Svensk fakturatjeneste henter 260 millioner kroner og retter blikket mot Norge
Amerikansk venturekapital skal hjelpe svenske Billogram å ekspandere til nye markeder.
Billogram startet for ti år siden med å digitalisere papirfakturaer. I dag ser selskapet ikke på seg selv som en fakturaløsning, men som et relasjonsverktøy som hjelper B2C-selskaper med å få mer fornøyde kunder.
– I 2017 innså vi at fakturaen ikke bare handler om betaling, men at det er et B2C-selskaps viktigste kontaktflate med kunden. Etter det har vi ikke mistet en eneste kunde, sier Carl Lindberg, kommersiell sjef i Billogram, i en pressemelding.
Kursendringen har gitt resultat. I 2020 økte antallet signerte kundeavtaler med 300 prosent og kjente svenske varemerker som Kry, Ownit og Telge Energi ble lagt til på kundelisten.
Salget er 50 prosent opp
2021 har fortsatt i samme spor. Ifølge Billograms administrende direktør, Jonas Suijkerbuijk, har selskapet i første halvår økt salget med 50 prosent sammenlignet med fjoråret.
Det er sannsynligvis slike tall som gjør at det San Francisco-baserte venturekapitalselskapet Partech satser totalt 350 millioner svenske kroner på tjenesten. Eksisterende eiere selger aksjer for 90 millioner. Resterende 260 millioner kommer via en nyemisjon som tilfaller Billogram.
Sikter på seks nye land
Disse pengene skal brukes til å akselerere veksten. Antallet ansatte skal dobles og dessuten skal Billogram etablere seg i seks nye markeder: Norge, Finland, Irland, Frankrike, Spania och Italia. Utover Sverige er selskapet fra før av etablert i Tyskland.
– Billogram oppdaget en luke i markedet og har i det stille bygget den mest avanserte fakturerings- og betalingsplattformen for store B2C-selskaper, som vil integrere fakturering, betaling og innkreving i en og samme løsning. Den kommersielle suksessen vi har vist har styrket vår overbevisning, og vi ser frem imot å støtte teamet i arbeidet med å ta løsningen ut i Europa og resten av verden, sier Omri Benayoun, General Partner i Partech.
Ifølge det svenske nettstedet Breakit omsatte Billogram for 67,5 millioner svenske kroner i 2020, opp fra 54 millioner kroner året før. Driftsresultatet endte på minus 17,9 millioner kroner i 2020, litt opp fra minus 15,7 millioner i 2019.