FINTECH

USA prioriteres når Klarna lanserer oppgradert app

Oppkjøpene kostet over ti milliarder kroner til sammen. Nå lanserer Klarna en rekke nyheter i appen - som liveshopping og prissammenligning – men det er bare USA som får ta del av dem. Når nordmenn kan få «tiktok-shoppe» eller finne de beste pristilbudene kan selskapet ikke svare på.

Klarna-sjef Sebastian Siemiatkowski dro til USA får å lansere tre store nyheter i appen. Søk, kjøp i video og bedre muligheter for å samarbeid om innhold.
Publisert Sist oppdatert

Klarna Spotlight er samlenavnet på tre tunge produktnyheter, som ansatte i selskapet de siste dagene har markedsført som «den største produktlanseringen noensinne» på sosiale medier.

Nå ønsker selskapet for et øyeblikk å stå i rampelyset for noe annet enn verdivurderinger og økonomiske utfordringer.

«Forbrukere har ekstremt høye forventninger til hvordan de skal shoppe og betale, Uansett om det velger å betale direkte, senere eller over tid, hjelper Klarna 150 millioner mennesker å shoppe, samtidig som de sparer tid og penger», sier Sebastian Siemiatikowski i en uttalelse i forbindelse med lanseringen. Han legger til:

«Betalinger løser bare en del av puslespillet. De nye produkter vi presenterer i dag, er en stor milepæl på Klarnas vei mot å blir en plass der forbrukere og butikker nå kan søke, oppdage og skape.»

Ulik appbruk

At lanseringen finner sted i USA og amerikanerne blir de første som får ta del av produktnyhetene viser også hvor viktig USA er som marked for Klarna. Det henger også sammen med hvordan appen brukes på de forskjellige markedene.

– I Sverige brukes appen først og fremst til å betale med. I USA er den en mye større del av vår forretning. Vårt mål er at majoriteten av våre kunder i USA skal ta i bruk de nye funksjonene, sier Klarnas globale produktsjef, David Fock i et intervju med Dagens Industri.

Uklart med norsk lansering

Når det kan bli aktuelt for svensker og nordmenn å få ta i bruk nyhetene, er derimot uklart. Klarna vil ikke en gang si når det kan bli aktuelt:

– Lanseringene skjer først i USA, Vi ser frem imot å kunne fortelle mer om lanseringer i andre markeder, når vi har ny informasjon å dele, skriver Amanda Larsson, nordisk kommunikasjonssjef i Klarna i en e-post til Shifter.

Lanseringen er ellers av det større slaget i Klarna-sammenheng. Det som presenteres er resultatet fra tre av de største oppkjøpene i det omfattende toktet Klarna gjennomførte i fjor – Pricerunner, Hero og Apprl. I alt ble det kjøpt ti selskaper.

LES OGSÅ: Klarna-toppen forteller hvordan fjorårets ti oppkjøp skal smeltes inn i organisasjonen

Utvidet søkemotor

Det største var den svenske prissammenligningstjenesten Pricerunner. Klarna betalte hele 9,2 milliarder kroner for selskapet. Nå gjenoppstår den som en intelligent søkemoter i appen og på Klarnas hjemmeside.

Den som søker skal finne ... den billigste varen.

Da en bruker surfer rundt på en produktside, vil hen samtidig få informasjon i et eget vindu, om det finnes andre butikker som har en bedre pris, raskere og billigere leveringsalternativ eller andre størrelser og farger.

Når varene skal betales vil man også automatisk få informasjon om det eventuelt finnes rabattkuponger tilgjengelige som kan bedre prisen ytterligere, (det er en funksjonalitet som sannsynligvis kommer fra kjøpet av tyske Stocard for 1,1 milliarder svenske kroner i juli i fjor.)

I ambisjonen om å bli butikkenes beste venn, mener Klarna at dette vil være et avgjørende verktøy for å fange nye kunder, og som vil forbedre synlighet, trafikk og salg.

– Det har vært et enormt stort interesse for integrasjonen av Pricerunner, og vi er veldig stolte over å kunne vise frem resultatet for første gang, så kort tid etter oppkjøpet, skriver Larsson i e-posten til Shifter.

LES OGSÅ: Nå blir Klarna-appen også lommebok for lojalitetskort

Shopping i Tiktok-modus

Neste nyhet er liveshopping med mulighet til direktekjøp i videoene - et slags «Tiktok-shopping». Det blir en egen widget i appen kalt «Watch and shop»

Klarna beskriver det i pressemeldingen som en endeløs strøm av rikt, relevant og oppslukende innhold i appen, som hjelper brukerne å oppdage nye ting og bli inspirert.

Hovedpoenget er at alle produkter i videoene skal kunne kjøpes direkte i videoen. Klarna refrerer til statistikk i selskapets egen «2022 Holdiday Report» som viser at 65 prosent i Generasjon Z (folk født mellom 1997 og 2012) foretrekker video foran statisk innhold når de skal shoppe online.

Se, klikk og kjøp, er noe som skal få Generasjon Z å handle mer.

Watch and shop er et resultat av oppkjøpet av britiske Hero i juli i fjor. En transaksjon som kostet Klarna 1,26 milliarder kroner.

Ifølge Klarna ville disse videoene ikke eksistere uten noen talentfulle innholdsprodusenter/kreatører. For å hjelpe dem å synes i et konkurranseutsatt marked og samtidig hjelpe den som skal selge noe å finne rett kreatør, lanserer Klarna også

Creator Plattform er basert på oppkjøpet av det svenske selskapet Apprl, som opprinnelig spesialiserte seg på å koble sammen influensere med e-handlere.

Nå er det blitt til en møteplass mellom Klarnas cirka 450.00o retail-partnere og en pool på rundt 500.000 kreatører.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*