FinSHIFT 27.10.2021

Strømutfordrer med smart bruk av PSD2-data

Publisert Sist oppdatert

Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.

Arnt Inge Sætern, daglig leder i Elekt

Hva er saken?

Strømselskapet Elekt og daglig leder Arnt Inge Sætern er blitt det første selskapet med såkalt PSD2-lisens, som ikke er et fintech-selskap.

I september fikk selskapet konsesjon som AISP (tillatelse til å hente ut kontoinformasjon) og PISP (tillatelse å initiere betalinger) fra Finanstilsynet.

Den som vill sjekke ut om det er mulig å få billigere strøm, logger inn med Vipps på Elekts hjemmeside, så tar selskapets «fakurarobot» over. Den henter ut e-fakturaen fra strømleverandøren, leser av den og beregner hvor stort påslag strømleverandøren har gjort på strømprisen. Om det er høyere enn Elekts 39 kroner i måneden og 1 øre i påslag på spotprisen, får kunden tilbud om å bytte der og da.

Tjenesten har faktisk vært tilgjengelig helt siden februar, men da bare for kunder i BN Banks nett- og mobilbank. I påvente av egen PSD2-lisens har Elekt samarbeidet med BN Bank og brukt bankens konsesjon til å hente ut kontoformasjon fra kunder i banken.

Hvorfor er dette interessant?

Da PSD2-direktivet ble innført i september 2019, var det mange store ord som ble sagt om mulighetene som skulle åpne seg. Så fort nye raske fintech-aktører fikk tilgang til bankenes kundedata, skulle vi få se en mengde nye innovative tjenester.

Den illusjonen sprakk definitivt i november i fjor, da Alf Gunnar Andersen i Horde dro i gang det store PSD2-bråket og anklaget bankene for å trenere arbeidet med å få de nødvendige API-ene på plass.

Uansett hva man må mene om rett eller feil i den krangelen, kan vi konstaterte at de nye innovative tjenestene basert på PSD2-informasjon har latt vente på seg.

Så langt har det handlet mye om å kunne vise saldo fra en konto i en annen bank, eller i beste fall overføre penger fra en bankkonto direkte til en app, som for eksempel kryptobørsen Firi (tidligere MiraiEx) har lagt opp til med hjelp av Neonomics.

Akkurat API-aggregatorer som Neonomics, Tink, Aiia og Nets, har stått bak mange nye tjenester på vegne av andre selskaper.

Elekt går ett steg lenger og bruker ikke bare kontoinformasjonen, men henter også ut fakturaen som ligger bak.

Høstens strømprissjokk har skapt en nytt interesse for å faktisk forstå hva står i den regningen de fleste av oss har størst problemer med lese. Elekt har klart å skape en meget enkel og elegant måte å fortelle deg om du har penger å spare, basert på hva du faktisk betaler i dag. Et svar som tar maksimalt et halvt minutt å få.

Det er også vanskelig å se at nykomlingen i fintech-verdenen, vil bli vurdert som en trussel av bankene, på samme måte som fintech-selskapene mener at de har blitt oppfattet som.

Hva er konsekvensen?

Det Elekt har kommet opp med er på mange måter den kanskje mest interessante PSD2-tjenesten hittil, Kanskje er det typisk at er en aktør som kommer «utenfra» står bak. At de har klart å tenke litt mer utenfor boksen enn andre.

Samtidig har selskapet jobbet målrettet mot det. Arnt Inge Sætern forteller til Finshift at de øynet muligheter med PSD2 allerede da de startet i 2018.

Nå ser vi frem imot at andre selskaper som ikke er typiske fintech-selskaper, lar seg inspirere

Les mer: (+) Bruker strømregningen fra konkurrentene for å tilby billigere strøm