Det er få norske fintech-selskaper som har en historikk som er like tett knyttet opp til Sbanken som Quantfolio. Selskapet fikk sitt gjennombrudd i 2017 da gründerne Helge Hannisdals og Jan Åge Skaathuns algoritmiske robotmotor dukket opp som en helautomatisk investeringsrådgiver i Sbanken.
Annonse
Satsingen var så vellykket at Sbanken gikk inn og kjøpte nesten 40 prosent av selskapet, og sikret seg samtidig eksklusiv rett til å bruke Quantfolios løsning i det norske markedet.
Ny hovedeier
Slik er det ikke lenger. I 2020 fikk Quantfolio endret på den avtalen og etter hvert har selskapet fått inn flere andre store aktører på kundelisten. Den fremste av disse er Storebrand.
Annonse
I januar i år erstattet Storebrand Sbanken i rollen som største aksjeeier i Quantfolio. Dette etter at forsikringsgiganten stått for omtrent 90 prosent i en kapitaltilførsel på 70 millioner kroner.
Den avtalen skal ikke ha hatt noe å gjøre med at DNB ønsket å kjøpe Sbanken, men Jan Åge Skaathun, chief commercial officer i Quantfolio, innrømmer at spillebrettet nå blir et annet.
– Når vi når får inn DNB på «cap table» har vi to virkelig solide eiere, sier Skaathun til Shifter,
Tar det nesten for gitt at DNB er interessert
Annonse
Foreløpig forholder seg selskapet til avtalen med Sbanken, men Skaathun har tro på at den nye eiersituasjonen kan innvirke positivt på den dialogen som allerede finnes med DNB.
- Vi må jo nesten ta det for gitt at de er interessert. Dette er jo faktisk verdens eneste sertifiserte robotrådgiver, sier Skaathun.
Annonse
Finansnæringens Autorisasjonsordning, Finaut, startet i fjor opptakene til verden første autorisasjonsprosess for robotrådgivere, og den 21. juni i fjor ble Sbanken «Sparerobot» den første å bli godkjent.
- Vi er ikke bekymret for om man skal videreføre kundeforholdet, vi ser det heller som en mulighet til en større relasjon, sier Skaathun.
Annonse
Håper på utvidelse av DNB-avtale
En annen fintech-utfordrer som ser at DNBs kjøp Sbanken kan åpne for nye muligheter er Aprila. Men det er fra et nesten omvendt perspektiv, der inngangen kommer via DNB.
I september i fjor ble det kjent at DNB og Aprila Bank hadde inngått en samarbeidsavtale som gikk ut på at DNB skulle begynne å markedsføre Aprilas automatiserte lånesøknad for kassekreditt på opp til to millioner kroner til storbankens egne kunder.
Tirsdag denne uken ble Aprila Kassekreditt offisielt lansert i DNB Puls, banker mobilapp for bedrifter.
Den skulle Aprila-sjef Halvor Lande gjerne se fikk større spredning.
- En utvidet DNB-avtale, der Sbankens bedriftskunder på sikt også blir inkludert, hadde vært veldig interessant for oss, sier Lande til Shifter.
Ellers har oppkjøpet ikke noe å si for Aprila. Nisjebanken tilbyr helt forskjellige produkter fra Sbanken venter ikke pågang fra nye bedriftskunder.
Nyheter og innsikt rett i epostboksen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
«Det er det eneste nyhetsbrevet jeg leser med en gang det kommer, hver gang. Det er den enkleste og beste måten å holde seg oppdatert på utviklingen og de store spørsmålene innen fintech og betalingsmarkedet.»