Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.
Annonse
Dagens gjest er Heiki Strengelsrud, daglig leder i Hedvig Norge.
Pitch selskapet på én setning:
Hedvig er et digitalt forsikringsselskap som frigjør mennesker fra unødvendig frykt og gir dem en større følelse av frihet – pakket inn i en forretningsmodell designet slik at vi ikke kan tjene mer ved å betale ut mindre.
Annonse
Hva eller hvilken bransje utfordrer dere?
Vi har sett den samme filmen mange ganger nå: Når en forretningsmodell er designet slik at den arbeider mot det som er best for kunden, så skapes det en mulighet for nye aktører. Hedvig utfordrer en mer enn hundre år gammel forsikringsbransje .
Hvorfor kommer akkurat dere til å lykkes med dette?
Fordi vi er på lag med kunden. Der andre satser på AI og roboter for å redusere servicekostnadene anvender Hedvig muliggjørende teknologier for å gjøre serviceteamet i bedre stand til å hjelpe med kompetanse og empati. Gammel business-logikk med hensyn på verdiskaping er utledet av perspektivet til virksomheten og dens interne krav til å oppnå sine KPIer. Vår logikk vender utover og starter med kundeproblemet, og hvordan vi best kan hjelpe våre medlemmer og gjøre det forutsigbart og enkelt å komme seg tilbake etter en skade eller tap.
Annonse
Hva blir deres største utfordring?
Digitalisering av kjøpsprosessen, med prisportaler, ligger langt etter andre kategorier. En stor utfordring er derfor å endre hvordan folk kjøper forsikringer. En svært stor andel forsikringskjøp er tradisjonelt hektet på avtaler med fagforeninger og arbeidsgivere, samt banksamarbeid. En forlengelse av denne strukturen er at kundene i stor grad har akseptert at pakkeløsninger utløser rabatter.
Annonse
Fortell noe om deg selv, som vi ikke kan lese på LinkedIn?
Jeg er over halvveis på det saktegående prosjektet med å bestige alle norske fjelltopper over 2.000 meter.
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
«Det er det eneste nyhetsbrevet jeg leser med en gang det kommer, hver gang. Det er den enkleste og beste måten å holde seg oppdatert på utviklingen og de store spørsmålene innen fintech og betalingsmarkedet.»