrerer den for deg? forklarer Lisgård.

Jonas Lisgård og Lars Vangen Jordet mener Spense har fått et lite forsprang på veien mot målet om å bli «the way to pay» i bilbransjen

Det var imidlertid ikke gitt at han skulle gå «all in» på bilbransjen. I starten var det faktisk arkitekter og advokater som var målgruppen. I fjor ble det så bestemt at alt skulle rettes inn mot bilbransjen.

Vil helst ikke være fintech

Plattformtanken har derimot vært den samme hele veien.

Den står til og med så sterkt at Jonas Lisgård helst ikke vil kalle Spense for fintech-selskap, selv om betalingselementet er det mest fremtredende i det selskapet tilbyr sine kunder.

– Det er kundereisen som er det viktigste. Da er det ikke noe poeng for oss å skaffe konsesjon og bygge betalingsløsninger selv. Det er bedre å samarbeide med aktører som er skikkelig gode på det de gjør så syr vi det sammen til en totalpakke, sier Lisgård.

Kjente samarbeidspartnere

Dermed finner man en rekke kjente fintech-navn på listen over samarbeidspartnere: Worldline fungerer som tilrettelegger for kortbetalinger, men Stripe, Nets og Adyen er andre alternativer, og Lisgård forteller at Spense også har vært i dialog med Dintero om et mulig samarbeid. For konto-til-konto-betalinger står Neonomics for integrasjonen. Alle former for utsatt betaling, fra faktura til ulike typer av kjøp nå, betal senere-løsninger, tar tyske Riverty hånd om, mens norske Two gjør det samme for bedriftskunder.

Betaling er likevel bare den ene siden av integrasjonen. For å bli en skikkelig interessant aktør for bilforhandlere og verksteder, er integrasjonen med fagsystemer fra selskaper som Incadea, Helios og Vitec, minst like viktige for digitaliseringen av kundereisen til den som skal reparere bilden.

Disse selskapene leverer såkalte «dealer manangement»-systemer. De er bilbransjens ERP-systemer og skal man gjøre noe for bilbransjen er det like viktig ha integrasjoner med dem, som det er for et e-handelsselskap å integrere seg med Shopify.

Her ligger skaleringsmulighetene

I dag er hovedpartene av kundene lokale bilverksteder, men flere større kjeder finnes også. Harald A. Møller bruker Spense for å selge bilmerkene Skoda og Cupra. Nylig kom verkstedskjempen Mekonomen inn på kundelisten, til å begynne med for selskapets norske verksteder. Slår det an, er veien kort til at Spense kan gå videre med andre Mekonomen-verksteder i Norden og Baltikum.

– Kundene blir mer og mer internasjonale. Kan vi lykkes med dem i Norge, øker sjansen for at de vil ha oss som kundereisepartner også andre steder, sier Lars Vangen Jordet.

Alle disse bruker noen av de nevnte fagsystem-leverandørene, og for Lisgård er det direkteintegrasjonen med disse som representerer de virkelig raske internasjonale skaleringsmulighetene.

– Ta Incadea, som vår plattform allerede er integrert med. De finnes i 100 land over hele verden. Vi hadde ikke måttet gjøre fryktelige store tilpasninger for å kunne lansere i Tyskland eller Sør-Korea i morgen, sier Lisgård.

– Hvordan tjener dere penger i dag? Tar dere en transaksjonsavgift eller jobber dere etter en abonnementsbasert Saas-modell?

– I dag tar vi en transaksjonskost. Det er helt i orden for et lite bilverksted. Alt ettersom vi får større kunder, vil det bli mer og mer nødvending å gå mot en Saas-modell. Det er noe vi jobber med nå, sier Lisgård.

Abonner på nyhetsbrevet FinShift

Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen