Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.
Annonse
Hva er saken?
Etter mange turer frem og tilbake i nesten et år, fikk DNB til slutt viljen sin og får kjøpe Sbanken helt uten begrensninger.
Konkurranseklagenemnda konkluderte torsdag i forrige uke med at faren for dårligere konkurranse i markedet ikke var til stede, slik Konkurransetilsynet kom frem til i sitt endelige nei i november.
Annonse
Annonse
Beslutningen var såpass overraskende at til og med DNB ble tatt litt på sengen. «Det var også en god del overraskelse, fordi prosessen utviklet seg så annerledes enn hva vi trodde det skulle gjøre», sier konsernsjefen Kjerstin Braathen i dagens eksklusive intervju med Shifter.
For de over 12.000 medlemmene i Facebook-gruppen «Redd Sbanken – Nei til DNB» innebar beslutningen helt klart mer skuffelse enn overraskelse. Kommentarfelt i norske medier er blitt fylt til randen av meldinger om hvor dårlig DNB er og at nå er det farvel til Sbanken.
Høylytte minoriteter har en evne til å skape et bilde av at situasjonen er verre enn hva den i virkeligheten er. Har det egentlig noen betydning om om så og si alle i gruppen flytter fra Sbanken?
Hvorfor er dette interessant?
Annonse
Da Lunar-sjefen Eilin Schjetne før helgen uttalte at Konkurranseklagenemndas beslutning var en «skikkelig god dag for norske forbrukere», ble det utsagnet belønnet med sinte fjes på Facebook og tommel opp på LinkedIn.
At hun mente det var en god dag fordi beslutningen ville kunne føre at nye utfordrere, som hennes egen bank, vil få mulighet til å tre ut av skyggen og gi de irriterte Sbanken-kundene nye alternativer, var det nok færre som fikk med seg.
Annonse
Stefan Astroza, daglig leder i Cicero Consulting, tror på sin side ikke på noen kundeflukt bare fordi noen bruser med fjærene på sosiale medier akkurat nå. Han er overbevist om at den dagen sammensmeltingen av banken finner sted, så har de sterke følelsene for lengt lagt seg.
For DNBs del virker de sinte kundene heller ikke å være et problem de bryr seg særlig mye om. Da Kjerstin Braathen får spørsmålet om «det er helt greit at kritikerne bare bytter bank», svarer hun «alle må få gå dit de ønsker».
Annonse
Selv om hver eneste en i den nevnte Facebook-gruppen skulle velge bort Sbanken, utgjør de ikke mer en litt over to prosent av den totale kundemassen. Det er ikke mer enn at DNB klarer seg fint uten.
Hva er konsekvensen?
En solid majoritet av alle Sbanken-kunder kommer bare til å la bankforholdet gå sin gang la seg bli integrert i DNB, den dagen det blir aktuelt.
Kanskje er det også et smart valg? Det aller fleste av oss har banken lomma. Mobilen er blitt førstevalget for den som skal besøke sin bank.
Når nummer én på listen i den eneste store testen av mobilbanker som er blitt gjort de siste årene forsvinner, er det kanskje ikke så dumt å ende med tredjeplassen, om det betyr at du ikke trenger å gjøre noe som helst.
Ellers er det vel lov til å håpe at Lunar-Schjetne har rett i at den langtekkelige prosessen rundt DNBs kjøp av Sbanken har ført til at flere nordmenn har begynt å se på sitt kundeforhold til banken med mer kritiske øyne, uavhengig om de er kunder i Sbanken eller andre steder.
Bevisste valg er alltid lurt, selv om valget til slutt ender med at man ikke gjør noe som helst.
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
«Det er det eneste nyhetsbrevet jeg leser med en gang det kommer, hver gang. Det er den enkleste og beste måten å holde seg oppdatert på utviklingen og de store spørsmålene innen fintech og betalingsmarkedet.»