Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.
Annonse
Hva er saken?
Fintech-selskapet Stripe melder at veksten i 2022 vil bli lavere enn året før. Det kommer frem i det årlige brevet de irske gründer-brødrene Patrick og John Collison sendte ut til «menigheten» rett før påske.
Varselet høres imidlertid litt verre ut enn hva det er.
Annonse
I brevet forteller Collison-brødrene at selskapet i 2021 prosesserte betalinger for mer enn 640 milliarder dollar, cirka 5650 milliarder kroner. Det førte til en formidabel vekst på 60 prosent sammenlignet med året før.
En betydelig del av denne veksten kom fra adferdsendringer hos brukerne som følge av pandemien, skriver brødrene i brevet, og konkluderer med at den e-handelsboomen som kom av at folk måtte sitte hjemme, var et engangstilfelle som ikke vil gjentas.
Hvorfor er dette interessant?
Med en verdivurdering på 95 milliarder dollar, cirka 840 milliarder kroner, er Stripe fintech-selskapet som får til og med Klarna å se ut en mellomstor bedrift.
Annonse
Ifølge brevet er 60 prosent av alle amerikanske selskaper som ble børsnotert i fjor Stripe-kunder.
Så når de irske gründer-brødrene Collison kommer med indikasjoner om det kommende året, er det av interesse for en hel fintech-verden.
Annonse
Hva er konsekvensen?
Selv om Stripe-gründerne skrur ned vekstforventningene, betyr det ikke at de ser på 2022 som et kriseår. Tvert imot, i brevet skriver de at mulighetene som følger med internettdistribusjon er undervurderte, og peker ut flere områder som vil føre til vekst for selskapet i året som kommer.
Annonse
► Den kreative økonomien - det vil si folk som lager podkaster, Tik Tok-videoer, nyhetsbrev og annet innhold, og som får betalt direkte av brukerne.
► «Embedded finance» - at betaling og andre finansielle tjenester integreres i nettbutikker og andre steder som tradisjonelt ikke har hatt med banktjenester å gjøre.
► Det faktum at en stor del av verdens småbedrifter mangler tilgang til finansieringen de trenger, pekes også ut som en mulighet. Brødrene siterer undersøkelser som viser at 53 prosent av småbedriftseiere må besøke et bankkontor for å få det de trenger og at 23 prosent fortsatt må sende en faks for å få åpne bankkonto. "Landskapet ser fortsatt ganske så antikt ut", skriver brødrene.
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
«Det er det eneste nyhetsbrevet jeg leser med en gang det kommer, hver gang. Det er den enkleste og beste måten å holde seg oppdatert på utviklingen og de store spørsmålene innen fintech og betalingsmarkedet.»