Fintech
Strise klar for internasjonal ekspansjon etter dobling i fjor
Fintech-selskapet Strise har fått fart på inntektene, og nå er gründer Marit Rødevand klar for å ta selskapet ut i verden. Over sommeren blir Storbritannia første stopp utenfor Norden.
Fintech-selskapet Strise har siden oppstarten i 2016 spesialisert seg på å hjelpe selskaper med å vite det som er verdt å vite om kundene deres. Altså det som ofte blir kalt KYC- «know your customer».
Etter driftsinntekter på 9,4 millioner kroner og kostnader på nesten 25 millioner kroner i fjor, endte Strise opp med et resultat før skatt på minus 15,9 millioner kroner. Det var tilnærmet en dobling av både inntekter og underskudd sammenlignet med 2021.
Daglig leder og medgründer i Strise, Marit Rødevand, mener resultatet viser at selskapet følger utviklingsplanen.
– Jeg er veldig fornøyd med inntektsveksten i 2022. Den er også en sterk bekreftelse på at produktene vi har lansert, og at strategien vår fungerer som forventet, skriver Rødevand i en e-post til Shifter og legger til:
– Økningen i kostnader må sees i kontekst av de investeringene vi har gjort. Utviklingen av nye produkter, satsing på talentfulle ansatte, og økte investeringer i salg og markedsføring er helt nødvendige steg for å styrke posisjonen vår i markedet og for å sikre fremtidig vekst og lønnsomhet.
Møter stor bankinteresse
I fjor høst etablerte Strise seg både i Sverige og Danmark. Det har gitt resultatet. Ifølge Rødevand er nå rundt 70 prosent av de største bankene i Norden på kundelisten til selskapet.
Det innebærer også at inntektene har bedret seg betraktelig i 2023.
– Vi snakker om cirka en dobling siden desember, kun seks måneder inn i året. Vi opplever et sterkt momentum, ettersom de fleste av våre kunder nylig har kommet om bord, skriver Rødevand.
Satser i Storbritannia
Selv med en sterk inntektsforbedring, vil 2023 derimot ikke bli et år der Strise følger strømmen og legger alt fokus på lønnsomhet.
Rødevand har store planer for selskapets AI-plattform, som hjelper banker, fintech-selskaper og andre finansaktører med å effektivisere arbeidet med såkalt KYC og AML (kjenn din kunde og antihvitvasking).
– Over sommeren lanserer vi Strise i Storbritannia. Det blir en stor milepæl for oss, men å skalere virksomheten til nye markeder krever alltid en investering, skriver Rødevand.
Plattformen til Strise samler tilgjengelig data fra mange kilder; som eierskapsstrukturer, offentlige meldinger, Brønnøysundregisteret, nyheter, finansiell data, ESG-data, saker fra rettsvesenet, med mer.
I fjor høst lanserte selskapet også Strise Global, som legger til informasjon fra internasjonale kilder, og hentet i samme slengen 34 millioner kroner fra investorer.
– Vi gjennomfører screening, onboarding og monitorering av kunder og tilbyr innsikt på det. Alt blir gjort i en og samme arbeidsflyt. Med Strise får kunden etterlevd sanksjonsregelverket med en gang, sier Rødevand.
Podkast-suksess
For å gjøre omverden oppmerksom på at Strise i begynnelsen av 2022 hadde spisset virksomheten inn mot nettopp KYC og AML, valgte selskapet en litt annerledes løsning. Det var podkasten «The Laundry».
– Da vi pivoterte i januar 2022 var det ingen som assosierte oss med kategorien. Da Lars Lunde Birkeland, vår CMO, startet, var hans første prioritering å få målgruppen til å tenke på Strise når de tenkte på KYC og AML, ifølge Rødevand.
The Laundry klarte oppgaven. I dag har Strise rundt 4000 «streams» i måneden fra lyttere i målgruppesegmentet.
Kostnaden har heller ikke vært avskrekkende. Det har gått til teknisk utstyr og lønn til en videoprodusent.
– Det har vært en uvurderlig investering, skriver Rødevand, og legger til at det skal bli enda med av den sammen vare når Strise etablerer seg i Storbritannia.
– Vi girer opp satsingen og har ansatt en egen podkast-produsent som kommer fra mediebransjen. Han er også vår første ansatte i UK.