Har du ikke hørt om Paytech Commercial, er det ikke så rart.
Det er en bedrift som har alle sine kunder i USA og
Storbritannia. som aldri har hatt virksomhet i Norge, men som likevel er et norsk
AS registrert i Brønnøysund.
Har du ikke hørt om Paytech Commercial, er det ikke så rart.
Annonse
Det er en bedrift som har alle sine kunder i USA og
Storbritannia. som aldri har hatt virksomhet i Norge, men som likevel er et norsk
AS registrert i Brønnøysund.
På kundelisten står kortgigantene Visa og Mastercard og storbanker
som Citi, HSBC og Lloyds. Alle er de interessert i å ta bruk selskapets analyseverktøy,
Vincent Eavis, adm. dir. Paytech Commercial
Interessen tar utgangspunkt i en database med informasjon fra
600 store bedrifter (mange Fortune 500-selskaper), som britene Vincent Eavis og
Steven Homewood i det stille har bygget opp, over de siste tre-fire årene. Totalt handler det om data
fra over 200 millioner innkjøp fra over seks millioner leverandører.
Annonse
Nå er salget av analyseverktøyet på vei å ta av skikkelig.
Salget
begynte så smått i 2020. I fjor omsatte selskapet for 13,5 millioner kroner og
fikk et resultat før skatt på i underkant av to millioner kroner.
I år peker tallene mot en omsetning på i overkant av 40
millioner kroner og en gevinst på opp imot 15 millioner kroner.
– Vi har laget en database som er helt unik. Det
finnes ingen andre som har så nye betalingsrelatert innkjøpsinformasjon som vi
har. Den er det mange skikkelig store selskaper har glede av, sier styreleder i
Paytech Commercial, Nicki Bull Bisgaard til Shifter og legger til:
Annonse
– Vi sikrer at banker og bedrifter får det beste
egnede betalingsmiddelet for ulike kjøpskategorier hos ulike leverandører, fortsetter
han.
For Shifters lesere er fintech-gründer Nicki Bull Bisgaard nok
mest kjent som mannen bak Eedenbull. Og det er også han som er årsaken til at
Shifter forteller historien om Paytech Commercial.
Annonse
Det er nemlig et av tre selskaper som inngår i interessesfæren
til Bisgaards egen fintech-baby Paytech Group, som han eier 100 prosent av
selv.
Han har jobbet internasjonalt med kort og betalinger i over
30 år. Han startet Paytech Consulting allerede i 1999. Opp gjennom
årene har selskapet levert konsulenttjenester til rundt 800 prosjekter i over 30 land over hele verden.
Annonse
«Utlandet er jo et mye større land enn Norge», er Bisgaard
enkle forklaring til hvorfor han i hovedsak har jobbet utenfor Norge.
Konsulentvirksomheten er det største selskapet i gruppen og
omsatte i 2021 for 61 millioner og fikk et resultat før skatt på minus 2,1
millioner. Det er heleid av Paytech Group.
I nevnte Paytech Commercial eier Bisgaard 51 prosent, mens
Vincent Eavis eier resten.
Det tredje selskapet er Eedenbull. Der deler Paytech Group
(45%) eierskapet med blant andre Eika-gruppen og Sparebanken Sør, som begge
også bruker Eedenbull-produktet Q Business for å kunne tilby bedriftskundene digitale
kortadministrasjons- og utleggsløsninger.
For et par måneder siden ble det kjent at Bisgaard trakk seg
fra rollen som daglig leder i Eedenbull og ble erstattet av Eilin Schjetne.
Hvorfor sluttet du i Eedenbull?
– Det synes jeg var en god ide av flere grunner.
Når jeg fikk vite at Eilin var potensielt ledig, mente jeg det ville være
spennende å få inn nye tanker og nye ideer i selskapet, sier Bisgaard til
Shifter.
– Samtidig ga det meg muligheten å komme hjem til Paytech
etter fem år med Eedenbull, legger han til på telefon fra Spania, der han bor
og jobber fra siden noen måneder.
Mye tyder på det kan finnes anledning til å bruke mer tid på
Paytech Commercial. Etterspørselen handler nemlig ikke bare om tjenestene.
Suksessen har også ført til en gryende interesse for hele
selskapet.
– Vi opplever i disse dager stor interesse fra
potensielle kjøpere av virksomheten, både finansielle og industrielle aktører.
Det synes vi er stas, sier Bisgaard.
Hvordan tjener Paytech Commercial penger? Produktsalg
eller abonnement?
– Abonnement. 97 prosent av årets ventede
inntekter fra kontrakter som allerede er signert. Det fleste av dem gjelder i
to-tre år så det gjelder ikke bare for i år.
– I tillegg er vi på vei å lansere en litt mindre
selvbetjent modell, for litt mindre virksomheter.
Han forklarer at alt utviklingsarbeid som er gjort på
plattformen, er blitt kostnadsført direkte, uten at det har påvirket resultatet noe særlig.
Det høres som om dere har funnet en ganske så
vellykket SaaS-oppskrift?
– Ja, jo … jeg har ikke tenkt på det på den måten,
men vi er faktisk et SaaS-selskap, humrer Bisgaard.
Abonner på nyhetsbrevet FinShift
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen